Saturday, 19 December 2015

Cara Betul Menggunakan Garam

GARAM: Penyembuh@Pembunuh?

Nabi SAW bersabda: "Sebaik-baik LAUK adalah GARAM"(Al-baihaqi)

Garam bukanlah penyebab penyakit, malah ubat yang paling mujarab SEKIRANYA diambil dengan cara yang betul.

GARAM TIDAK BOLEH DIMASAK!

Kesilapan kita (kebanyakan orang Melayu) ialah kita memasak garam iaitu memasukkan garam kedalam masakan ketika masakkan sedang MENDIDIH/PANAS.

Ia akan menyebabkan garam menjadi racun/toksik.

Garam, bahasa saintifiknya adalah sodium.

Jika garam dimasak dengan cara diatas, ia akan menyebabkannya berasid dan membahayakan kesihatan serta mengundang pelbagai penyakit.

Cara yang betul penggunaan garam:

Kaedah Pertama:

- Masakkan makanan yang ingin dimasak sehingga selesai.

Contohnya: Kari Ikan..

- Kemudian masukkan garam dalam  masakan tadi serta gaulkan apabila ianya beransur suam.

- @ Kacau air garam dan tuangkan kedalam kuah.

Kaedah kedua:

- Masak makanan tanpa masukkan garam.

- Semasa makan, sediakan semangkuk garam disebelah dan taburkan diatas makanan yang ingin dimakan mengikut tahap selera masing2.

"Antara amalan yang diamalkan oleh para Salafussoleh ialah dengan mengambil garam sebelum memulakan makan "

- Ia bertindak sebagai pembuka selera dan juga sebagai mineral bagi badan.

GARAM IALAH MINERAL!!

- Antara kelebihannya ialah:

* mengubati LEBIH dari 70 penyakit serta seseorang itu tidak akan mati dalam keadaan mati mengejut. 

Sebarkan sekiranya anda mahu semua orang Islam sihat!!

-dr Ust.Ihsan Mohamad
(Imam Muda MBA)

Good info...👍 👍 👍

Cuci Mekap & Gincu Untuk Sah Wuduk

Sentuh isu sah solat..
Nk bgtau sebelum solat pastikn wuduk tu sah terutama muslimat..
Hari ni pun mse amek wuduk ade perasan seorng muslimat ni dia pkai bedak..ble amek wuduk dia xbsh mke dlu..terus amek wuduk..lps amek wuduk nmpk sgt bedak msh ade dkt mke dia..

Ustaz salim pnh bgtau mse kelas fiqh ibadat sem lps..perempuan kne cakna sbb ni berkaitan ibadah..

Air wuduk yg pertama jika bercmpur dgn bedak akn menjadi air musta'mal..n air musta'mal tu xleh bt wuduk..jd wuduk xsah..

Sbb lain jge ble xbsh mke dlu sblum amek wuduk..pkai krim mke ke bedak ke..air xsmpai ke kulit sbb tertutup dgn lapisan..jd TIDAK SAH..

Jgn pndng ringan..bygkn sbb syg nk cuci mke sebelum wuduk..syg make up tertnggl..wuduk xsah..solat xditerima..tu bru sehari..kalau seminggu?
Setahun?
Bertahun2 pun kits xubah..xamik cakna..

Tolong sampaikn benda ni pd semua org..kalau boleh viralkn sbb sy yakin ramai kaun muslimat yg xtau pasal ni...

Tgs kita sbgai daie..mnyampaikn ape yg kita tau..

Forward la dkt group yg adr muslimat..hri2 tgok n nmpk benda sama..

MUSLIMAT TOLONG..
CAKNA..
Bukan bedak saja.. Gincu di bbir tu pun kena d hilangkan juga👍👍👍👍👍
👍👍👍👍👍Kena bw pencuci muka dlm hdbag sokmo
💋💋💋

Tuesday, 8 December 2015

Bahagiakan Orang Yang Mengenali Kita

RELUNG KEHIDUPAN

Waktu sedang "di puncak" kita merasa banyak teman di sekeliling kita.

Waktu sedang "Berkuasa" kita percaya diri boleh melakukan apa saja.

Waktu sedang "Tak Berdaya" barulah kita sedar siapa sebenarnya sahabat sejati yang kita ada..

Waktu sedang "Jatuh" kita baru sedar selama ini,siapakah teman yg memperalat dan memanfaatkan kita.

Waktu sedang "Sakit" kita baru tahu bahwa sihat itu sangat penting, jauh melebihi harta.

Waktu kita"Miskin"  baru kita insaf  pentingnya amalan sedekah walau pun seringgit  & saling membantu saudara kita..

Masuk "Usia Tua" baru kita tahu rupanya masih banyak amalan dituntut Allah  yang belum dikerjakan/banyak ilmu yang kurang dan baru kenal jalan ke masjid..

Saat "di Ambang Ajal" kita baru tahu ternyata begitu banyak waktu yg terbuang sia-sia.

Hidup tidaklah lama,
Sudah saatnya kita bersama-sama membuat HIDUP LEBIH BERHARGA:

Saling menghargai,
Saling membantu,
Saling memberi,
Saling mendukung.

Jadilah teman setia tanpa syarat ...

Jangan saling memotong & menggunting sesama teman...

Tunjukkanlah bahwa anda masih mempunyai Hati Nurani yg tulus. Jauhkan niat jahat untuk mencelakai atau memfitnah.

Jauhkan niat memaksa seseorang melakukan suatu hal untuk kepentingan peribadi kita.

Apa yg ditabur itulah yang akan dituai

Allah swt tidak pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru, bunga selalu mekar, dan mentari selalu bersinar.

Tapi ketahuilah bahwa Allah swt selalu memberi pelangi disetiap badai, senyum disetiap air mata, Rahmat & berkat di setiap cubaan, dan jawaban di setiap doa......

Jangan pernah menyerah , Teruslah istiqamah beribadah... kerana..
hidup ini terlalu indah....

Hidup bukanlah suatu tujuan, melainkan sebuah persinggahan sementara..

Sahabatku,
Indahnya hidup bukan kerana banyak orang mengenal kita, namun berapa banyak orang yang bahagia kerana mengenali kita😉
(Kongsikan jika dirasakan bermanfaat kpd sahabat2 yg lain)

Al-Qayyim Amazing Advice

I have never read something as beautifully written as this (I translated it from Arabic into English as best as I could - but not the same as the exceptional wording in Arabic subhanaAllah). It is an amazing advice by the great scholar, Ibn Al-Qayyim...please read:

"A friend will not (literally) share your struggles, an a loved one cannot physically take away your pain, and a close one will not stay up the night on your behalf...so look after yourself, protect it, nurture it...and don't give life's events more than what they are really worth...Be certain that when you break no one will heal you except you, and when you are defeated no one will give you victory except your determination...your ability to stand up again and carry on is your responsibility...Do not look for your self worth in the eyes of people; look for your worth from within your conscious...if your conscious is at peace then you will ascend high...and if you truly know yourself then what is said about you won't harm you.

Do not carry the worries of this life... because this is for Allah...and do not carry the worries of sustenance because it is from Allah...and do not carry the anxiety for the future because it is in the Hands of Allah...

Carry one thing: How to Please Allah. Because if you please Him, He Pleases you, fulfils you and enriches you. Do not weep from a life that made your heart weep...just say "oh Allah...compensate me with good in this life and the hereafter".

Sadness departs with a sajdah...happiness comes with a sincere du'a...Allah Does Not forget the good you do...nor Does He Forget the good you did to others and the pain you relieved them from...Nor Will He Forget the eye which was about to cry but you made it laugh...

Live your life with this principle: Be good even if you don't receive good...not because of other's sake but because Allah Loves the good doers".
Subhanallah!

Saturday, 5 December 2015

Aqidah, Iman dan Maksiat

AQIDAH ialah "pegangan atau tambatan atau ikatan atau kepercayaan" dgn hati kpd Allah dan RasulNya dan segala perkara yg ghaib yg terkandung di dalam RUKUN IMAN yg enam.

IMAN itu ada "rukun" dan rukunnya ada enam perkara. Rukun bererti asas atau intinya. Jadi bila disebut beriman mesti ada 6 rukun nya. Jika TIDAK ADA rukunnya dan pegangan padanya bererti tiadalah IMAN. Sebab itu bila dikatakan beriman bererti seseorg itu mempunyai pegangan atau kepercayaan pada "inti pati" Iman itu. Bila ia ada pegangan atau I'tiqad yg benar ia pasti akan menjadi taat dan tidak DURHAKA dan berbuat MAKSIAT kpd Allah. Punca seseorg itu menjadi pendurhaka spt makan duit rasuah, makan riba, makan suap, makan duit org ramai, makan duit persatuan dsbnya kerana ia TIDAK BERIMAN; maksudnya Iman itu ialah "percaya" & "yaqin" akan adanya "isi2" Iman dan ia tidak percaya adanya azab Allah cthnya sebab itu dia buat jahat; dan munkin juga buat maksiat dulu esok2 bila dah tua bertaubat....kalau sempat!

IMAN & MAKSIAT ini dua benda yg berbeza dan berlawanan. Iman pakaiannya atau sifatnya dari "nur" atau cahaya Allah (nurullah); manakala maksiat ini dari cahaya "zulmah" yakni cahaya kegelapan. Maka barangsiapa yg memakai pakaian Iman ia akan sentiasa berada di sisi Allah kerana itu cahaya Allah yg diredhaiNya dan dimuliai nya dan akan membawa pemakainya ke syurga Allah. 

Sebaliknya bagi yg memakai pakaian kufur dan maksiat ia adalah pakaian "ahli zulmah" yakni AHLI KEGELAPAN kerana walaupun zulmah itu juga cahaya dari Allah tetapi ia jenis cahaya yg "mazmumah" yg akan membawa "pemakainya" ke neraka azab kerana gelap dan HINANYA cahaya itu.

Maka I'tiqad atau pegangan kpd IMAN itu mestilah tepat iaitu 100% dan tidaklah boleh "zan" (banyak percaya sikit x percaya atau syak (50% - 50%) atau waham (sikit percaya banyak tak percaya). Cthnya begini bila kita beriman kpd Allah tak boleh lah kita yaqin 99% percaya adanya Allah dan 1% tak yakin adanya ALLAH dan azab siksanya di akhirat. Maka ini jadi batal aqidah walaupun 1% kerana bila tidak yaqin kpd adanya Allah dan segala isi2nya maka jadi KUFUR lah ia (makna kufur itu kafir).

Mcmana pula dikatakan beriman iaitu apabila ia yaqin adanya siksa kubur, azab neraka, adanya malaikat pencatit amal hingga ia takut berbuat maksiat krn catatan tersebut akan dibuka di akhirat kelak utk ditanya dan hukumannya jika banyak maksiat tmptnya di neraka Allah.

Maka demikianlah ringkasnya persoalan aqidah atau I'tiqad atau pegangan kerana ini perkara GHAIB yg tak nampak sebab itu ia dikatan IMAN; sebab IMAN itu benda GHAIB (tak nampak). Org yg Islam nampak dgn amal solat dan lainya tp org beriman x nampak. Sebaliknya bila seseorg itu BERIMAN pastilah ia org ISLAM. Hari ini org Melayu Islam ramai tp ramai juga yg tak beriman kerana menyembah Tuhan Aqal sebab tu kena hina dgn Allah.

Sepatutnya nak ambik Islam kena sepenuhnya mafhum firman Allah "wahai org beriman masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya (kaffah)....." jadi menjadi org Islam lagi beriman haruslah mengambil Islam sepenuhnya bermula dari Fiqahnya maupun Tauhid (keyakiannya) ataupun Tasaufnya semuanya mesti lengkap; kerana Allah telah mengingati dlm al quran "janganlah kamu MATI selagi kamu belum Islam (mati dlm keadaan Islam yg complete)" sbb kalau mati kufur azabnya selama2nya di neraka dan kekal di dlmnya selama2nya yg tak waktu akhirnya....jadi jangan ANGKUH dan SOMBONG dgn AMARAN ALLAH.  Ini bukan soal main2. Azab neraka tu mcm org yg dibakar hidup2 dgn api, bukan satu hari tp tiap2 hari yg tak henti2 sampai bila2 yg x de kesudahan.

Maka kalau nak selamat segeralah kpd Allah; merendahkan diri, kembali kpd Iman, segera bertaubat dan berbuat baik dan taat kpd perintah Allah....tinggalkan keangkuhan dan kesombongan berlagak dgn harta dunia.....memanglah sukar kerana setan ada disebelah tapi itu bukan alasan. Semangat itu ada pada diri sendiri. Soalnya NAK atau TAK NAK?

Maka Iman dan Islam bergandingan. Org yg menegakkan Islam sepenuhnya pada dirinya dan keluarga serta kehidupannya menunjukkan ia ada Iman. Tak guna jadi org Islam kalau tak beriman. Islam munkin boleh jadi keturunan mak bapanya tapi Iman tidak boleh diwarisi kpd anak cucunya kerana Iman kena cari dan diterima sbb Iman tak dtg sendiri kpd kita!

Org yg kuat Aqidahnya yakni Imannya akan kuat bekerja serta ikhlas kerana mereka yaqin adanya HARI AKHIRAT atau Hari Pembalasan yg tersangatlah DAHSYAT. Lagi kuat imannya lagi kuat usaha dan kerja buatnya kerana memgumpul dan merebut BEKALAN ke akhirat. Malas tak ada dalam KAMUS HIDUPNYA.

Org Melayu yg mengaku Islam tapi tak beriman atau imannya mcm lilin ditiup angin akan:
1. Banyak relax
2. Pemalas
3. Kaki ngelat
4. Sukakan maksiat
5. Banyak angan2 kosong (terutama nak jadi kaya, nak pakai kereta mewah dsbnya)
6. Suka bersembang kosong di café2 (selalunya projek mat jenin).
7. Suka berjaga mlm di kedai kopi tanpa hala dan tuju.
8. Suka berlepak2an.
9. Malas berusaha dan banyak tidur (tambah2 pula bila bini ada kerja).
10. Mengharapkan BRIM (mcm BRIM tu.dah jadi tuhan).
11. Tak berharap pada Allah tuhan yg memberi rezeqi.
12. Malas bekerja tp duit nak.
13. Suka berbelanja tanpa faedah
14. Suka dan kasihkan hypermarket mcm Mydin, TESCO kerana nak layan nafsi nafsi.
15. Tengok mesjid nampam mcm rmh hantu.....takut...
16. Tak suka mengaji ilmu akhirat KONONNYA dah pandai walhal berlagak saja lebih dgn memberi 1001 alasan konon banyak urusan ttp sebenarnya sekadar nak menghalalkan caranya.
17. Tidak kasih kpd Allah buktinya langsung x takut kpd Allah.....kut2 ada niat nak belajar kenal Allah ke memang x de sdgkan tiap2 hari makan rezeqi Allah.....ANGKUH & TAK SEDARKAN DIRI.
18. Tak kasihkan Nabi saw buktinya langsung x peduli nak selawat kat nabi....kut2 nak ikut sunnah nabi pun x de...taat pada Islam yg di bawa Nabi pun ala kadar saja dibuatnya....banyak main2 dan mempermain serta mempersendakan ajaran nabi saw.....INGAT! Di akhirat esok hanya Nabi Muhammad saw shj yg mampu memberi SYAFAAT utk melepaskan dari dilontar masuk ke dalam neraka Allah....di dunia ini boleh lah sombong dan berlagak!

19. Tak solat atau solat x cukup kerana malas dan rasa bangga mempersendakan ajaran Nabi saw. Sdgkan solat itu TIANG AGAMA jadi bila x solat mana ada agama; kalau ada agamapun sekadar namanya shj Islam mcm yg tertulis di dlm IC. Atau dlm hatinya esok2 dah TUA nak mati barulah  qadho solat2nya itu.
20. Suka komen org buat kebajikan dan suka hina org buat baik.................

Demikianlah sebahagian dari tanda2 org tak beriman atau yg ada sedikit iman sebab itulah Melayu hari ni layu x bermaya.....hanya tinggal nama saja Islam tp dah tak beriman. I'tiqad nya pun tah ke mana dan hampir2 tiada pegangan langsung......tapi soal dunia dialah yg terhebat......tanyalah siapa artis terhebat di Malaysia semua tahu....mana hypermarket yg jual murah semua dia tahu.....tapi tanya ttg Tuhan tak tahu nak menjawab..........

Carilah Allah tuhan yg menjadikan mu....."iqra' bismirabbikal lazi kholaq...... " Mafhum firman Allah, "bacalah (belajarlah) dgn nama tuhan mu yg menjadikan kamu...."

Semoga kamu terselamat di dunia dan di akhirat dari azab Allah.

DARI
USTAZ AHMAD TAJUDDIN
FOUNDER OF IMP
HALALAN TOYYIBBAN

#SIDRATULCOPRATION
#SIDRATULEDAR
#HALIB'S
#COCOAGOLD

Friday, 4 December 2015

Tiket Perjalanan Manusia

TIKET PERJALANAN MANUSIA

IDENTITI PENUMPANG:
Nama : Manusia
Tempat asal : Tanah
Alamat : Planet bumi

KETERANGAN PERJALANAN :
Terminal Berlepas : Dunia
Transit : Alam kubur
Terminal Ketibaan : Padang Mahsyar
Destinasi : Surga / Neraka
Waktu Berlepas : ‘SURPRISE’

Check In: Akan dilakukan oleh Malaikat Maut.
Barang Bawaan yang diizinkan :

1. Iman
2. Amal Shalih

Kargo yg dibenarkan :

1. Sedekah Jariah.
2. Ilmu yang bermanfaat
3. Do’a anak yang soleh

CATATAN :

1.Sebelum berlepas diharapkan untuk selalu membaca, mempelajari, menghafal dan mengamalkan buku petunjuk kehidupan AL QURAN ALKARIIM.

2.Sebelum berlepas diharapkan untuk selalu mengamalkan Standard Operating Procedure (SOP) seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.

3.Hati-hati dengan calon Syaitan yang selalu menawarkan tiket ke Neraka !

Sila pastikan tiket perjalanan ini dicetak dan ditempel di dinding sebagai peringatan.

Semoga perjalanan anda menyenangkan.

Pinjaman Khas Untuk Peniaga Online

Pinjaman OBF adalah khusus untuk peniaga2 online. Sekiranya Tuan menjalankan perniagaan online ( fb,instagram,website dll) sekurang2nya setahun, Tuan boleh memohon utk program OBF ini.. Pinjaman adalah serendah dari rm 30k sehingga 500 k.. selain itu, Tuan perlulah menjadi ahli NEF dengan mendaftarkan diri di www.nef.org.my (associate members) dan pendaftaran ini adalah percuma.

Nombor Telefon Ustaz dan Ilmuan Tinggi

Assalamua'laikum..Kalau ada yg nak buat program ilmiah di masjid , sekolah @ d mana2 program d tmpt anda bleh try apply no fon ini..

Pu Hafiz..0104349415
Pu Shahul..0124035348
Pu Thowi..016 4066645
Pu Salman..01112318294
Pu rahmad..0133122331
Pu Razi..0123167660
Pu Izat..0125292340
Pu Sufian..0189884740
Pu yop.. 0172383870

Pa Nora..0166669779
Pa Dr Muhaya.0172546867
Pa us Halim din.0133976680
Pa ust sharhan..017 322 3365
Pa ust Dusuki.0193941837
Us Abd malik Al Makki..azan mekah tv9..0172932648
Us Zamri mantop tv9..0192707303

Para Ustaz sekitar Penang Dan Kedah...
Ust Lah Khairi..0194454544
Us amir shariza..0134448439
Tn guru Abu Hasan din Al Hafiz..0192814210
Dr Jamnur..0194152829
Us Farid din..0136298600
Dr Fauzi Tahir..0135150355
Us halim abdullah..0134744387
Us kamarudin Toyo..0194045105
Us shanmugam Abdullah..0194969402
Us tarmizi shamsul..0137981851
Us yusof salleh..0142499276
Us badrul Abd rahman..0194521042
Us Izad hambali..0194803105
Ust roslan Che roslan..0194117066

Berikut adalah senarai Nombor Telefon Para Ustaz dan Ilmuan yang tinggi ilmunya untuk sebarang rujukan jika perlu :

P/A Ustaz Azhar Idrus 019988 6160
Ustaz Dr Abd Basit Abd Rahman 0199441881
Ustaz Hanafi Abdul Malik 013668 2940
Ustaz Ghazali Ibrahim 019336 9949
Ustaz Dr Zahazan Mohamed 0193538554
Ustaz Ahmad Husni Abd Rahman 0192602700
Ustaz Mohamad Abdullah 0193641643
Ustaz Mohd Nidzam Abd Kadir 0192202355
Ustaz DrDanial Zainal 019456 6580
Ustaz Rohidzir Rais 019545 2750
Ustaz Roslan Mohammad 012383 1963
Ustaz Mohd Amri Abdullah 0133735293
Ustaz Abdul Hadi Bakri 0124819378
Ustaz Halim Din 0122701066
Ustaz Fauzi Mustafa 0192661484
Ustaz Dr Zulkifli Al Bakri 0126822797
Ustaz Sabri Omar 0177060489
Ustaz Shukri Ali 0139222670
Ustaz Mohd Nazri Mat Zin 0139207121
Ustaz Mohd Salahuddin Dato Mohamed DBP 0149693959
Ustaz Zaharuddin Abd Rahman 0132570400
Ustaz Zamri Zainuldin 0192707303
Ustaz Dato Zawawi Jusoh 0193292757
Ustaz Zul Ramli 0132260018
Ustaz Syed Abd Kadir 0177770282
Ustaz Syed Nor Hisyam 0193310719
Ustaz Wan Akashah 0193576445
Ustaz Hasnil 0133974600
Ustaz Haslin 0126926446
Ustaz Jazlan   Adlan Abd Aziz 0197105167
Ustaz Badlishah 0139330660
Ustaz Dr Lokman Ibrahim 0139355277
Ustaz Dusuki Ahmad 013321 3775

NO TELEFON SENARAI USTAZ

Ust.mohd zaki abd halim:0124012327
Ust.abdul muin:0195253404
Ust.abdullah khairi:0194454544
Ust.abdur rahim:0194707913
Ust.annur:0124443510
Ust.azman said:0194257047
Ust.azmi abdullah:0124772484
Ust.badrul abdul rahman:0194521042
Ust.cikgu azmi hamid:0194744856
Ust.dr jamnul azhar:0194152829
Ust.fadzil omar:0194220202
Ust.fahmi abu bakar:0134881601/0124941601
Ust.fakhruddin abdul aziz:0134806470
Ust.fauzi thahir:0135150355
Ust.halim abdullah:0134744387
Ust.hamdan osman:0195768899
Ust.hassan razak:0194402006
Ust.hj farhan:0126613555/0192666323
Ust.hj roslan che ros:0194117066
Ust.hj shahul hamid:0124035348
Ust.hj yusuf hj badray:0195486384
Ust.idris ismail:0195677779
Ust.izab hambali:0194803105
Ust.jamnul azazi hj.mulkhan:0194638642
Ust.johari wahab:0192831979
Ust.kamal shaari:0192681824
Ust.khairulfitri:0194706188
Ust.mazlan osman:0195723454
Ust.md noor zakaria:0134224079
Ust.akhmal kamarudin:0195452471
Ust.mohd noor zakaria:0194774170
Ust.nazir yusak:0135072139
Ust.omar abdullah:0134126156
Ust.osman abdullah:01942827225
Ust.rafidi dinar:0194365763
Ust.ramli wahab:0195693213
Ust.rizal pmtg pasir:0122048224
Ust.salmi:0124515833
Ust.shaari osman:0195786782
Ust.shahir hj hassan:0134631815
Ust.sharil long:0194736060
Ust.sidek nor:0133872053
Ust.sofian abdul latif:0195706760
Ust.sofian yusof:0193197799
Ust.solehi:0194546556
Ust.subri arshad:0194296690
Ust.tajudin abu bakar:0194978551
Ust.yusni mat piah:0194500660
Ust.yusof awang:0194270214
Ust.yusof salleh:0194642756
Ust.zakaria hj ahmad:0135215469
Ust.zawawi hj abu hassan:0135908377
Ust.zul I.S.A:0195288434
Ust.zulfakar ali mustaffa:0193373537
Ust.zulkhibri abdul aziz:0194156001
Ust.zulkifli zainon al-hafiz:0123852428
Ust.omar ibrahim:0194747156
Ust.Fawwaz Mat Jan:0174054356
Ust. Mohd Sharmimi:0197232310
************************
Harap berguna.

Wednesday, 2 December 2015

Apakah Air Zam Zam?

TELAGA AIR ZAM ZAM
Zam zam adalah air yang dianggap sebagai air suci oleh umat Islam. Zamzam merupakan telaga mata air yang terletak di kawasan Masjidil Haram, sebelah tenggara Kabah, berkedalaman 42 meter. Menurut riwayat, mata air tersebut ditemukan pertama kali oleh Hajar setelah berlari-lari ulang alik antara bukit Safa dengan bukit Marwah, atas petunjuk Malaikat Jibril, tatkala Ismail, putera Hajar, mengalami kehausan di tengah padang pasir, sedangkan persediaan air tidak ada.

Ada banyak keunikan tentang air zamzam ini, diantaranya mata airnya yang tidak pernah kering meskipun dipum terus-menerus oleh jutaan orang dari penjuru dunia. Namun juga punya kuasa yang luar biasa sehingga airnya tidak sampai melimpah, padahal jika dengan hitungan matematis mungkin saja bumi sudah tenggelam oleh pancaran mata airnya yang deras. Berikut penjelasannya

Permukaan air ZamZam adalah sekitar 10.6 kaki di bawah permukaan tanah. Adalah sebuah mukjizat dari Allah SWT bahwa ketika telaga Zam Zam dipum terus menerus selama 24 jam tanpa henti dengan tingkat sedutan 8 ribu liter/saat, permukaan telaga akan turun hingga 44 kaki di bawah permukaan tanah.

TETAPI, ketika pengepaman berhenti, permukaan telaga sertamerta kembali pada 13 kaki di bawah permukaan tanah setelah 11 minit.

8 ribu liter/saat
Berarti 8,000 x 60 = 480,000 liter/minit
Berarti 480,000 x 60 = 28.8 juta liter/jam
Berarti 28,800,000 x 24 = 691.2 juta liter/hari
Jadi ada 690 juta liter air ZamZam dipum dalam 24 jam tetapi telaga terisi semula hanya dalam waktu 11 minit !!!

Ada dua mukjizat di sini.
Pertama, bahwa telaga ZamZam terisi kembali dengan segera, & kedua bahwa hanya Allah SWT sahaja yg memiliki kontrol absolut yang luar biasa untuk tidak mengisi telaga Zam Zam secara berlebihan sebab jika tidak terkawal, dunia boleh TENGGELAM oleh luapan air Zam Zam yang demikian besar!

Kejadian ini sesungguhnya adalah terjemahan dari kata Zam Zam, yang berarti "Stop!!! Stop!!!", demikian kata Hajirah Alaih As Salaam.
Sila share info ini ke sebanyak mungkin agar orang tahu bahwa Zam Zam adalah salah satu bukti otentik kebesaran Allah SWT.

Monday, 30 November 2015

Finnish Education Exposed

An expose by someone about Finnish education:-

" Ilmu tidak boleh disamakan dengan bilangan A.

Memang Finns tak peduli pasal exam pun, diorang belajar sebab seronok, sebab hari-hari bermakna. Hari-hari belajar benda baru macam hidupkan api kayu, belajar pasal Malaysia, cara buat robot etc. Why do you think I came to Finland? 9000km away from emak and abah, just to learn the secret of Finnish education system! Bila dah tau, saya rasa kecewa sebab silapnya bukan sebab guru kita tak pandai, bukan sebab org kementerian semua jahat, bukan sebab anak kita bodoh, tapi sebenarnya kita terperangkap dengan sistem sosial kita sendiri.

Kalau nak dengar benda benar, meh saya bagitau benda yang saya belajar setahun lebih belajar pasal education system kat Finland ni. Tapi sila telan sebab pahit:

1) Sekolah adalah tempat belajar bukan medan ranking. Di Finland, sistem exam tiada, sebab semua sekolah di Finland, mempunya satu ranking sahaja, iaitu equal / sama rata. Tiada sekolah terbaik Finland atau sekolah tercorot Finland. Hantar je anak kat mana-mana sekolah dalam Finland, standard dia sama. Takde kelas pandai, takde kelas 'belakang'. Kat Malaysia, kita sibuk dengan ranking sekolah terbaik di Malaysia. Sekolah yang terbaik dapat tajaan, dapat partnership etc dan guru-guru stress sebab nak kekalkan ranking, sebab nanti ibu bapa bising kalau pencapaian merudum. Bila ibu bapa bising-bising, guru besar stress, bila guru besar stress, guru-guru pula stress, diorang paksa murid2 telan ilmu (bukan belajar ilmu) melalui hafalan dan cara jawab exam dan pastu murid-murid pula stress. So bilanya nak belajar? Yang ibubapa sesetengahnya, cakap tak kisah anak dapat berapa A. Tapi lepas tu masih lamenting the fact anak dia 'kurang sikit' dari anak orang lain, sebab tu tak dapat masuk asrama. Come onnnn.

2) Jenis ilmu yang dipelajari. Di Finland, mereka menekankan kepentingan belajar benda yang boleh diaplikasikan dalam dunia sebenar. Sebab tu banyak project-based. Dari zaman tadika lagi, guru dah bawa masuk hutan untuk belajar pasal jenis-jenis kulit pokok. Seminggu belajar pasal tu je. Dalam kata lain, diorang menggunakan KBAT dalam seharian, tp takde pun diorang labelkan KBAT tu. Kat Malaysia? Heboh dengan KBAT, tp tak paham konsep KBAT. Siap buat exam on KBAT! Really? Tu tak masuk ibu bapa call guru besar sebab kelas anak dia, cikgu tak habis lagi Chapter 9 dalam textbook sebab kelas sebelah dah start Chapter 10. Heboh pula sebab dalam test takde pun keluar sebijik macam textbook?

3) Kat sini takde exam sebab grade bukan penentu kecemerlangan. Di Finland, umur habis tadika pun ramai lagi yang tak reti membaca. Kerja diorang dalam kelas, bermain. Sebab dari main tu lah diorang belajar mengenai interaksi sosial, belajar mengenai akhlak dan etika, belajar mengenai alam, belajar mengenai sains dan matematik dan bahasa. Kat Malaysia, anak kurang dapat A dalam UPSR dah menggelabah sebab tak dapat masuk asrama. Siapa yang buat sistem ranking sekolah berasrama ni in the first place?  Siapa yang buat sistem kasta ni?  Dan tanya diri sendiri sebagai parents, siapa yang paksa2 anak-anak untuk masuk sistem kasta ni? Tanya betul-betul kat diri sendiri, berapa banyak soalan dalam exam UPSR tu membantu budak-budak mengenali dunia sekeliling? Bila kementerian nak abolish UPSR, masing2 mengamuk. Tapi nak jadi Finland. Truth is, we cannot. Sebab dah jauh terperangkap dalam traps yang kita sendiri bina.

4) Sistem ekonomi di sini membantu rakyat dia untuk fokus mengenali diri sendiri. Duit bukan kepentingan, sebab kat sini kalau lepas graduate tak dapat cari pekerjaan, government akan bayar elaun sementara diorang dapat kerja. Ibu2 melahirkan anak pula cuti setahun, dengan gaji dibayar government. Orang-orang miskin dapat bantuan. Orang-orang yang sakit belakang sebab kerja lama sangat dapat bantuan urut dari health centre. Orang-orang yang stress diberi cuti sehingga hilang stress. 
Pelajar-pelajar pula dapat peluang belajar dari tadika sampai phd - FREE dan dapat elaun bulanan untuk tolong pelajar bayar sewa rumah dan makan. Kat Malaysia? 

Look, jangan tersilap yang saya ni cakap orang Finland rasa akademik tak penting. Orang sini majoriti mempunyai minimum masters degree. ILMU tu penting. Grade A yang tak penting."

C&P dari email sahabat, moga ada manfaatnya, iA... 👍

Bersedialah Kita Untuk Mahsyar

Kata ustaz, mahsyar ni punya la lama sampai kita hari ni tak mampu fikir berapa lama kita akan berada di alam mahsyar.
Para sahabat Rasulullah saw tanya, mahsyar kat mana?

Jawab Rasulullah saw, mahsyar ni di bumi ini sendiri di mana bumi ini dihamparkan. Tiada pokok, tiada sungai, gunung ganang, tempat berteduh dan tiada bertepian.
Ini terjadi bila malaikat israfil tiup sangka kala pada pertama kali.

Kali kedua malaikat israfil tiup, semua manusia akan bangkit dari kubur masing2 dalam keadaan yang sungguh terpinga2. Lalu manusia bertanya sesama sendiri, dimana kita?

Lalu datang api dari laut yang meluap-luap menghambat manusia ke mahsyar.

Bayangkan manusia seluruhnya dari zaman nabi Adam as sampai manusia terakhir hidup di atas muka bumi ini dibangkitkan dalam keadaan lapar dan haus yang bersangatan serta bertelanjang bulat dihambat ke mahsyar.
Rujuk surah yassin ayat 52-54.

Ditambah dengan binatang lagi, jadi tak dapat dipastikan jumlah makhluk pada hari tu.

Saidatina Aisyah ra pernah bertanya Rasulullah saw, tidakkah kaum lelaki memandang aurat wanita.
Lalu dijawab nabi saw dengan memetik ayat quran, pada hari itu semua manusia sibuk dengan urusan diri sendiri.
Rujuk surah a'basa ayat 37(80:37).

Ada yang ke mahsyar dengan menunggang binatang, ada yang pergi dengan mukanya, ada yang berjalan, dan yang istimewa dibawa oleh malaikat munkar dan nakir.

Bila sampai di mahsyar,perbicaraan tak berjalan lagi. Kena tunggu entah berapa lama.
Lalu keseluruhan umat manusia tadi pergi kepada nabi Adam as hanya untuk meminta syafaat untuk Allah swt percepatkan hisab.

Jawab nabi adam as dia tak boleh bagi syafaat kerana dia pernah melakukan dosa. Pergilah seluruh umat manusia ini kepada seluruh rasul ulul azmi, bermula nabi nuh a.s, musa a.s, isa a.s, dan ibrahim a.s tetapi nabi2 ini hanya berdoa keselamatan diri masing2.

Lalu pergi semua manusia kepada nabi Muhammad saw, lalu baginda berdoa dan Allah swt memperkenankan untuk mempercepatkan hisab.

Bayangkan semasa menanti perbicaraan, ada orang dah minta pd Allah swt awal2 agar disegerakan masuk ke neraka sebab tak tahan lamanya berdiri di mahsyar.

Bayangkan ruang yang ada hanya untuk meletakkan tapak kaki kite je krn padatnya manusia pada hari tu.

Sebelum hisab bermula, kitab2 amalan kita akan turun dari arash.
Masa tu tahulah kita tangan mana yang sambut kitab tu. Kalaupun tangan kanan yang ambil kitab kita, masih tak menjamin kita ke syurga.

Kemudian Allah swt panggil sorang2 untuk dihisab. Sebelum Allah swt mula hisab, Allah swt suruh kita baca semua amalan yang tercatat dalam buku kita disaksikan semua manusia.

Tiada satu pun yg tertinggal.
Lepas habis baca Allah swt akan tanya kita 3 soalan.

1) Adakah terdapat pahala kamu yang tidak dicatat oleh malaikat raqib dan atid
2) tak ingat
3) apa alasan kamu atas segala dosa yang kamu lakukan.

Setelah ditimbang di al mizan, didapati pahala kita la melebihi dosa kita.
Seolah-olah sikit lagi kita ke syurga, tetapi final check Allah swt lakukan.
Allah swt tanya kepada semua orang, siapa yang kenal kita sila tampil kedepan untuk menuntut hak mereka.

Antara yang mula2 bangun adalah anak isteri keluarga, jiran2, kawan2 dll.
Jika ada hak mereka yang tidak ditunaikan, pahala kita tadi terpaksa bagi pd mereka.

Jika pahala dah habis, dosa mereka pula kita tanggung (ini yang dimaksudkan suami akan tanggung dosa anak2 dan isteri).

Kita yang perempuan, jagalah diri  kita. Sebab apa yang kita buat tak effect diri kita sorang, tp effect jugak orang2 yang kita sayang.
Ayah kita, abang dan adik2 lelaki kita, suami kita.
Kalau betul sayang mereka, lindungi mereka, jangan jadi penarik mereka ke neraka.. Tutup aurat, jaga maruah, jaga akhlak, jaga agama kita.

Hari mahsyar hari yang sangat dahsyat.    
Hidup di dunia janganlah kita kejar populariti, nak terkenal, takut tak tertanggung kesannya kat akhirat nanti.
Jagalah amanah dan kejujuran kita sebab pada hari tu amanah dan kejujuran kita akan membantu.

Jom sama-sama bantu diri dan kawan-kawan.. Moga Allah swt bantu kita di hari pembalasan nanti. InshaaAllah.. Aamiin..
Wallahu'alam.       

Terdapat dua jenis manusia,
1. Bila dia baca dan lihat ilmu ini dia abaikan..
2. Bila dia baca sesuatu yg baik, dia akan sampaikan ilmu ini kepada orang lain..

Saturday, 21 November 2015

Cara Untuk Khusyuk Dalam Solat

WAKTU TAK SOLAT, TAKDE INGAT APA-APA.. TIME SOLAT JE , MACAM-MACAM BENDA MASUK KAT KEPALA ::

ramai orang hadapi masalah ni.. Time kita tak solat, takde pulak pikir pasal apa2.. Time baca Fatihah, baca Surah, time Tahiyyat, time tu jugak la teringat baju kat ampaian, kasut kat luar, keter dah nak mati roadtax.. Benda merepek2 yg masuk dlm kepala.. Abes je bagi salam, takde pulak pikir pasal benda2 ni semua.. Bila dah khayal ingat benda2 ni semua, kita pun terlupa rakaat ke berapa.. Ada tu, kita rasa mcm kentut, tapi betul ke kentut? Kalau kentut, batal wudhu.. Batal ler solat.. Ishhh.. Camne nak buat ni? Camne la nak khusyuk solat ni??

Meh sini nak habaq sat... Bila kita solat, akan hadir Iblis bernama Khanzab.. Dia ni kejenya memang mengacau orang solat.. Kita akan teringat benda2 tak penting, pastu terlupa rakaat, pastu dia timbulkan keraguan kita kentut ke tak.. macam kentut, macam tak..

Nabi SAW ada berpesan yg diriwayatkan oleh Imam Ahmad pasal benda ni.. Kalau kentut, pastikan telinga kita dengar bunyi dan ada bau.. Kalau takde, tu si Khanzab nyer kejer le tu.. Kalau teringat benda2 kat luar solat, tu kejer si Khanzab jugak.. Jahat kan dia ni? Samseng sungguh! Memang dia nak lalaikan kita.. Nak kita tak khusyuk dalam solat.. Bila kita khayal teringat benda2 ni, tapi mulut kumat kamit baca bacaan dlm solat, si Khanzab ni berdekah-dekah ketawakan kita.. Cis!!!

Cara nak lawan si Khanzab ni ..

[1] Baca Ta'awuz (a'uzubiLLaHiminassyaitonnirrojim) sebelum solat pastu ludah ke kiri 3x (syarat meludah je.. Bukan ludah dgn kahak-kahak sekali keluar)

[2] Baca Ayatul Kursi 1x

[3] Baca Surah an-Nas 1x

Pastu boleh niat dan teruskan solat.. Cuba fahami maksud ayat2 bacaan solat tu.. Sebab tu kita kena belajar.. Apa tafsiran al-Fatihah, surah2 yg kita baca, bacaan waktu ruku', i'tidal, sujud dan lain2.. Jadi sambil kita baca, kita faham.. Bukan hafal dan baca tegak je.. makin senang ler si Khanzab ni nak mengacau.. Ok, pasni cuba taktik ni.. Tengok siapa menang, kita atau syaitan?

In shaa Allah ..
p/s: share lah biar semua tahu.

Sebuah Cebok Untuk Masjid Bekal Mati

Pakat baca sat...

Insyaallah, kita mampu lakukan..

SEBUAH CEBOK AIR BEKAL UNTUK MATI

Semasa saya singgah di satu masjid untuk bersolat zohor,sebuah kereta Proton Saga  tua juga masuk ke kawasan masjid,saya agak mungkin juga singgah nak bersolat zohor.Jam sudah menunjukkan pukul dua lebih.Pemandunya seorang tua berserban turun dan ditangannya saya lihat memegang sebuah pencebok air atau gayung.Mungkin dia nak tumpang mandi di masjid,tekaan hati saya.Ketika saya berwuduk di kolah masjid,dia pun berwuduk sama dan mencedok air dengan cobok air yg dibawanya untuk menbasuh kaki.Saya menggunakan cebok yang telah tersedia.Cebok yg dibawanya diletak ditebing kolah dan dia naik ke masjid,lalu kami solat bersama.

Ketika menuruni tangga masjid,saya lihat dia terus ke keretanya.Saya segera memperingatnya ceboknya yg tertinggal.Dia beralih senyum kepada saya dan berkata,"Saya sengaja bawa cebok yang baru dibeli dan ditinggalkan di masjid yg ada kolah,sebagai satu wakaf yang kecil yang saya mampu,moga ia memanfaatkan."Subhanallah!Saya pula yang terasa malu,tidak terfikir untuk berbuat baik hingga sedemikian.Dia menyambung,"Dimana masjid saya singgah,yang ada kolah saya tinggalkan sebuah cebok,bekal untuk mati,tak mampu nak sedekah yang lain."

Nak ajak pembaca semua mengambil iktibar dari apa yang dibuat oleh orang tua ini.Sebuah cebok yang ditinggal di kolah masjid akan dimanfaatkan oleh ramai orang yang berwuduk,bayangkan ganjarannya.Berapa ringgit sangat sebuah cebok air.Bukan nanti ada duit beribu baru boleh berbuat baik,yang pentingnya ialah keinginan untuk berbuat kebajikan,maka Allah dorongkan.Bagi orang tua ini sebuah cebok air untuk masjid takkan sama dg ribuan ringgit yg disumbang oleh mereka yang berada pada mata manusia,tetapi pada sisi Allah ianya mungkin lebih besar dari itu.Rebutlah kesempatan berbuat kebajikan walau kecil pada mata nanusia.

Masjid dan surau memerlukan berbagai peralatan kecil yg diguna selalu dan mudah rosak.Saya nak ajak anda semua,jom kita tiru orang tua ini dg meninggalkan sebuah cebok air dikolah masjid yg kita singgah sebagai wakaf.Mungkin kita rasa kita mampu beri 10 cebok, jangan cakap saja,tapi tak buat.Maka biarlah bermula dg sebuah cebok,di mana saja masjid yang disinggahi,atau sebiji span yg dipasang dikepala paip untuk mengelak percikan air,atau sepasang selipar untuk ditinggal di tandas masjid,atau se potong getah paip untuk tandas masjid yang tiada getah paip untuk kemudahan bersuci, atau sebatang penyapu,sebuah penyodok sampah,atau sebotol minyak wangi ditinggalkan ditempat minyak wangi,atau...... apa lagi yang boleh difikirkan.Jangan tunggu hingga diminta,dirayu,kerana pemberian ketika itu mungkin berkongsi sebab, bukan semata kerana Allah,mungkin kerana terpaksa.

Orang lain begitu kreatif mencari jalan berbuat kebajikan meski pun hidup dalam serba kurang,membeli saham kesyurga sedikit demi sedikit,apakah kita merasa berpada dengan ibadat kita,atau merasa dah cukup layak ke syurga,atau malas nak fikir.Jom kita mulakan,beberapa alatan kecil dibawa bersama dlm kereta untuk ditinggal sebagai wakaf kpd masjid,suaru atau musolla,walapun mungkin hanya beberapa pin mata lalat atau paku payung untuk melekat dokumen dipapan kenyataan...

#betul2 menyentuh hati #

Friday, 20 November 2015

Jering Ubat Kanser 10,000 Kali Lebih Kuat

Tak lama lagi jering naik harga,Skrg RM30/kg
Ubat Kanser yang 10.000X Lebih Kuat dari KemoTerapi

ANDA SUKA MAKAN JERING?

(saya share supaya lebih banyak yang suka jering hehe )

• Ternyata JERING merupakan buah ajaib untuk membunuh sel KANSER & 10.000X lebih kuat dari KemoTerapi.
• Spt diketahui, pohon jering dikenal varietas jering.
• Kita bisa menfaatkan buah Jering dgn cara memakannya langsung sebagai ulam, di buat jus, minuman sorbets, kueh, emping jering dll.
• Hal ini menghasilkan banyak kebaikan, tapi yang paling menarik adalah efek yang dihasilkan pada kanser dan tumor.
• Buah ini adalah obat yang terbukti melawan SEMUA JENIS KANSER.
• Jering dianggap juga sebagai spektrum anti dadah terhadap infeksi bakteria dan kuman terbukti dari baunya yg adikuat. Efektif terhadap parasit internal dan cacing, dpt mengatur tekanan darah yang terlalu tinggi & berguna sebagai anti stress, memerangi stres dan gugup.
• Sumber informasi menarik ini berasal dari salah satu produksi obat terbesar dî dunia yg mengatakan bahwa setelah lebih dari 20 ujian laboratorium yang dilakukan sejak tahun 1970, terungkap bahwa :
Jering bisa MENGHANCURKAN SEL² GANAS dî 12 jenis kanser, termasuk usus, payudara, prostat, paru² dan pankreas.
• Kekuatan buah ini menunjukkan 10.000 kali lebih baik dari produk adriamycin, obat kemoterapi, biasanya digunakan dî dunia, memperlambat pertumbuhan sel kanser.
• Dan bahkan yg lebih memeranjatkan : jenis terapi dengan ekstrak Jering hanya menghancurkan sel² kanser ganas & tdk mempengaruhi sel² sehat.

Institute of Health Sciences, 819 Sweden Riset Biosains. L.L.C. Cause Street.

Sebarkan berita baik ini, demi kesehatan kita semua.
Bersyukurlah bagi yg memang suka makan Jering 😀👍

Thursday, 19 November 2015

Alquran 1441 Years Today

✅ Today, d qur'an completes 1441 yrs in its Existence. We are going to give our prophet Nabi Muhammad pصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
A gift of 15 billion salawats. Please recite 5 salawats or more...
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

👍Forward to at least 10 people !

Some people don't like to broadcasts but this one u definetly can't ignore...

Cara Mendapat Cukup Tidur

TIDUR

Bila Dr Noorhisam dari Tahfiz Medic menukilkan dapatannya bahawa dalam sehari, kita hanya memerlukan tidur selama 3jam, saya cuba...saya tidur sebelum jam 12 dan cuma bangun semula pukul 3pagi tetapi saya bangun dengan rasa mengantuk dan letih. Kekadang saya tertidur semula dan bangun jam 4.30 pagi.

Saya syak, mungkin sistem badan saya yang tidak berfungsi dengan baik..menyebabkan saya tidak dapat bangun dengan cergas seperti yang dirancang.

Tetapi saya pelik, bilamana ada hari-hari tertentu, tika saya "tanpa rela" sering tertidur pada pukul 9malam.....seterusnya secara otomatik, sekitar jam 2pagi saya pasti akan terjaga. Biji mata saya segar....lalu saya pun bangun untuk melakukan aktiviti2 rutin saya....tanpa mengantuk! Saya pelik!

Rupa-rupanya apa yang berlaku pada saya bukan suatu yang abnormal....saya menemui artikel karya Dr Hamza Al-Hamzawi.

Menurut kajian beliau, untuk bangun dengan cergas, kita tak perlu tidur selama 8jam seperti kajian barat. Tetapi cukup dengan tidur selama 3jam sahaja. Tetapi waktu tidur itu mestilah dari pukul 9 malam hingga 12 malam (tapi kita di zaman skrg ni kalau kita dapat tidur tepat pukul 10 dàn bangun jam 2pagi...itu dah lebih dari baik).

Berdasarkan sunnah, Rasulullah saw sememangnya tidur di awal malam kerana tidur pada waktu ini adalah waktu tidur yang paling bermanfaat. Seseorang itu boleh dapat 80% daripada tidur yang nyenyak pada waktu ini. Waktu ini juga terdapat 'Baraka' di dalamnya iaitu sejam waktu tidur bersamaan dengan tiga (3) jam waktu tidur.

Pada masa ini kelenjar pineal mengeluarkan hormon melatonin iaitu membantu kita untuk tidur.

Tidur dari pukul 12 pagi hingga 2 pagi
Waktu ini terdapat 20% waktu tidur nyenyak dan selebihnya iaitu 80% adalah 'dream sleeping' yang tidak berguna. Pada masa ini tidur sejam bersamaan dengan sejam waktu tidur.

Dari dari pukul 2 Pagi hingga 5 Pagi sebelum Subuh (Fajr)
Ini sebenarnya bukan lagi waktu tidur tetapi adalah waktu yang paling sesuai untuk menghafal, mengingati Allah, berzikir, Istighfar dan penumpuan mental.

Tidur pada waktu siang (selepas Fajr)
Tidur pada waktu ini adalah waktu tidur yang tidak bermanfaat kerana tiga (3) jam tidur bersamaan dengan sejam waktu tidur, ditambah dengan kelesuan, kekeliruan, dan hilangnya fokus.

Tidur dari Fajr hingga terbitnya matahari
Kelenjar pineal mengeluarkan hormon lain iaitu 'serotonin' iaitu dari Fajr sehingga terbitnya matahari dengan syarat seseorang itu mestilah sudah bangun.
Bagi mereka yang solat Subuh dengan 'Jamat' dan duduk mengingati Allah.
Pada waktu ini adalah sangat sesuai untuk berzikir dan melakukan aktiviti harian.

Pembebasan 'melatonin' oleh kelenjar pineal berkurangan selepas 40 tahun dan berhenti selepas 50 tahun. Kemudian seseorang itu harus memanfaatkan apa yang telah tersimpan dalam badan sehingga sepanjang hayatnya.

Jadi, jika seseorang mendapat 'Alzheimer' dan permulaan 'Dementia', bermakna dia telah tidur lewat sepanjang hidupnya.

kredit : Cypreme-HQ

Wednesday, 18 November 2015

Say and Don't Say

❌Don't say "0k"
✔Say "In sha Allah"
_____
❌Don't say "wow"
✔Say "SubhanAllah"
_____
❌Don't say "great"
✔Say "Masha Allah"
_____
❌Don't say "I am fine"
✔Say"Allahamdulillah"
_____
❌Don't say "Thanks"
✔Say "Jazakallahu Khair"
_____
❌Don't say "Take care bye"
✔Say "Fee Amanillah"
_____
❌Don't say "Hello"
✔Say "Assalamu alaikkum wa rahmatullah wa barkatuhu"
_____
Don't delete the msg pls frwd to all muslims. . . .🍀🍀🍀🌙
_____
A Beautiful Duaa for Thanking Allah for every moment:
"Allah Humma a'inni ala zikrika wa Shukrika wa husni ibadatika"
_____
Imagine How many people will Thank ALLAH   if you Forward...😇

History of Pig Fat

Amin..HISTORY OF PIG FAT
by Dr. M. Amjad Khan

In nearly all the western countries including Europe, the PRIMARY choice for meat is PIG. There are a lot of farms in these countries to breed this animal. In France alone, Pig Farms account for more than 42,000.

PIGS have the highest quantity of FAT in their body than any other animal. But Europeans and Americans try to avoid fats.

Thus, where does the FAT from these PIGS go? All pigs are cut in slaughter houses under the control of the department of food and it was the headache of the department of food to dispose of the fat removed from these pigs.

Formally, it was burnt (about 60 years ago). Then they thought of utilizing it. First, they experimented it in the making of SOAPS and it worked.

Then, a full network was formed and this FAT was chemically processed, packed and marketed, while the other manufacturing companies bought it. In the meantime, all European States made it a rule that every food, medical and personal hygiene product should have the ingredients listed on its cover. So, this ingredient was listed as PIG FAT.

Those who are living in Europe for the past 40 years know about this. But, these products came under a ban by the ISLAMIC COUNTRIES at that time, which resulted in a trade deficit.

Going back in time, if you are somehow related to South East Asia, you might know about the provoking factors of the 1857 CIVIL WAR. At that time, Riffle Bullets were made in Europe and transported to the sub-continent through the sea. It took months to reach there and the gun powder in it was ruined due to the exposure to sea.

Then, they got the idea of coating the bullets with fat, which was PIG FAT. The fat layer had to be scratched by teeth before using them. When the word spread, the soldiers, mostly Muslim and some Vegetarians, refused to fight, which eventually lead to the civil war. The Europeans recognized these facts, and instead of writing PIG FAT, they started writing ANIMAL FAT.

All those living in Europe since 1970's know this fact. When the companies were asked by authorities from the MUSLIM COUNTRIES, what animal fat is it, they were told it was COW and SHEEP FAT. Here again a question raised, if it was COW or SHEEP FAT, still it is HARAAM to MUSLIMS, as these animals were not SLAUGHTERED as per the ISLAMIC LAW.

Thus, they were again banned. Now these multinational companies were again facing a severe drought of money as 75% of their income comes from selling their goods to Muslim Countries, and these earn BILLIONS OF DOLLARS of profit from their exports to the MUSLIM WORLD.

Finally they decided to start a coding language, so that only their Departments of Food Administration should know what they are using, and the common man is left lurking in the dark. Thus, they started E-CODES. These E-INGREDIENTS are present in a majority of products of multinational firms including, but not limited to:

TOOTH PASTE
SHAVING CREAM
CHEWING GUM
CHOCOLATE
SWEETS
BISCUITS
CORN FLASKS
TOFFEES
CANNED FOODS
CANNED FRUITS

Some medication Multi-vitamins since these goods are being used in all MUSLIM COUNTRIES indiscriminately, our society is facing problems like shamelessness, rudeness and sexual promiscuity.

So, request all MUSLIMS or non pork eaters to check the ingredients of the ITEMS of daily use and match it with the following list of E-CODES. If any of the ingredients listed below is found, then DEFINITELY AVOID IT, as it has PIG FAT;

E100, E110, E120, E140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E 327, E334, E335, E336, E337,  E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E621, E631, E635, E904.

Dr. M. Amjad Khan
Medical Research Institute, United States.

Pls keep on sharing until it get to BILLIONS OF MUSLIMS WORLDWIDE.

Tuesday, 17 November 2015

Duduk Bersama 8 Kelompok Manusia

Telah berkata IMAM AL-GHAZALI :

Sesiapa sahaja yang sering duduk bersama 8 orang kelompok manusia, Allah akan memberinya 8 perkara:

1.من جلس مع اﻷغنياء زاده الله حب الدنيا والرغبة فيها.
1. Barangsiapa yang duduk bersama orang-orang kaya, Allah akan menambahkan cinta kepada dunia & semangat untuk mendapatkan dunia.

2. ومن جلس مع الفقراء زاده الله الشكر والرضا بقسمة الله تعالى
2. Barangsiapa yang duduk bersama orang-orang miskin, Allah akan menambahkan perasaan syukur & redha atas pemberian Allah.

3. ومن جلس مع السلطان زاده الله الكبر وقساوة القلب
3. Barangsiapa yang duduk dengan para pemimpin/raja, Allah akan menambahkan perasaan sombong & kerasnya hati.

4. ومن جلس مع النساء زاده الله الجهل والشهوه
4. Barangsiapa yang duduk dengan perempuan, Allah akan menambahkan kebodohan & syahwat.

5. ومن جلس مع الصبيان زاده الله اللهو والمزاح
5. Barangsiapa yang duduk dengan anak-anak kecil, Allah akan menambahkan lalai & gurau senda.

6.ومن جلس مع الفساق زاده الله الجرأة على الذنوب والمعاصي واﻹقدام عليها،والتسويف في التوبة
6. Barangsiapa yang duduk dengan orang-orang fasik, Allah akan menambahkan berani berbuat dosa & kemaksiatan serta mendorongkan diri untuk berbuat maksiat kemudian menunda-nunda akan taubat.

7.ومن جلس مع الصالحين زاده الله الرغبة في الطاعات
7. Barangsiapa yang duduk dengan orang-orang soleh, Allah akan menambahkan perasaan cinta kepada amalan-amalan ketaatan.

8. ومن جلس مع العلماء زاده العلم والورع
8. Barangsiapa yang duduk dengan para ulama', Allah akan menambahkan ilmu & perasaan tidak cintakan dunia.

(Kitab Tanbihul Ghofilin)

Cuba kita renungkanlah dengan siapa kita  bersahabat......???

Perbezaan Ketam Nipah dan Ketam Batu

Monday, 16 November 2015

Minggu Kesedaran Antibiotik 16 - 22 Nov 2015

Assalamualaikum dan slm sejahtera kpd semua Koordinator/ICN

Unit Kawalan Infeksi, Cwgn Kualiti Penjagaan Perubatan(Bhgn Perkembangan Perubatan)KKM dgn kerjasama Bhgn Perkhidmatan Farmasi,KKM & HKL akan adakan kempen nasional Minggu Kesedaran Antibiotik bermula 16-22Nov 2015.

Mohon viralkan kempen ini kpd group kwn2 atau family masing2 demi generasi akan datang

PENTING 📢📢📢📢
AMARAN ❗
Penggunaan ANTIBIOTIK 💊 kini pada tahap KRITIKAL! Tanpa pengawalan dalam masa terdekat ANTIBIOTIK 💊 TIDAK AKAN BERKESAN KEPADA JANGKITAN KUMAN & boleh membawa MAUT 💀 Penyalahgunaan antibiotik berleluasa telah menyebabkan kemunculan BAKTERIA YANG KUAT dan RINTANG ANTIBIOTIK 💊...

Selamatkan anak2 dan generasi akan datang..gunakan ANTIBIOTIK 💊 dengan waspada. Kebanyakan batuk & selesema disebabkan virus & tidak memerlukan ANTIBIOTIK 💊..langkah2 yang boleh diambil adalah seperti berikut :

1) ANTIBIOTIK 💊 tidak dibeli 💶 melainkan diarahkan oleh doktor.

2) Tanya doktor samada ANTIBIOTIK betul2 diperlukan

3) Habiskan ANTIBIOTIK 💊  sekiranya diberikan. Jangan simpan untuk masa depan.

4) Jangan kongsi ANTIBIOTIK 💊 dengan orang lain

SELAMATKAN ANTIBIOTIK KITA DEMI GENERASI AKAN DATANG..!  👬👭👫

Bersama ikuti gerakan bagi memerangi masalah KERINTANGAN 💊 ANTIBIOTIK pada 16 - 22 November 2015 di seluruh Negara ..

INSTAGRAM
#abxmalaysia  #antibiotikperluke

FACEBOOK
#AntibiotikPerluKe
#AntibioticResistance

AMARAN INI ADALAH KEPUTUSAN BERSAMA PERTUBUHAN KESIHATAN SEDUNIA W.H.O.

ANDA MAMPU MENGUBAHNYA..

Kongsikan maklumat penting ini bersama group anda sekarang..masa semakin suntuk ⏰ kami perlukan bantuan anda

Wednesday, 11 November 2015

9 Sumber Gambar Percuma

Gambar memang diperlukan dalam artikel yang ditulis samada untuk blog, promosi, websitie, majalah dan sebagainya. Sememannya keperluan sangat tinggi untuk mendapatkan gambar.


Gambar yang  dihasilkan di bawah CC0 (Creative Commons Zero license) membolehkan anda bebas menggunakannya untuk apa jua tujuan termasuk kegunaan komersial (untuk mempromosikan perniagaan anda, atau digunakan dalam perkara yang anda mahu jual seperti produk, ebook, template dan lain-lain).

Gambar percuma boleh didapati dari 9 sumber yang berikut:

1) Unsplash.
Gambar yang cantik dan simple. Klik di sini.

2) StockSnap.io
Anda boleh buat koleksi gambar anda sendiri, lihat gambar yang paling popular atau trendy, atau mencari menggunakan keyword. Juga gambar berkaitan dengan perniagaan. Klik di sini.

3) NegativeSpace.co
Librari gambar yang menakjubkan terdapat di NegativeSpace.co
.Klik di sini.

4) LittleVisuals
Dipenuhi dengan landskap yang menarik dan gambar objek. Klik di sini.

5) Gratisography
Gambar yang kreatif,  Hantar Ryan secawan kopi sebagai ucapan terima kasih kerana gambar-gambar unik tanpa sekatan hak cipta. Klik di sini.

6) Life of Pix
Tip: Klik "Galery" untuk browse gambaar mengikut type / subject. Klik di sini.

7) Jay Mantri
Slogannya: Free pics. do anything (CC0). make magic. Klik di sini.

8) Public Domain Archive
Untuk $ 10 / bulan anda boleh mendapat akses kepada pilihan muat turun pukal dan juga lebih banyak gambar. Klik di sini.

Penting: Laman web ini menawarkan imej dengan pelbagai lesen, Pastikan jenis lesen kekal CC0. Klik di sini.

Browse laman-laman web di atas. Mungkin anda boleh mendapatkan garmbar yang diperlukan.

From:/michelleshaeffer.com

Sunday, 1 November 2015

Solat Sunat Fajar

Solat sunat dua rakaat sebelum solat fardhu Subuh dikenali sebagai Solat Fajar atau Solat Qabliyah Subuh atau Solat Sunat Subuh.

niat solat sunat fajar rumi, waktu solat sunat fajar dan bacaan yang perlu dibaca dalam solat sunat fajar

Waktu solat sunat Fajar dikerjakan selepas azan Subuh dan sebelum solat fardhu Subuh.

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Solat fajar 2 rakaat lebih baik dari dunia dan segala isinya.” (HR. Muslim)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Dua rakaat solat fajar lebih aku cintai daripada dunia seluruhnya.” (HR. Muslim)

Dari Aisyah ra. bahawa beliau berkata, "Tiada solat sunat yang paling Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam menjaganya, melebihi dua rakaat solat fajar.” (HR. Muslim)

“Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca ketika solat fajar,

  • surah Al-Kafirun dan 
  • surah Al-Ikhlas.” (HR. Muslim)


Niat solat sunat fajar : 

اُصَلِّى سُنَّةَ الفَجْرِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالىَ
Usalli sunnatal fajri raka'ataini lillahi ta'ala.
Sahaja aku solat sunat fajar dua raka`at kerana Allah Ta`ala


-- atau -- yang ini pun boleh --


اُصَلِّى سُنَّةَ الصُبْحِ رَكْعَتَيْنِ قَبْلِيَّةً ِللهِ تَعَالىَ
Usalli sunnatal subhi raka'ataini lillahi ta'ala.
Sahaja aku solat sunat sebelum subuh dua raka`at kerana Allah Ta`ala 


Wallahu a'lam.

From: lenggangkangkung-my

Sunday, 25 October 2015

5 Easy Tips For A Healthy Liver

The liver is regarded as absolutely critical to health and the human body because filter the things we eat and drink, detoxification, regulates hormones from different parts of your body, controls the sugar that goes into your blood, stores excess glucose for later use, and makes bile to break down the protein and fats we ingest.


Below are 5 Easy Tips For A Healthy Liver:

1. Eat Clean.

Opting for organic fruits and vegetables whenever possible can takes the load off a heavily overworked liver because many chemicals found in pesticides, that are used on non-organic fruits and vegetables, cause liver damage. [1] Going for pesticide free and free range will make your liver digest healthy vitamins, minerals and nutrients.

Make sure your food is prepared in a sanitary manner, washed with clean water and cooked with clean ingredients, also protects your liver from possibly contracting hepatitis. Hepatitis is the leading cause of liver damage that leads to scarring.

You can get its different strains from the stool and bodily fluids of infected people. [2] Therefore, ensuring that your food is not only organic but also safe to eat and prepared by clean hands helps your liver stay healthy. Washing your own hands regularly is also a way of making sure your liver stays clean.

2. Drink black tea.

Study has been conducted on the protective effects of black tea on the liver. Research showed that drinking black tea protected liver cells from damage caused by pesticides. [3]

3. Stop Drinking Alcohol.

Although drinking alcohol has its health benefits, the risks and complications far outweigh them. Prolonged alcohol abuse, characterized by drinking in excess of 148 mL of red wine or its alternative equivalent, leads to severe liver damage. Quit drinking alcohol altogether and your liver will start to heal and repair itself if the damage isn’t too severe. [4]

4. Quit Smoking.

Smoking is another habit you’ll have to kick if you want a healthy liver. Along with a great number of health risks and conclusive evidence that smoking is the number 1 cause of cancer, smoking causes liver cells and enzymes to deteriorate, thereby severely restricting it from functionality. [5] There are various community health programs designed for quitting smoking, as well as smoking cessation aids that can help you kick the habit.

5. Don’t self medicate.

Medical health practitioners calculate and deliberate the effects of a medication’s content and dosage before prescribing it to their patients. Without extensive knowledge of a medication’s effects on the body, as well as administering the incorrect dosage, the liver takes on a heavier load than its supposed to.

In addition, a higher dosage does not necessarily mean that the drug will take effect at a stronger, more rapid pace. You’re then just needlessly loading your body with a chemical that does nothing but build up in your liver.

Make sure to check with your doctor before taking medications, and be sure to take them at the exact dosage that the doctor prescribed. Ask your doctor for any food-drug or drug-to-drug interaction that your medications might have as well, since even some herbs and natural remedies have adverse effects when taken with certain medications. [6]

From: herbs-info

Saturday, 24 October 2015

Pembentangan Bajet 2016 Malaysia

Intipati Rumusan Pembentangan Bajet 2016 Malaysia

��Bajet 2016 memperutukkan RM 167.2 Billion dan Bajet 2016 kali ini bertemakan “Mensejahtera Kehidupan Rakyat” bertunjangkan 5 keutamaan utama.

��Kelajuan intenet luar bandar akan ditambah kelajuan 5 kali ganda daripada 5 Mbps kepada 20 Mbps

��Projek LRT3 dari Bandar Utama, Damansara-Johan Setia, Klang dengan anggaran kos pembinaan RM10b mula dibina 2016, siap pada 2020.

��RM 200 juta menaiktarafkan jalan di kawasan FELDA. Manakala RM1.4b bagi membina serta naik taraf jalan luar bandar sepanjang 700km di seluruh negara

��Pengecualian duti setem sebanyak 20% ke atas surat cara pembiayaan patuh syariah untuk pembelian rumah

��Projek Bus Rapid Transit KL-Klang pada kos melebihi RM1.5b dan Bus Rapid Transit Kota Kinabalu pada kos hampir RM1b akan dilaksanakan.

��Kerajaan akan bina tambahan lagi 30 Sekolah Rendah, 27 Sekolah Menengah, 4 MRSM dan 5 SBP

��Bantuan Persekolahan RM100 akan diberikan kepada Pelajar Sekolah Rendah dan Menendah.

��Bantuan Persekolahan RM100 akan dibayar pada Januari 2016 namun dikhususkan kepada isi rumah berpendapatan RM3,000 dan kebawah.

��Program Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) kepada pelajar IPT sebanyak RM250 diteruskan pada Bajet 2016.

��Bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) hanya boleh ditebus di Kedai Buku yang diiktiraf Sahaja dan tidak boleh ditebus dikedai yang tidak berdaftar.

��Lebuhraya pertama iaitu Lebuhraya Pan Borneo di Sabah dan Sarawak akan bebas daripada bayaran tol.

��Program e-Rezeki dan e-Usahawan akan diperluaskan ke seluruh negara untuk meningkatkan peluang pekerjaan dan meningkatkan pendapatan.

��Program Rumah Mampu Milik diperluaskan seperti PR1MA, Rumah Mesra Rakyat, Program Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M), Program Rumah Pertama dan Program Perumahan Rakyat.

��Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama bagi individu yang belum memiliki rumah. Melalui skim ini, kerajaan akan membantu individu yang belum pernah memiliki rumah untuk mendapatkan bantuan deposit perumahan.

����������Gaji kakitangan awam naik kepada 1 Gred

��Gaji permulaan terendah dalam Perkhidmatan Awam kepada RM1200 sebulan

��Kadar pencen minimum bagi golongan pesara kerajan dinaikkan kepada RM950 sebulan

��Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2016 diteruskan dan dinaikkan

��BR1M Bagi isi rumah berpendapatan bulanan RM3k ke bawah, BR1M ditingkatkan daripada RM950 kepada RM1000.

��BR1M Kategori baru diperkenalkan bagi penerima dalam senarai e-Kasih yg berpendapatan bulanan bawah RM1k akan terima BR1M sbyk RM1050.

��BR1M Bagi isi rumah berpendapatan bulanan RM3k ke bawah, BR1M ditingkatkan daripada RM950 kepada RM1000

��BR1M Bagi isi rumah berpendapatan antara RM3,001 hingga RM4k, pemberian BR1M ditingkatkan daripada RM750 kepada RM800

��BR1M Bagi individu bujang 21 tahun ke atas, pendapatan tidak melebihi RM2k sebulan, bantuan ditingkatkan drp RM350 kpd RM400

��BR1M Bagi Skim Khairat Kematian pula, pemberian sebanyak RM1000 akan diteruskan.

��Berkuatkuasa 1 Julai 2016, gaji minimum negara dinaikkan daripada RM900 kpd RM1,000 sebulan bagi Semenanjung

��Gaji minimum Sabah, Sarawak dan WP Labuan dinaikkan RM920 sebulan daripada RM800 bagi semua sektor kecuali perkhdmatn domestik/pembantu rumah

������Bayaran khas bonus RM500 bagi kakitangan awam akan dibayar pada Januari 2016.

����Pesara Kerajaan akan menerima bayaran bantuan khas atau bonus sebanyak RM250 dan dibayar pada Januari 2016.

13 Rukun Solat

Kenapa Anda Perlu Makanan Fermentasi/Ditapai/Kultur

Makanan yang ditapai atau fermentasi membantu menambahkan bakteria baik dalam perut anda. Kini terlalu banyak bakteria yang tak baik dialam perut mengakitbatkan anda mengalami masalah kulit, ADHD, perubahan emosi dan kebimbangan, masalah berat badan, alahan makanan, gangguan autoimun dan gangguan penghadaman makanan.


Pemakanan yang tidak sihat, antibiotik (antibiotik oleh doktor dan dalam daging dan makanan tenusu), pembersih anti-bakteria dan pil perancang keluarga semuanya menyebabkan berkurangnya bakteria baik (berfaedah).

Makanan yang boleh diambil untuk meningkatkan kandungan bakteria baik ialah:

1) Sauerkraut
Adalah kobis yang diperam. Sauerkraut mengandungi vitamin, mineral, bakteria baik dan enzim yang sangat berkuasa.

2) Kefir
Penapaian terdiri dari bijirin yang dicampur susu atau air.

3) Kombucha
Dibuat dari teh dan yis.

4) Kimchi
Ini makanan Korea, diperbuat daripada kobis dan sedikit rempah.

5) Roti Sourdough Starter
Sourdough Bread Starter digunakan untuk menggantikan yis sangat tinggi kandungan bakteria baik. Roti pun sedap.

Sedikit nota berkenaan makanan fermentasi/penapaian/diperam

  • Perkenalkan makanan ditapai perlahan-lahan - memberi masa badan anda untuk menyesuaikan diri dengan dan kesan bakteria yang tidak baik hilang..
  • Jika makanan penapaian anda berkulat, bau busuk atau berlendir, yang terbaik dilakukan adalah membuangnya dan buat yang barui (USDA menyatakan tidak pernah terjadi kes yang keracunan makanan dari makanan diperam).
  • Penapaian anda adalah sebaik bahan-bahan yang anda gunakan, jadi selalu pilih makanan organik dan produk tempatan.
  • Jangan ragu untuk mencuba dengan penapaian buah-buahan dan sayur-sayuran dan rempah yang berbeza dengan pelbagai herba dan rempah, sehingga anda menjumpai ramuan kegemaran anda.
  • Jika anda tertekan dengan masa, atau tidak mempercayai kebolehan pengkulturan anda, anda boleh mengambil beberapa produk yang diperam dari bahagian dalam peti sejuk kedai-kedai makanan semula jadi - pastikan produk itu unpasteurized. Makanan jeruk tidak sama seperti yang ditapai.
  • Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai penapaian makanan? Dapatkan salinan Penapaian Untuk yang baru bermula: Panduan Langkah Demi Langkah Untuk Penapaian & Probiotik Makanan.
Akhir sekali, jika anda ingin tahu lebih banyak cara untuk meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan, Lihat senarai ini 12 Probiotik Makanan Terbaik untuk kesihatan Perut yang lebih baik.


Friday, 23 October 2015

Manfaat Magnet Untuk Kesihatan

"Medan magnet membantu badan untuk memulihkan diri sendiri dengan merangsang kimia bio dalam badan supaya penyembuhan semula jadi dapat dilakukan." Penyembuhan magnet oleh Buryl Payne.

Terapi magnet adalah teknik penyembuhan alternatif, Amalan terapi magnet bermula sejak zaman purba, bangsawan Mesir memakai anting-anting magnet, rantai dan perhiasan kepala magnet untuk mengekalkan kemudaan dan kecantikan mereka. Manakala suku awal Afrika dinyatakan telah menggunakan bijih magnet dalam penyediaan makanan untuk meningkatkan rasa makanan. kajian terkini mendapati bahawa medan magnet sebenarnya boleh mengubah rasa sesetengah makanan.

Hari ini rawatan magnet digunakan di seluruh dunia. Jepun telah melakukan kajian yang menyeluruh tentang kesan magnet, Dan kini telah memasarkan beberapa barangan termasuk rantai leher dan gelang. Eropah telah menggunakan denyutan magnet yang dijana dengan elektrik dalam beberapa spa kesihatan.

Terapi magnet juga kini digunakan sebagai rawatan alternatif atau tambahan untuk beberapa penyakit, termasuk tetapi tidak terhad kepada:

  1. kecederaan akut
  2. sakit leher
  3. sakit kronik
  4. kebimbangan
  5. arthritis,
  6. asma
  7. sindrom carpal tunnel
  8. diabetes
  9. sakit kepala
  10. tekanan darah tinggi
  11. sinus
  12. tekanan
  13. ulser
  14. pms

Thursday, 22 October 2015

How To Make Constipation Candy

Constipation is one of common problem among us. Many use chemical to treat constipation why not you use the natural ingredients candy like this. Its natural & taste good too


Fortunately there are alternatives, including these delicious constipation candies from my friend Robyn. Here’s her explanation of how they work:
“The theory is that since the medium chain triglycerides that make up coconut oil don’t cause a person to store fat, they have limited absorption in the small intestine and tend to pass right through the digestive tract.” This unique feature of coconut oil is thought to improve function and efficiency in the digestive tract.
“Just two ‘constipation candies’ and then anywhere between 8 to 18 hours later, total relief without tears,” says Robyn, adding that “For kids I’d stick with 2 pieces and wait a day before increasing how much they can have. For adults I’d start with 4 and try adding an extra each day to see what your body likes the most. “

Constipation Candy Recipe

Ingredients

  • 1 cup organic extra virgin coconut oil, melted
  • 1/4 to 1/3 cup of lemon juice (mix and taste as you go along)*
  • 2 tablespoons honey, maple syrup, sucanat or coconut sugar
  • 1/4 teaspoon pink Himalayan salt
* Mommypotamus note: I also made up a batch with pureed fruit that was pretty good. Just make sure that if you’re using fruit from your freezer that you allow it to fully thaw before mixing it with the coconut oil.

Equipment

1-2 Silicone molds (You can use the same mold and make two batches, or use two molds and make one batch. I used this one)

Instructions

Combine all ingredients in a food processor or with a handheld mixer and pour into the candy molds. Taste as you go along and make it as sweet or sour as you like. Everything has to be very well mixed into the oil, so make sure as you’re pouring the last bit in that it’s not sugar or honey-heavy.
Tip: My first batch separated, so the second time I made them I put my silicone mold in the freezer for about 10 minutes prior to pouring. When it was time,  I let the mixture whir in my food processor for sixty full seconds before pouring it into the molds, then set it in the freezer for an hour.
Store in the fridge and enjoy as needed. No one in my house is constipated but we ate a few anyway – so good!

Other Things That May Help

In addition to the remedies I suggest here, you might also consider aloe vera juice andslippery elm bark powderIt’s slightly sweet so kids usually enjoy taking it.
Also, though it might seem a little odd, you might also consider getting a squatty potty if your child is old enough to use it. Dr. Bernard Jensen once wrote that “one of the bowel’s greatest enemies in civilized society is the ergonomic nightmare known as the toilet.
The stool allows for a more ergonomic approach – putting the body into a natural squatting position over the toilet. When positioned correctly, their body may be able to eliminate more quickly and completely Squatty Potty’s come in two sizes: 7″ for standard toilets and 9″ for higher toilets.

Do you have a tried-and-true remedy for constipation?

Thursday, 15 October 2015

Perbezaan Kulit Kayu Manis Cinnamon dan Cassia

Kulit Kayu manis yg dijual ada 2 jenis iaitu Cinnamon dan cassia. Lebih kurang serupa tetapi berbeza dari sudut ketebalan dan gulungan. Kulit kayu manis yang bergulung elok macam kita gulung kuih ketayap atau surat khabar tu cinnamon tetapi kalau tebal dan bergulung dair dua-dua sudut tu cassia.. Cassia tidak elok untuk kesihatan sebab ada kandungan toksid yang biasa dibuat racun tikus.

Perbezaan Kulit Kayu Manis Cinnamon dan Cassia


Kulit kayu manis cassia dan cinnamonm, rupa lebih kurang rasa sama cuma cinnamon lebih lembut dan agak berbulu dan cassia keras seperti kayu, bau pun sama..tapi ada satu perbezaan iaitu jumlah COUMARIN (bahan kimia semulajadi) dalam kedua-dua kulit kayu manis ini..
Coumarin pada cinnamon atau kulit kayu manis sri lanka lebih rendah dan selamat dimakan oleh manusia manakala coumarin dalam cassia atau kulit kayu manis Indonesia atau Borneo sangat tinggi dan beracun. kesan jangka panjang boleh merosakkan hati dan buah pinggang.

Berita tak baiknya..ynag banyak djual d kedai-kedai kita adalah cassia..ynag kita sangka selama ini adalah cinnamon. Huhu..

Cinnamon asli adalah rempah import yang boleh ddapati d kedai-kedai tertentu sahaja..
Jadi berhati-hati, jom bertukar pada cinnamon dan bukan cassia.

P/s...patutpun selama ni org berubat dengan kayu manis tak cepat baik..mcm ubat kencing manis dan lain2..malah lbih teruk..rupanya salah kayu manis kita ni
Lepas tu.. ramai orang kita sekarang menghidap penyakit hati (hepatitis) dan buah pinggang.
#infokda
#cnp

Wednesday, 14 October 2015

5 Hukum Karma Yang Kurang Diketahui

Apakah Karma? Karma adalah perkataan Sanskrit untuk tindakan. Ia adalah sama dengan undang-undang Newton 'setiap tindakan mesti mempunyai reaksi. Apabila kita berfikir, berkata atau membuat sesuatu, kita memulakan satu kuasa yang akan bertindak balas dengan sewajarnya.



1. The Great Law
  • “As you sow, so shall you reap.” This is also known as the “Law of Cause and Effect.”
  • Jika apa yang kita mahu adalah kebahagiaan, keamanan, kasih sayang, dan persahabatan, maka kita perlu gembira, aman, kasih sayang dan kawan yang baik.
  • Apa sahaja yang kita letakkan di  Alam Semesta adalah itu yang datang kembali kepada kami.
2.The Law of Creation
  • Hidup tidak hanya berlaku. Ia memerlukan penyertaan anda.
  • Anda adalah salah satu dengan Alam Semesta, dalam diri dan keluar.
  • Apa sahaja yang mengelilingi anda memberikan petunjuk keadaan dalaman anda.
  • Jadilah diri sendiri, dan kelilingi diri anda dengan apa yang anda mahu dalam hidup.
3. The Law of Humility
  • Anda tidak boleh mengubah sesuatu jika anda enggan menerimanya.
  • Jika apa yang anda lihat adalah musuh, atau seseorang yang mempunyai sifat negatif, maka anda sendiri tidak memberi tumpuan kepada tahap kewujudan yang lebih positif.
4. The Law of Growth
  • "Di mana sahaja anda pergi, di sanalah anda."
  • Untuk anda berkembang/meningkat anda lah yang mesti berubah, bukan orang, tempat atau benda di sekeliling. anda
  • Satu-satunya anugerah untuk anda dalam kehidupan adalah diri anda sendiri, dan ini adalah satu-satunya faktor yang anda boleh kawal.
  • Apabila anda mengubah siapa dan apa yang ada dalam hati, kehidupan anda mengikutinya dan berubah.
5. Hukum Tanggungjawab
  • Apabila ada sesuatu yang salah dalam hidup saya, ada sesuatu yang salah dalam diri saya.
  • Anda mencerminkan apa yang mengelilingi anda, dan apa yang mengelilingi anda mencerminkan anda; Ini adalah Kebenaran Universal.
  • Anda mesti mengambil tanggungjawab untuk apa yang ada dalam kehidupan anda.
Dapatkan lebih banyak lagi mengenai hukum karma di 12 Little Knows Laws of Karma