Sunday, 31 July 2016

Ingat Mati

TAZKIRAH: MENGINGATI MATI
Menurut Imam al Ghazali rahimahullah, manusia terbahagi kepada dua golongan di dalam berhadapan dengan mati:

1.Golongan yang tenggelam dengan dunia dan hiburan serta kemewahan. Mereka ini amat takut dengan mati kerana terlalu kasih dan cintakan dunia.

2.Golongan yang apabila terdengar tentang kematian atau tazkirah bersangkutan dengan kematian akan timbul rasa takut dan bimbang akan nasib di alam kubur. Kesannya mereka akan bertaubat dan berusaha menjauhkan diri dari maksiat dan mendekatkan diri dengan Allah Taala. Dalam masa yang sama mereka tidak meninggalkan dunia kerana mengingati mati itu menjadikan mereka sangat mengambil berat tentang ibadah dan ilmu pengetahuan. Hasilnya mereka memahami Islam yang sebenar yang menyuruh umatnya bekerja untuk dunia dan akhirat, manakala ingat mati menjadi benteng memelihara kerja keduniaan mereka supaya tidak bertentangan dengan syariat Islam.

Imam Ghazali juga telah menerangkan tentang cara mengingati mati, di antaranya:

1) Ingat kepada rakan atau sahabat yang telah meninggal dunia. Mungkin umur mereka sebaya dengan kita atau penyakit mereka sama dengan kita, oleh itu bila pula Malaikatul maut akan menjemput kita.

2) Ingat bagaimana cara mereka meninggal. Ada yang disebabkan penyakit buah pinggang, darah tinggi, kencing manis atau lemah jantung. Cuba tanya diri kita, apakah kita betul-betul sihat dan tidak akan menghidapi penyakit seperti ini. Atau ada yang ditimpa kemalangan tiba-tiba. Apakah kita boleh terselamat dari kemalangan seumpama ini.

3) Bayangkan kehidupan mereka sebelum mati. Ada yang meninggal dalam keadaan baik kerana penghujung hayatnya ia menjadi ahli masjid dan dekat dengan Allah Taala. Ada yang kita dapat lihat jenazah dengan wajah yang tenang bertemu dengan Allah Taala. Ada juga sahabat yang meninggal tetapi hayatnya penuh dengan maksiat, minum arak, disko, tinggal solat dan sebagainya. Lihatlah wajahnya yang penuh dengan tanda azab dan kengerian.

4) Ziarahi orang sakit dan nazak. Lihat bagaimana azabnya sakaratul maut dan betapa seksanya berhadapan dengan saat kematian.

Tanda2 Orang Yang Mendapat Taufik

Disebutkan di dalam kitab Hikam Al Imam Ibnu Athoillah As Sakandari Rahimahullah:
Antara tanda orang yang mendapat "TAUFIK" dari ALLAH ada tiga...
Orang yang ada tiga tanda ini, maka inilah orang yang mendapat "TAUFIK" daripada ALLAH:
1. Tanda pertama adalah orang ini "DIPERMUDAHKAN OLEH ALLAH" untuk dia buat ibadah walaupun dia tiada niat untuk membuat benda baik.
Dia jadi mudah nak buat kebaikan,jadi mudah untuk sembahyang malam,jadi mudah untuk membaca Quran,jadi mudah untuk ke masjid, jadi mudah untuk taat pada ibu bapa.Walaupun dia tak ada niat.
Ini tanda pertama orang yang mendapat "TAUFIK" dari Allah..
Disebutkan oleh Imam Ghazali Rahimahullah:
"Sesungguhnya orang yang BANYAK DOSA kepada ALLAH itu menyebabkan dia menjadi PAYAH/SUKAR untuk beribadah kepada Allah ."
Kita ini bila dosa banyak payah bangun sembahyang malam, kita ini bila banyak dosa payah nak baca Quran,kita ini bila banyak dosa payah nak buat kebaikan,kita ini bila banyak dosa payah nak datang ke masjid,kita ini bila banyak dosa payah nak taat pada ibu bapa.
2. Tanda kedua adalah ALLAH "MENJAUHKAN" dia dari melakukan "MAKSIAT". Walaupun dia berusaha ada niat nak buat jahat dan maksiat tapi ALLAH jauhkan diri dia dari melakukan maksiat itu. Dia usaha nak buat jahat, dia usaha tak nak datang masjid dan majlis ilmu tapi ALLAH ringankan dia duduk di dalam masjid dan mendengar majlis ilmu walaupun asalnya dia ada berniat tak nak datang pun.
Itu tanda kedua orang yang mendapat "TAUFIK" dari ALLAH..
Disebutkan di dalam hadis Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam:
"Antara tanda orang yang ALLAH sayang kepada seseorang hamba itu adalah ALLAH menjemput dia datang ke Rumah ALLAH walaupun rumahnya jauh dari Masjid."
Rumah dia jauh dari masjid tapi dia datang ke masjid.Itu tanda orang yang mendapat "TAUFIK" dan "HIDAYAH" oleh ALLAH.
Orang ini adalah orang yang "ALLAH SAYANG".
Sebaliknya,orang yang "ALLAH BENCI" adalah walaupun rumahnya di tepi masjid saja.Itu belum tentu lagi dia akan datang di Rumah ALLAH untuk solat secara berjemaah kerana ALLAH tidak memilihnya walaupun rumahnya dekat dengan Masjid.
3. Akhir sekali tanda orang yang mendapat "TAUFIK" adalah orang yang ALLAH berikan kepada dirinya untuk "MELIHAT/NAMPAK KEAIBAN DIRINYA".
Dia nampak "KELEMAHAN DIRINYA" lalu dia "BERDOA" kepada ALLAH.
Dia nampak diri dia "LEMAH", dia nampak diri dia "BANYAK DOSA", dia nampak diri dia ada "SALAH" maka dia tak nampak "KEAIBAN ORANG LAIN" melainkan hanya nampak aib dirinya sendiri bukannya aib orang lain.
Dia lebih "SIBUK MENGHUKUM HATINYA" daripada sibuk menghukum hati org lain (sangka buruk).

Rahsia Surah Al-Fatihah

*RAHSIA AL-FATIHAH*

1. Al fatihah - *Seringkali di baca untuk arwah.*
2. Al fatihah - *Tanpa membacanya solat kita tidak sah*
3. Al fatihah - *Menjadi petunjuk bagi yg buntu dan resah.*
4. Al fatihah - *Jika merindui seseorang, maka bacalah.*
5. Al fatihah - *Dibaca ditiup pada beras, bagi anak yg bemasalah.*
6. Al fatihah - *Salah satu surah penawar sihir, sabda rasulullah SAW.*
7. Al fatihah - *Terjemahannya indah, hafalnya mudah.*
8. Al fatihah - *Sunat dibaca ketika masuk dan keluar rumah.*
9. Al fatihah - *Sunat dibaca ketika dirimu sedang marah.*
10. Al fatihah - *Bersama amalkan, tiada resah walaupun resah.*

*FADHILAT AMALAN HADIAHKAN ALFATIHAH*

Bukan mudah mendidik anak-anak. Kita hanya ada peluang untuk melentur mereka sekali sahaja. Bila sudah menjadi buluh, tersilap cara, bimbang akan 'patah riuk' jadinya.

Bila melihat ramai muda-mudi sekarang yang rosak akhlaknya, kita yang ada anak pun cemas juga. Andai sudah tersalah didik, masa bukannya boleh berpatah balik. Allahu Akbar!

Sebab itu, setiap kali bertemu dengan ibubapa yang saya anggap sudah berjaya mendidik anak mereka dengan baik, saya akan cuba menadah rahsianya. Memang, lain orang, lain pula pendekatan mereka.

Hari ini saya ingin kongsikan rahsia seorang bapa yang sangat saya hormati ilmu dan keperibadiannya. Oleh kerana saya sedang berusaha untuk 'tidak terlupa' mengamalkan nasihatnya, maka saya cuba kongsikan.

Kata orang, makin kita rajin menyampaikan, makin lekat sesuatu perkara itu di dalam ingatan. Jadi, seperti biasa, sama-samalah kita pesan memesan dan menyebar kebaikan.

Kata si bapa, ada satu amalan yang dilakukannya secara istiqamah. Setiap kali lepas solat, dia akan hadiahkan al-fatihah buat anak-anaknya.

Amalan tu bermula sejak Allah 'mengetuk hatinya' ketika mendengar satu kuliah di masjid. Kata penceramah, ramai yang malas hadiahkan al-Fatihah kepada Baginda Rasulullah. Dia yang tak pernah melakukannya serta merta diterpa rasa sebak lalu menangis teresak-esak.

Sejak itu, amalan menghadiahkan bacaan al-Fatihah mula menjadi tabiatnya. Selesai solat, itulah ikhtiarnya. Dihadiahkan Al-Fatihah untuk Rasulullah, kedua arwah ibubapanya, isteri kesayangannya dan juga anak-anak permata hatinya juga.

Barangkali berkat amalan mudah itu, dia hidup tenang dan berjaya. Saya juga tumpang seronok melihat keluarga bahagianya.

Sahabat-sahabat group ku yang baik,
Cuma hadiahkan al-Fatihah! Mudah sahaja, kan? Berapa minit sangat masa yang diperlukan? Tapi perkara yang mudah, tidak akan mampu kita buat tanpa hidayah. Perkara yang semudah ini pun kadang-kadang kita gagal buat dengan istiqamah.

Kita mungkin biasa membaca al-Fatihah sebagai wirid selepas solat. Namun selepas ini, jangan lupa niatkannya sebagai hadiah. Sebut satu persatu nama penerimanya. Secara automatik, dengan hanya satu amalan, pahala kita akan jadi berganda-ganda. Sudah dapat pahala membacanya, dapat pula pahala bersedekah dan mendoakan kebaikan untuk mereka.

Mulai sekarang, ketika ini, jom kita cuba buat perkara2 mudah yang disukai Allah. Jgn lupa, setiap kebaikan yang kita kirimkan untuk orang lain, pasti akan kembali pula kepada kita. Subhanallah.

Jom sama2 kita beramal secara istiqomah hadiahkan al-fatihah untuk Rasulullah SAW, kedua ibubapa kita, untuk suami/isteri kesayangan serta anak2 permata hati kita. Usah lupa hadiahkan untuk diri sendiri juga.
Aamiin. InsyaAllah, moga mendapat baroqah yg berterusan hingga ke jannah.

Kongsilah dengan rakan group yg lain...mudah-mudahan  penyebaran ini mendapat keberkatan dan pahala dari Allah s.w.t.

Andai Ajal Dalam Tidur

ANDAI AJAL DALAM TIDUR...

EMPAT PERKARA SEBELUM TIDUR WALAU SESIBUK MANAPUN DENGAN TUGAS HARIAN.

Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra.
“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :

1. Sebelum khatam al-Quran.

2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.

3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.

4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".

Bertanya Siti Aisyah :
“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “

Rasulullah tersenyum dan bersabda :

1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al –Ikhlas tiga kali
Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran
” Bismillaahirrahmaa nirrahiim,
‘Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’
lam yalid walam yuulad’
walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “

2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad ( 3x ) “

3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau
“ Astaghfirullaah hal 'adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih ( 3x )

4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim
Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar "
( 3x )

Sampaikanlah kepada orang lain,
maka ini akan menjadi sedekah jariah pada setiap orang yang anda kirimkan pesan ini, dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat ganjaran pahalanya insha Allah...

Cara Kaya Dengan Modal RM1

KAYA DENGAN MODAL RM1

tip kaya cepat simple mudah tapi kena konsisten
cuba amal 40hari tanpa henti atau terlupa
rasai perubahan dalam hidup

1. bangun pagi buka je mata , alhamdullilah ,bernafas lagi (ramai org lupa sbb capai hp dulu )
.
2. tgk suami anak kt sebelah cakap alhamdullilah
.
3. bangun turun dari katil alhamdullilah boleh jalan lagi
.
4. mandi ,ambil air smbyg alhamdullilah sihat lagi
.
5. kencing / berak, alhamdullilah boleh membuang lagi ( ramai org lupa bersyukur boleh membuang hari2 ) korang akan rasa pelik lepas berak ckap alhamdullilah tp tu lah tnda kita bersyukur . tak smua org boleh berak / kencing dgn normal .
.
6. sebelum mula kerja , on laptop / mulakan aktiviti buka cimb click / m2u sedekah minima rm1 kepada sesiapa memerlukan
.
7. sedekah al fatihah utk abah mak dan psangan lepas smbyg
.
8. selalu bersyukur dengan smua yang jadi
.
lasstttttttttt apa pun jadi haritu sama ada baik atau buruk
nak tidur letak kepala atas bantal

" ALHAMDULLILAH UTK HARINI ..terima kasih Allah "

selesai ...
percaya lah kita akan hargai kehidupan ,
rezeki lbeh murah dan hidup lbeh gembira .
kaya ni sangat general
kaya harta atau kaya hati atau keduanya sekali
marketing hanya Alat ,

kaya kan diri sebelum kayakan perniagaan

SHARE !
sbb nak sebar kebaikan baru murah rezeki 😘

Thursday, 28 July 2016

Save Ayah Now

[Urgent Help - Sahar Noor Medical Fund]

A loving idea of having one whole family to celebrate Eidulfitri and university graduation in London together has turned into a nightmare.

Soon after my family arrived at Heathrow Airport, my father (Mohamad Sahar MHD Noor) suddenly collapsed and things changed since then. I panicked and depressed thinking what could happen to my father as he has no travel insurance. To make matters worse we couldn’t afford the hospital bills in the UK.

He was transferred into ICU and the doctor in charge urged to go for an operation. Despite the money issue, we know that the operation is crucial and need to be carried out immediately. He underwent right frontal external ventricular drain (EVD) to release his brain pressure and to allow the blood to come out from his brain.

During that time, he was given sedation, low blood pressure drug and antibiotics. He was suspected of have speaking disorder, unable to move his right body and suffered memory loss.

After 3 weeks, he could open both of his eyes and reacted to us when we talked to him but we are not sure whether he understood or it was just unconscious reflex.

A few days after that, we received news that my father’s employer agreed to give us an advance to undergo medical treatment in the UK. The advanced given meant so much to us, however after three weeks we were informed that the medical expense amount was capped at £30,000. We still can’t afford to cover the full cost since, at the time of writing; the cost to date has reached approximately £45,000.

Currently he is in Hyper Acute Stroke Unit (HASU) ward whereby he needed to go for therapy sessions, therefore the bills keep accumulating.

The doctor has permitted us to bring my father home with the condition that he should be on a stretcher or in a lying position at all times. He can’t sit for a long time and had a tracheostomy. He needs to be accompanied by a doctor and nurse on board as a precaution.

Currently we have discussed with Malaysia Airline (MAS), and they advised us to purchase few business class seats since that is the cheapest option available, and we are now still awaiting further feedback from the Airline.

My family and I are humbly asking for your kind prayers for his speedy recovery and would appreciate your financial support to cover his running medical expenses and travelling costs. Your sincere help means a lot to us.

Family Background
My name is Amirah Sahar, from Negeri Sembilan, Malaysia. I am currently a postgraduate research student at Brunel University, London.

My father, Mohamad Sahar MHD Noor is a loving father of four and also four grandchildren. He works as a chief clerk at Kolej Komuniti Teknologi Mara (KKTM), Negeri Sembilan, Malaysia.
My mother, Hawiyah Ahmad, is a technician at Jabatan Pengairan dan Saliran, Negeri Sembilan, Malaysia.

My eldest brother, Adhwa Sahar is married with three children, however he is about to start his new job after a long rehab from first stage leukaemia.

My second brother, Fadhli Sahar is recently unemployed due to the global market turmoil in the energy sector.

And finally my youngest sister, Atikah Sahar - a fresh graduate and currently seeking for any suitable job.

My father likes gardening and house cleaning. Despite all odds, like most parents he is very hardworking on striving for a better future for all his children. He is a loving husband, father and grandfather.

Our hope now is that he can be discharged soon so that we can continue his medical treatment back home in Malaysia.

Thank you for reading our desperate appeal.

We are humbly grateful for your heartfelt compassion and generous support.

May the AlMighty bless you and your family onwards and upwards. Ameen.

As we do not know the actual costs for my father, any surplus of this fundraising will be donated to charity so that others in-need can benefit as well.

For fellow Malaysians who like to donate, my bank account detail is as follows:

Maybank
Name: Amirah Mohamad Sahar
ACCOUNT No: 1550 2331 5132
Reference: saveAyah

Amalan Penting Sebelum Tidur

⚫🔴⚪🔵⚫🔴⚪🔵
BERAPA RAMAIKAH DIANTARA KITA YG MENGAMALKAN: -

1. Tidur dlm Wudhu.
💛💛💛💛💛💛💛
2. Tidur ke arah kanan.
💙💙💙💙💙💙💙
3. Tidur dgn niat utk bangun  solat malam (1/3 pagi);
💜💜💜💜💜💜💜
4. Mengucap kalimah syahadah
💚💚💚💚💚💚💚
5. Menghayati pembacaan Ayatul-Kursi.
❤❤❤❤❤❤❤
6. Melafazkan Salawat 10 x.
💛💛💛💛💛💛💛
7. Membaca Surah Fatihah 4 x.
💙💙💙💙💙💙💙
8.  Membaca Surah Ikhlas 3 x.
💜💜💜💜💜💜💜
9. Membaca Surah 4 Qul
💚💚💚💚💚💚💚
10. Mengucap Istighfaar;
❤❤❤❤❤❤❤
11. Memaafkan semua org sebelum tidur;
💛💛💛💛💛💛💛
12. Akhir, "sesiapa yg membaca 'Bismillah' 21 x sebelum tidur, Allah akan memaklumkan kpd malaikat utk menulis segala kebaikan  bagi setiap tarikan nafas si pembaca."
🔴⚪🔵⚫🔴⚪🔵⚫

🍁Kirimkan kpd kwn2 sebagai sedekah Jariah kita (amalan yg tidak pernah putus)..
❤❤❤❤❤❤❤
🍁Jika ada org yg menerima & mengamalknnya & mengajarkan pd org lain..anda akan menimba pahalanya sebagai ilmu yg bermanafaat...yg dpt membantu kita di akhirat kelak...MAKA sebarkanlah....

🌿🌵🌱🌳🌲🌷🌴🍂🍁🍃🌿

Wednesday, 27 July 2016

Doa Mohon Masuk Syurga

*RUPANYA KITA TIDAK LAYAK MASUK SYURGA*

☝🏻👳🏻
*[Dagingnya, Darahnya Dan Kulitnya Diharamkan Atas Api Neraka]*

_" Di zaman Rasulullah صلى الله عليه وسلم, ada seorang yang mungkin rendah di mata manusia tetapi Mulia disisi Allah سبحانه وتعالى. Orang ini tidak berdoa melainkan dengan satu doa sahaja yakni,_
*_(Ya Allah jauhkanlah aku daripada Api Neraka, Ya Allah jagalah aku dari tergelincir ke dalam Api Neraka, Ya Allah janganlah jadikan aku daripada kalangan Ahli Neraka)._* _Inilah sahaja doanya._

_Kemudian ada beberapa sahabat menyampaikan berita ini kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم keadaan orang itu. Mereka berkata, *Ya Rasulullah sesungguhnya si fulan berdoa kepada Allah سبحانه وتعالى hanya dengan satu doa sahaja, doanya hanya untuk dijauhkan daripada Neraka sahaja.*_
_Tanya Rasulullah صلى الله عليه وسلم,_
*_itukah sahaja doanya, dia tidak tambah untuk diberikan Syurga?_*
_Tidak Ya Rasulullah._

_Kemudian Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,_
*_kalau kamu terjumpa dia khabarkan kepada ku kerana aku ingin berjumpa dengannya dan rasa ingin tahu kenapa orang itu berdoa seperti itu._*
_Setelah solat asar. Ada seorang sahabat memberitahu kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم bahawa orang itu berada di dalam masjid ini. Kata Rasulullah صلى الله عليه وسلم,_
*_panggilah dia ke sini._*

_Setelah orang itu berada dekat dengan Rasulullah صلى الله عليه وسلم, dia pun memberi salam,_
*_Assalamualaika Ya Rasulullah._*

*_Alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh, benarkah apa yang aku dengar tentang kamu?_*

*_Apa yang kamu telah dengar Ya Rasulullah?_*

*_Apabila kamu berdoa kepada Allah, kamu tidak memohon kepada Nya melainkan menjauhkan diri kamu daripada Api Neraka,benarkah begitu?_*

*_Benar Ya Rasulullah._*

*_Kenapa kamu tidak tambah untuk Syurga daripada Allah, mintalah Syurga daripada Nya._*
_Kemudian orang itu terus memandang kepada wajah Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan menangis, katanya,_
*_Ya Rasulullah, saya memohon  Syurga daripada Allah? meminta Syurga daripada Allah? Siapakah saya sehingga saya meminta Syurga Allah?_*

*_Saya tidak layak untuk masuk Syurga Allah, cukuplah kalau Allah menjauhkan saya daripada Api Neraka, saya taknak apa apa, cukuplah Allah سبحانه وتعالى menjauhkan saya daripada Api Neraka, pelihara saya daripada tergelincir ke dalam Api Neraka, apa yang saya buat sehingga saya meminta Syurga Allah?_*

_Terus Rasulullah صلى الله عليه وسلم menangis setelah mendengar kata kata insaf dari orang itu. Kerana setiap kalamnya tadi sudah sampai ke langit._
_Malaikat Allah terus bergerak, 'Arasy Allah bergegar dengan kalam orang soleh itu._
_Kemudian Malaikat Jibril عليه السلام turun atas Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan berkata,_
*_Ya Muhammad, sesungguhnya Allah menyampaikan Salam kepada kamu dan Allah menyuruh kamu untuk menyampaikan Salam kepada hamba Nya itu dan sampaikanlah berita gembira kepada hamba Nya itu bahawasanya Allah سبحانه وتعالى telah mengharamkan Dagingnya, Darahnya, dan Kulitnya atas Api Neraka dan Allah telah mewajibkan Syurga untuk nya._*

_Allahuakbar. Lihatlah bagaimana sucinya hati orang ini. Apakah balasan kita kepada Allah? Cukuplah kita rasa menyesal di dalam diri ini. Sebab Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda di dalam Hadith Soheeh,_
*_Rasa menyesal atau rasa bersalah itu sudah dikira Taubah._*

_Inilah antara amalan yang ringkas tetapi dindingnya (hijab) kuat antara kita dengan Api Neraka. Apakah amalan itu? Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda dalam Hadith Soheeh,_

*_Barangsiapa yang membaca,_*
*Allahumma Ajirna MinanNar*
*( اللهم اجرنا من النار)*

*_sebanyak 7 kali selepas solat Subuh dan selepas solat Maghrib, Api Neraka akan berkata kepada Allah, Ya Allah janganlah jadikan orang itu daripada Ahli ku, janganlah jadikan orang itu Ya Allah daripada penduduk ku, jauhilah orang itu daripada aku Ya Allah. Neraka takut dengan orang itu._*
*_Manakala Syurga pula berkata, Ya Allah jadikanlah orang itu daripada Ahli ku._*

_Zikir ini mendapat dua doa daripada Neraka dan Syurga. Neraka memohon kepada Allah untuk menjauhkan orang yang membaca zikir itu daripadanya, dan Syurga berdoa kepada Allah supaya orang itu menjadi dikalangan Ahlinya. Allah Allah._
*Beramallah dengannya. InshaaAllah Ta'ala"*

- Sheikh Abdullah Bin Muhammad Bin Salim Al Jahaf حفظه الله تعالى -

Jangan Pentingkan Dunia Pentingkan Akhirat

*SOALAN MAUT*

Zaman dulu ada seorang sultan yang telah mengambil seorang ilmuan agama menjadi menterinya. maka diberi istana, gelaran, isteri yang cantik dan pelbagai kemewahan.

Satu hari sultan memanggil Menteri Agamanya dan bertanya 3 soalan;
1. Apa itu Dunia
2. Apa itu Akhirat
3. Apa itu Iman.

Sultan hanya memerlukan jawapan yang tepat dan jitu, tak mahu syarahan yang panjang2. Menteri Agama (MA) terpinga2 untuk mencari jawapan yang memuaskan hati sultannya. Sultan telah murka memberi tempoh seminggu supaya boleh mencari jawapan.

Kemudian sultan hantar wakilnya kpd MA dan bagi titah bahawa sultan akan merampas segala kemewahan MA jika gagal memberi jawapan yang di kehendaki seperti banglo, harta, kenderaan, gelaran, isteri dan anak2 . MA mengalami kerungsian yang amat sangat memikirkan dia akan kehilangan segala2nya. Tak dapat tidur, makan tak lagi berselera.

MA telah mengumpulkan ramai cerdik pandai untuk mendapatkan jawapan. tetapi gagal. Akhirnya MA keluar dari istana untuk mencari orang yang boleh merungkaikan keresahannya sekaligus menyelamatkan apa yang di milikinya.

Saat apabila hampir tiba deadline, keserabutan MA makin bertambah memikirkan akan kehilangan segalanya. Sehari sebelum deadline MA termenung di bawah sebuah pohon besar mengenangkan nasibnya.

Di tepi MA termenung ada seorang tua sedang berkebun. Bila matahari terik dikepala, orang tua berhenti untuk makan tengahari dan solat Zohor. Maka diajak MA makan bersama. MA yang kerungsingan memikirkan jawatan istana dan lain2 yang dimiliki hingga tak berselera nak makan.

Orang tua bertanya: Tuan, nampaknya ada masalah? Boleh hamba menolong tuan?
MA memberitahu kisahnya dan soalan2 sultan beserta syarat2 kepada orang tua tersebut.

Soalan 1. Apakah Dunia? maka jawab orang tua , *Dunia ialah apa2 amalan yang kita buat untuk di tinggalkan (hal ini diketahui oleh hati masing2)*

2. Soalan 2, Apa itu akhirat? jawab orang tua tersebut, *Akhirat ialah apa2 amalan yang kita buat untuk di bawa ke alam akhirat tanpa ada apa2 maksud dunia di dalamnya (ini pun dkenali oleh hati masing2)*

Soalan 3, Apa itu iman? Maka orang tua bagi tahu: Akan aku bagi tahu petang nanti selepas solat Asar.

Bila waktu Asar mereka solat Asar dan selepas solat MA terus bertanya Apa itu iman?

Pada masa itu terdapat beberapa ekor anjing sedang makan sisa2 makanan tengahari. Orang tua memberi syarat utk memberi jawapan yang ketiga, MA mesti makan bersama anjing2 tersebut. MA berfikir berkali2, makan dengan anjing najis berat, tak makan jawatan & harta habis, hidup susah dan melarat. fikir2... fikir2.

Akhirnya MA buat keputusan untuk makan bersama anjing2 itu. Apabila MA duduk untuk makan bersama anjing2 itu, orang tua pegang kolar bajunya dan berkata:
*"Tuan, inilah Iman. Bagi mereka yang ada iman, sanggup kerugian segala dunianya tetapi tidak akan langgar perintah Allah. Tetapi mereka yang tidak ada iman akan sanggup langgar perintah Allah untuk selamatkan dunianya.*"

Monday, 25 July 2016

Jazakallahu Khairan

📌SUNNAH yang kian dilupakan~ 📍

Hadis Daripada Usamah bin Zaid radhiyallahu anhu bahawa Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam  bersabda:

*من صُنِعَ إليه مَعْرُوفٌ فقال لِفَاعِلِهِ جَزَاكَ الله خَيْرًا فَقَدْ أَبْلَغَ في الثَّنَاءِ*

*“Sesiapa yang diberikan kepadanya satu perbuatan kebaikan lalu dia membalasnya dengan mengatakan ‘Jazaakallahu Khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka sungguh hal itu telah mencukupi dalam menyatakan rasa syukurnya.”*

*(HR. At-Tirmidzi dan An-Nasaa’i)*

Kita Tak Nampak Allah

*```KITA TAK NAMPAK ALLAH```*

*```Bila ALLAH sembuhkan kita daripada kesakitan melalui ikhtiar ubat yang kita ambil.. Kita nampak ubat.. Kita tak nampak ALLAH.```*

*```Bila ALLAH berjayakan kita dalam akademik melalui bijaknya kita dalam pelajaran.. Kita nampak kebijaksanaan kita.. Kita tak nampak ALLAH.```*

*```Bila ALLAH bagi kita pekerjaan yang selesa melalui cemerlangnya kita dalam bidang yang diceburi..Kita nampak kecemerlangan kita.. Kita tak nampak ALLAH.```*

*```Bila ALLAH bagi kita kekayaan harta melalui asbab gigihnya usaha kita dlm perniagaan.. Kita nampak kegigihan usaha kita.. Kita tak nampak ALLAH.```*

*```Bila ALLAH kurniakan kita pasangan yang soleh/solehah serta keluarga yang bahagia.. Kita nampak baiknya kita.. Kita tak nampak ALLAH.```*

*```Bila ALLAH keluarkan kita daripada masalah melalui bantuan manusia disekeliling.. Kita nampak baiknya manusia tersebut.. Kita tak nampak ALLAH.```*

*```Bila ALLAH masyhurkan kita di pandangan mata manusia di dunia melalui asbab kelebihan kita.. Kita nampak hebatnya kita.. Kita tak nampak ALLAH.```*

*```Bila ALLAH bagi segala jenis nikmat yang tak pernah mintak dibayar dan tak terhitung.. Kita hanya nampak indahnya nikmat itu.. Kita tak nampak ALLAH.```*

*```Sungguh, mata hati kita masih buta dan samar.. Dek keangkuhan seorang hamba atau kotornya segumpal darah bernama hati mungkin.. Utk melihat Maha Mencipta disebalik kejadian.```*

*```Bukan senang untuk didik diri dan hati melihat ALLAH dalam setiap langkah kita.. Tapi itulah hakikat kehidupan kita di sini.. Datang dari ALLAH hidup untuk ALLAH dan balik kepada ALLAH.```*

Sunday, 24 July 2016

Sedekah Masjid Saidina Umar Al-Khattab, Padang Melha, Kulim, Kedah

Mohon Sumbangan Dana Pembinaan Masjid Saidina Umar Al-Khattab, Padang Meiha, Kulim;

YBhg Tan Sri / Puan Sri
YBhg Datuk Seri / Datin Seri
YBhg Dato' / Datin
YBhg Tuan / Puan,

Assalamualaikum w.b.t  !

Untuk makluman semua, Kariah Padang Meiha yang merangkumi Taman Desa aman, Taman Desa Ku, Kg. Paya Jemerli, Kg. Pdg Meiha, Ladang Padang Meiha dan Kg. Bukit Selarong di Kulim Kedah, kini sedang dalam proses untuk menyiapkan sebuah Masjid bagi kemudahan umat Islam sekitar Qaryah Padang Meiha ini untuk mendirikan solat Jumaat dan solat solat waktu yang lain.

Kos Pembinaan untuk mendirikan Masjid ini dianggarkan sebanyak RM2.8 juta di mana jumlah Jemaah yang boleh ditampung mencecah 2,000 Jemaah.

Oleh yang demikian Jawatankuasa pembinaan Masjid memohon jasabaik semua yang di atas, agar dapat menghulur seikhlas hati sumbangan kepada Tabung Pembinaan Masjid ini bagi membolehkan kerja kerja pembinaan dapat dijalankan dalam KADAR SEGERA.

Sumbangan ikhlas anda semua dianggap sebagai SAHAM AKHIRAT di mana ganjarannya akan dibalas oleh Allah s.w.t.

Sumbangan boleh dilakukan seperti berikut :

Nama Akaun :
MASJID SAIDINA UMAR AL-KHATTAB QARYAH PADANG MEIHA.

Nama Bank :
BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD

No. Akaun :
02-057-01-003316-5

PENGERUSI/TN IMAM : Ust Ahmad Syuhaimi B. Hj Abd. Hamid.
No. Tel : 019-4702520.
SETIUSAHA : En. Mohd Helmi B. Ismail.
No. Tel : 012-5671671.
BENDAHARI : Dr Talib Ria b.  Jaafar
No. Tel : 0194735046

Sumbangan anda semua amat dihargai.

Terima kasih.

P/S : MOHON VIRALKAN KEPADA SAHABAT SAHABAT ISLAM. JIKA PERKARA LAIN BOLEH DIVIRAL, MENGAPA HASRAT MURNI SEBEGINI TIDAK BOLEH.

INGATLAH ! SETIAP MEREKA YANG MENYUMBANG MELALUI VIRAL ANDA, PASTI MENDAPAT PAHALA DARIPADA ALLAH,
IN SHAA ALLAH

Capai 5 Perkara Solat 5 Waktu

Assalam semua ahli...
Sedikit perkongsian utk peringatan & amalan...

*Ada 5 perkara yg kita semua pasti inginkan serta berusaha untuk mendapatkannya:*

1. Wajah yang cantik/tampan.
2. Duit berjuta-juta.
3. Sihat dan kuat.
4. Anak-anak yang patuh serta berjaya.
5. Tidur nyenyak tanpa ubat penenang.

*Hal itu sepatutnya mudah utk kita perolehi, hanya perlukan waktu 15 minit saja.*

*Bagaimana caranya?*

1. Barangsiapa yg tinggalkan solat Subuh maka wajahnya tak akan ada cahaya.

2. Barangsiapa yang tinggalkan solat Zohor nescaya tak ada keberkatan dlm rezekinya.

3. Barangsiapa yang tinggalkan solat Asar nescaya tak ada kekuatan dlm jasadnya.

4. Barangsiapa yang tinggalkan solat Maghrib nescaya tak ada buah atau hasil yg boleh dipetik dari anak²nya.

5. Barangsiapa yg tinggalkan solat Isya' tak ada kenyamanan dlm tidurnya.

*Tahukah kita kenapa kalimah 'Laa ilaaha Illallah' tidak sampai menggerakkan bibir jika diucapkan?*

Sebab ini adalah rahmat dari Allah swt ke atas orang Islam, supaya jika maut menghampiri dengan mudah ia menyebutkan kalimah itu.

Mudah-mudahan tangan yang mengirim dan menyebarkan ini kelak tidak susah untuk melafazkan kalimah
Laa ilaaha Illallah.

Bila ini bermanfaat bagimu, sila kongsikan dengan orang² yang kita sayangi, berbahagi perkara yg bermanfaat adalah bahagian dari amal² soleh.

Wallahu 'alam.

10 Amalan Untuk Jiwa Tahan

::  ✋😃  *amalan untuk jiwa tahan*

*10 AMALAN WIRID INFIRADI DAIE*

*Untuk jiwa tahan dari Sheikh Abdul Wahab Raiwind*

*B U A T L A H*
*S E M U A  A T A U*
*B U A T L A H  M A N A*
*Y A N G  D A P A T  T A P I*
*J A N G A N  T I N G G A L K A N*

*A m a l k a n  s e b e l u m  t i d u r*
*d a n  s e l e p a s  s u b u h*

1
*LAA ILAAHA ILLA ANTA*
*SUBHANAKA INNII*
*KUNTU MINAZ ZOLIMIN*

*Dibaca 300x sehari atau*
*Dibaca 1000x sehari*

*Dimudahkan untuk cari tasykilan. Dimudahkan untuk gerakkan umat dalam dakwah dan Allah akan selesaikan masalah infiradi dan ijtima’i.*

2
*HASBUNALLAHI WA NI’MAL WAKIL*

*313x sehari*

*Allah akan robah asbab musibah jadi rahmat dan asbab kebinasaan jadi kemuliaan.*

3
*SUBHANALLAHI WABIHAMDIHI*
*SUBHANALLAHIL ‘ADZIM*
*ASTAGHFIRULLAH*

*Dibaca 100x di antara waktu azan dan iqamat salat subuh.*

*Dunia akan datang kepada pembacanya dalam keadaan menunduk.*

4
*Masuk rumah ucapkan*
*SELAWAT 3x dan AL IKHLAS 3x*

*Dimudahkan untuk bayar hutang. Asbab ketenteraman diri dan keluarga dan ekonomi akan dimudahkan.*

5
*Sesudah Solat Jumaat bacalah*
*AL FATIHAH 7x, AL IKHLAS 7x, AL FALAQ 7x, AN NAAS 7x*

*Keburukan kita akan ditutupi oleh Allah! Sehingga yang tampak hanya kebaikan saja.*

6
*Baca TA’AWUDZ 10x setiap pagi dan petang. Auzubillahi minasyaitonirrajim.*

*Akan dilindungi dari godaan syaitan sepanjang hari itu.*

7
*Baca AYAT KURSI setiap selesai salat fardhu.*

*Dimudahkan ketika sakaratul maut. Mati tanpa perantara.*

8
*Bacalah surah ini setiap pagi dan petang AL IKHLAS 3x, AL FALAQ 3x, AN NAAS 3x*

*Dijauhkan dari bencana dan kesusahan.*

9
*Baca SURAH YAASIN setiap pagi dan petang.*

*Dicukupkan keperluan dunia dan Akhirat, serta ditunaikan seluruh hajatnya.*

10
*Baca surah AL IKHLAS 200x setiap hari*

• *Allah tutupi 300 pintu musibah dan*
• *Allah akan buka 300 pintu rahmat dan*
• *Rezeki yang penuh kemuliaan dan*
• *Datangnya tidak disangka-sangka*
• *Diberi ilmu dan kesabaran langsung dari Allah swt.*

• *Diampuni dosa-dosanya*
• *Dapat pahala 200 rakaat salat sunat dan*
• *Pahala seperti khatamkan Al Quran 66x.*

• *Dibangunkan 20 istana. 1 istana ada 70 bidadari dan 80 ribu pelayan dan ratunya adalah isteri kita.*

• *Ketika mati, kita akan disolatkan oleh 110 ribu malaikat..!*

*AZAM UNTUK KITA DULU AMALKAN! NIAT AMAL DAN SAMPAIKAN*

*[Kalau tak dapat buat semua, janganlah tinggal semua..!]*

*H A N Y A  D E N G A N*
*M E N G I N G A T I  A L L A H*
*H A T I  A K A N  J A D I  T E N A N G*

:: ✋😃  *amal semuanya 30 minit saja*

Asal Usul Nama Malaysia dan Maksudnya

https://warisantmk.wordpress.com/2013/01/20/apa-maksud-sebenar-nama-malaysia/

Handphone Baru Acer Liquid Z220 23 Julai 2016

Handphone lama dah rosak, jadi semalam saya beli hanfon baru Acer Liquid Z220. Pinjam duit Mak RM300.
Nanti dapat gaji bayar.

Inilah hanfon Acer Liquid Z220 diambil dari http://www.acer.com sebab takde hanfon lain nak amik gambar hanfor baru ni. Nanti kalau ada adik saya balik rumah saya amik gambar dia. Saiz dia lebih kurang sbesar tapak tangan je. Kecik je tapi boleh function. Alhamdulillah..

Ni kotak dia. Lupa nak amik dari tepi (ada barcode banyak).
Kotak dia bila dah bukak. Tu tempat  hanfon dia, lekuk sikit.


Ni la benda-benda yang ada dalam kotak. Manual book, warranty card (yang hanya untuk simpan.), ear phone dan charger.
  


Ni casing dia


Ni la recept dia. Resit cup warranty card. 1 year warranty. Kalau dalam masa setahun perlukan apa2 maintenance bawak reseit ni ke kedai yang sama atau Acer Centre di Jalan Kebun Sultan.



Saturday, 23 July 2016

10 Tips Pantas Skill Orang Berjaya Tarik Rezeki Dengan Mudah

🌟 10 Tips Pantas Skill Orang Berjaya Tarik Rezeki Dengan Mudah!! 🌟

1. Mereka berkawan dengan orang yang betul.
2. Mereka tidak bertangguh.
3. Hati kering, tidak menghiraukan kutukan dan sindiran negatif
4. Fokus, Fokus,Fokus dan Fokus dan Fokus...!
5. Mereka sanggup invest wang, tenaga dan masa untuk kejayaan mereka.
6. Mereka bina networking yang bagus.
7. Mereka konsisten & tak mudah putus asa.
8. Mereka ini pantas buat keputusan, pantas buat tindakan.
9. Sentiasa bertawakal dan sabar setelah bersungguh-sungguh berusaha.
10. Redha, tenang dan sentiasa berlapang dada dengan apa saja situasi dan kerenah orang disekeliling.

Tahniah anda telah habis membacanya, anda adalah insan-insan HEBAT!!
Semoga anda sukses dunia akhirat...
Apalagi? Bertindaklah sekarang…!!
Go! Go! Go! ...
🏃🏼🏃🏼🏃🏼🏃🏼🏃🏼🏃🏼🏃🏼🏃🏼🏃🏼

Friday, 22 July 2016

Kata-kata Terakhir Steve Job

STEVE JOBS
pemilik IT APPLE Co.

Steve Jobs, the co-founder of Apple. (Photo: Magnolia Pictures)


Kekayaan bersih USD 10.5 Billion
atau setara RM 46 Billion.

Meninggal pada 5  Oktober 2011.
Beliau lahir 24 Februari 1955.
Tamat usia pada usia 56 tahun.

Kata-kata terakhir
Steve Job
sebelum meninggal:

Dalam dunia business,
aku adalah simbol dari kejayaan,
seakan-akan harta dan diriku tiada pemisahan,

karana selain kerja,
hobiku tak banyak.

Saat ini
aku berbaring di hospital, merenungi jalan kehidupanku, kekayaan,
nama, dan kedudukan,

semuanya itu tidak ada ertinya lagi.

Malam yang hening,
cahaya dan suara mesin
di sekitar katilku,
bagaikan nafasnya
maut kematian yang hampir pada diriku.

Sekarang aku mengerti,
seseorang hanya patut memiliki harta secukupnya untuk digunakan dirinya saja
itu sudah cukup.

Mengejar kekayaan tanpa batas itu
bagaikan monster yang mengerikan.

Tuhan memberi kita organ-organ perasa,
agar kita boleh merasakan cinta kasih
yang terpendam dalam hati kita yang paling dalam.

Tetapi bukan kegembiraan yang datang dari kehidupan yang mewah
— itu hanya ilusi saja.

Harta kekayaan yang aku perolehi semasa aku hidup,
tak mungkin boleh ku bawa pergi.

Yang aku boleh bawa adalah kasih yang murni yang selama ini terpendam dalam hatiku.

Hanya cinta kasih itulah yang mampu memberiku kekuatan dan ketenangan.

Katil apa yang termahal di dunia ini ?
Katil orang sakit.

Orang lain boleh bukakan kereta untukmu,
orang lain boleh kerja untukmu,
tapi tidak ada orang boleh menggantikan sakitmu.

Barang yang hilang boleh didapatkan kembali,
tapi nyawa hilang
tak boleh kembali lagi.

Saat kamu masuk
ke bilik bedah,
kamu baru sadari bahawa kesihatan itu betapa berharganya.

Kita berjalan di jalan kehidupan ini.
Dengan berlalunya waktu,
suatu saat akan sampai tujuan.

Bagaikan panggung pentas pun,
tirai panggung akan tertutup,
pentas telah berakhir.

Yang patut kita hargai dan sayangkan adalah

hubungan kasih antara keluarga,
cinta akan suami-isteri
dan juga kasih persahabatan antara teman.

HARGAI SETIAP DETIK DALAM KEHIDUPAN KITA,

ISI HIDUP KITA DENGAN PERKARA PERKARA YANG TIDAK BOLEH DI BELI DENGAN WANG RINGGIT.

****
Satu-satunya perkara yang tak boleh dibeli dengan duit

 -------> ibadah kepada Pencipta.

Thursday, 21 July 2016

13 Perkara Punca Rezeki

RENUNGAN :13 PERKARA PUNCA REZEKI


Daripada Ustaz Ibrahim Zakaria 
Assalamualaikum, RENUNGAN :13 PERKARA PUNCA REZEKI
1. TAQWA - Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, akan diberi rezki dari jalan yang tak disangka-sangka.
2. TAWAKKAL - surah at-Talaq (ayat seribu dinar) jika tawakkal seseorang hamba, Allah cukupkan dia.
3. SOLAT - "kami tidak minta rezeki, kami yang memberi rezeki"
4. SEDEKAH - Allah ganti sehingga 10 kali ganda (kisah Ali r.a dengan unta).
5. ISTIGHFAR - Sesiapa yang melazimi istigfar Allah akan hilangkan kesempitan hidup dan kesusahan.
6. SYUKUR - Kalau syukur Allah akan tambah nikmat, kalau kufur Allah ancam azab pedih.
7. SILATURRAHIM - Menyambung silaturrahim, Insya Allah panjang umur dan murah rezeki.
8. TUNTUT ILMU - Barangsiapa menuntut ilmu, Allah tanggung rezeki (kisah imam bukhari)
9. NIKAH - Cari keberkatan rezeki dengan nikah (kisah sahabat mengadu tentang rezeki, Nabi suruh kawin)
10. DAKWAH - Asbab terbesar rezeki. Kisah para nabi.
11. TILAWAH QURAN - Kelebihan surah waqiah, Allah hilangkan kefakiran selamanya.
12. ZIKIR PAGI PETANG - Ingat aku pagi dan petang aku cukupkan keperluan pada hari itu.
13. PEKERJAAN - Berusaha di atas setiap pekerjaan.
Perkara 1 hingga 12 terdapat perintah dan jaminan yang dijanjikan Allah namun perkara ke 13 iaitu ada perintah namun BELUM ADA JAMINAN ALLAH.
Dengan taqwa, tawakkal, solat, sedekah, istighfar, syukur, silaturrahim, ilmu, nikah, dakwah, pembacaan al-Quran, zikir, ADA PERINTAH & JAMINAN REZEKI DARI ALLAH.
Dengan pekerjaan belum tentu ada jaminan rezeki, tidak semestinya berniaga dapat untung, tidak semestinya kerja over time dapat rezeki banyak. Tidak semestinya poket tebal keberkatan ada.
NAMUN BUKAN BERMAKSUD 'TIDAK BEKERJA atau USAHA'.
Di dalam surah al-Jumuah, Allah berfirman bahawa selepas solat, bertebaranlah untuk mencari rezeki kurniaan Allah, namun ada syarat,
DAN INGATLAH ALLAH BANYAK-BANYAK semoga beruntung (al-Jumuah:10)
dan hati hendaklah sentiasa bersandar dan yakin penuh terhadap Allah.
Jangan sampai seseorang hanya tertumpu ikhtiarnya kepada pekerjaannya dan mengabaikan asbab rezeki yang utama iaitu perkara 1 hingga 12.
Wallahualam.
SHARE jika bermanfaat.

Wednesday, 20 July 2016

Amalan Untuk Rawatan Mata Rabun dan Sakit Kepala

Selamat Hari Raya All Member.

Dari Tuan Guru Datuk Dr Harun Din..

SOLAT DAN MATA

Jika sakit kepala itu dibahagian depan, ubatnya ialah tidur..

Jika diatas kepala, ubatnya makan atau minum (air kosong)..

Jika sakit kepala tu dibahagian belakang kepala, itu tanda kita stress & perlu release stress tu baru boleh baik..

Rawatan untuk meningkatkan power of our eyes..

Penting untuk orang yang matanya lemah, dan juga untuk semua..

Otot mata kita menderita dari hari ke hari..

Sebab hari2 berfungsi..

Kita bangun tidur, mata kita yang permata berfungsi..

Jadi, makin hari mata kita akan kurang power..

Jadi, untuk kekalkan kekuatan mata, kita perlu ikut Sunnah dalam solat..

Iaitu kekalkan mata terbuka ketika sujud..

Melihat titik tengah sejadah..

Ketika berdiri, fokuskan mata pada titik tengah di sejadah juga..

Sebabnya, bila kita fokus pada titik tengah masa kita rukuk, otot mata kita akan tekan anak mata kita untuk tingkatkan penglihatan dan bila kita bangun, otot tu relax..

Bila kita sujud, otot mata menguncup sebab jarak antara penglihatan kita dan tempat sujud, bila kita bangun, otot mata kita akan relax balik..

Solat dengan cara yang betul ini akan membuatkan otot dan saraf mata bersenam..

Kita boleh praktik sebanyak 17 kali atau lebih mengikut kehendak/keupayaan masing2..

Nabi Muhammad (SAW) berpesan untuk kita buka mata ketika sujud dan kita mungkin tidak tahu kenapa..

Dan sekarang, bukti dari kajian saintis sudah ada..

Memang sangat bagus untuk meningkatkan kebolehan mata kita..

Subhana ALLAH untuk hikmah disebalik membuka mata masa sujud ini..

Benda ini selayaknya dibaca dan dikongsi kepada semua orang..

#Amalan baik untuk mengubati mata yang rabun & ubat sakit kepala untuk mereka yg solat...

©😊

Tip Melimpah Ruah Rezeki Secara Rohani

Sembang sharing bersama jutawan perfume yang aku sendiri pakai perfume beliau. Perfume inspired yang tahan lama dan murah. Beliau adalah pengasas perfume Dexandra

Dalam perbualan tersebut ingin aku kongsikan untuk tips murah rezeki secara rohani

1) Ilmu itu penting untuk berniaga, dulu akak pun ada ilmu. Tetapi buat itu tak kena, buat ini tak kena. Sale biasa sahaja. Balik ke konsep dalaman, semak balik apa yang tak kena dengan diri kita. Solat, sedekah, zakat.

2) Apa yang terjadi dekat diri kita adalah kerana dari kita sendiri. Jangan cari salah orang lain. Baru2 ni kereta porsche akak accident sikit, (baru beli porsche Macan) akak cari balik apa yang akak tak buat. Rupanya dalam seminggu ni akak tak memberi. Tahun lepas selalu bagi makan dekat orang masjid. Dan check zakat dah bayar ke belum

3) Kak Erna share tentang apa amalan top sale dexandra buat setiap pagi. Sale orang tu sebanyak RM 3 juta. Setiap pagi, orang tu akan buka cimbclicks dan transfer wang kepada akaun yang memerlukan seperti madrasah, anak yatim etc SEBELUM buat sesuatu kerja pada hari tersebut.

4) What you give you get back more. Bagi dan jangan mengharapkan sesuatu.

Thanks for sharing Ernayanee Nur Julaimi

Khasiat dan Kelebihan Daging Kambing

KAMBING....! 🐐
KAMBING.....! 🐏
KAMBING.....! 🐑

Kenapa Rasa Pening Lepas Makan Kambing...???

Jawapannya kerana daging kambing pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti:

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

KHASIAT DAN KELEBIHAN DAGING KAMBING:

Mencantikkan Kulit

Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu serta mencantikkan kulit.

Pengambilan protein yang secara berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih putih dan cantik.

Sekian.. 🐐🐏🐑
Selamat mengamalkan makanan2 Sunnah.

Tuesday, 19 July 2016

Kelas Hafiz & Hafizah Percuma

*(PERCUMA SELAMA-LAMANYA)*
Assalaamualaikum

⏩Madrasah TafsirSunnah di Pinggiran Subang Shah Alam⏪

Membuka Pendaftaran Pelajar Baru bg Sessi 2016

✔ Hafiz (lelaki) dibuka bg yg berusia 9 hingga 15 tahun
✔ Hafizah (perempuan) dibuka bg yg berusia 9 hingga 15 tahun
✔ Alim (lelaki dan perempuan) dibuka bg yg berusia 17 tahun dan ke atas

🔵Asrama di sediakan......................................🆓🆓🆓
🔴Makan minum di sediakan............................🆓🆓🆓
🔵Yuran Pendaftaran .......................................🆓🆓🆓
🔴Yuran Bulanan................................................🆓🆓🆓
(PERCUMA SELAMA-LAMANYA)

Silibus bagi pelajar Alim adalah Pengajian Tafsir Quran dan Hadis dan Keseluruhan tempoh pengajian adalah selama 8 tahun (3 fasa)

🔸FASA 1⏩⏩⏩ selama 6 tahun

Pengajian :-
↪Tafsir Quran
↪Hadis fekah
↪Fekah
↪Kitab Bulughulmaram (hadis)
↪Kitab Misykatul musobih (hadis)
↪Bahasa arab (nahu sorof dll)
↪Iqra' tafsir
↪Tafsir 30 juzuk termasuk tafsir Jalalain dan tafsir Ibnu Katsir pd tahun yg ke-6.

🔸FASA 2 ⏩⏩⏩ selama 1tahun

Pengajian :-
↪Kulit ke kulit Kutubussittah (6 kitab hadis)
- Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan At-Tarmizi, Sunan Abi Dawud, Sunan An-Nasaie dan Sunan Ibnu Majah.

🔸FASA 3 ⏩⏩⏩ selama 1tahun

Pengajian :-
↪Kulit ke kulit Kitab Muwatta' dan Musnad (kitab hadis)
- Muwatta' Imam Malik dan Musnad Imam Ahmad

👍Syarat-syarat utk diterima masuk :-
1. Islam
2. Berkeinginan untuk belajar
🔺Tak pandai berbahasa arab, tak pandai membaca arab atau tak pandai baca Quran juga diterima.

👎Syarat-syarat yg tak dibenarkan :-
1. Penagih (arak, dadah dsbnya)
2. Berperangai pelik atau ganjil
3. Tidak berdisiplin.

BAGI YG BERMINAT, boleh datang terus ke Madrasah TafsirSunnah yg beralamat di:-

No. 8, Tingkat 1 dan 2, Jalan Uranus,
Bandar Pinggiran Subang,
Seksyen U5 Shah Alam.

atau,
Hubungi Ustaz Haji Rosman (Mudir) di no. 013-2017900
(Call atau What's App)

#Copy paste dr grp sblh

Elakkan Sifat Negatif Untuk Kesihatan

Dr Jamilah Communications:
1. Marah selama 5 minit akan menyebabkan sistem imun tubuh kita jadi lemah selama 6 jam.

2. Dendam dan Menyimpan Kepahitan akan menyebabkan imun tubuh kita mati. Dari situlah bermula segala penyakit, seperti Stress, Kolesterol, Hipertensi, Serangan Jantung, Rhematik, Arthtritis, Stroke ( perdarahan/penyumbatan pembuluh darah )

3. Jika kita sering biarkan diri kita Stress, maka kita akan alami Gangguan Pencernaan.

4. Jika kita sering merasa Khuatir, maka kita mudah terkena penyakit Nyeri Bahu.

5. Jika kita Mudah Tersinggung, maka kita akan cenderung terkena penyakit Insomnia (susah tidur).

6. Jika kita sering mengalami Kebingungan, maka kita akan terkena Gangguan Tulang Belakang Bahagian Bawah.

7. Jika kita sering biarkan diri kita rasa takut yang Berlebihan, maka kita akan mudah terkena penyakit Ginjal.

8. Jika kita suka Berfikiran Negatif, maka kita akan mudah terkena Dyspepsia ( penyakit sulit mencerna ).

9. Jika kita mudah Emosi & cenderung Pemarah, maka kita terdedah pada  penyakit Hepatitis.

10. Jika kita sering merasa "Sombong" ( menolak kebenaran dan meremehkan orang lain ) terhadap lingkungan, maka kita akan berpotensi mengalami Penurunan Kekebalan Tubuh.

12. Jika kita sering Anggap Mudah semua persoalan, maka hal ini boleh akibatkan penyakit Diabetes.

13. Jika kita sering merasa Kesepian, maka kita boleh terkena penyakit Demensia Senelis ( berkurangnya memori dan kontrol fungsi tubuh ).

14. Jika kita sering Bersedih dan rasa selalu Rendah Diri, maka kita boleh terkena penyakit Leukemia ( kanser darah putih )

Sumber dari buku “The Healing dan Discovering the Power of the Water” By : Dr. Masaru Emoto.

~Dato' Dr Hj Mohd  Fadzilah Kamsah 👳
@pieceoflife

Monday, 18 July 2016

Senaman Lidah Elak Alzheimer & Lain2 Masalah Kesihatan

INFO KESIHATAN 💕

Apa itu Alzeimer?
"CERITA DARI TEMAN"

Aku dah berusia ,di usia seperti aku ini, pasti banyak menanggung sakit/penyakit, tapi yang paling merisaukan aku adalah terkena penyakit Alzeimer (kehilangan ingatan)
Bukan saja tidak boleh menguruskan diri, tetapi menyusahkan anak2 dan sanak keluarga. Suatu hari, anakku pulang kerumah, memberitahu aku bahwa kwn dia seorang doktor, mengajarkan satu cara gerakan SENAMAN LIDAH, bukan sekadar boleh mencegah Alzeimer, tetapi juga boleh menurunkan:

Berat badan, hypertensi, penyumbatan pembuluh barah otak, asthma, rabun jauh, telinga berdengung, infeksi tengorok, infeksi bahu, insomia (susah tidur), dan lain2.

Gerakannya sangat mudah, setiap pagi selepas membasuh muka, JULURKAN LIDAH dan MENARIK KEMBALI sebanyak 10X,

Seterusnya JULURKAN LIDAH, lalu digerakan ke kanan dan kiri sebanyak 10X,

Sejak itu aku melakukan senaman lidah ini setiap hari berterusan utk melihat hasilnya.

Hasil dari Rawatan gerakan Senaman Lidah  ini telah menghasilkan Otak menjadi lebih pintar dan cergas, rabun jauh semakin kurang, kepala tidak pening lg dan masalah penghadaman semakin baik

Mudah penat dan lain2 penyakit yang selama ini yg ku hidapi semakin berkurangan, badan menjadi lebih cergas dan   .

catatan redaksi :

Senaman Lidah mencegah penyakit Alzeimer ada asasnya.

Dari kajian Ilmu Kedoktoran, saraf lidah ini ada hubung kait dengan Otak Besar, apabila badan kita menjadi tua dan lemah, tanda2 yg muncul terlebih dahulu adalah lidah menjadi kaku dan kadang2 lidah suka tergigit sendiri.

Oleh itu amalkanlah menggerakkan lidah dengan Senaman Lidah ini akan menstimulasikan (memberi kejutan positive) Otak Besar kita, mencegah Otak kita mengecil, dan mencapai tujuan utk menyihatkan tubuh kita.

Semoga semua teman2 istiqomah dengan amalan yg mudah utk kita melakukannya setiap hari.

Senaman Lidah  ketepatan hasilnya 95% - 100%

Alangkah bahagianya kita dapat berkongsi dgn ramai kenalan kita.

"Mungkin Ada Yg Memerlukannya"

SEMOGA BERMANFAAT
( Sumber dr biro Sukarelawan Hospital Ampang)

👍😄
Sebab itulah bg ahli Aura Metafizik kita disarankn dan digalakkn memperbanyakkn membaca AlQuran dgn mahraj dan tajwid yg betul kerana lidah kita akn bergerak dan meghidupkn saraf2 halus yg berhubung dgn otak besar.
Muga bermanfaat bg semua.

InshaaAllah
Wallahualam

Sunday, 17 July 2016

Penting Buat Ini Masa Mengerjakan Haji

*Jhor Haji SP 14/7*

*Targhib Haji*
- Tanda haji mabrur- zuhud dunia, cinta akhirat.
- Dlm haji banyakkan bagi makan dan cakap lemah lembut.
- Ibadat haji - Perbanyak tasbih, tahlil, tahmid. Tak bercakap banyak.
- Banyak berzikir dalam semua keadaan akan membesarkan darjat pahala.
- Sabar senjata utama. Jangan tengok aib dan cari aib. Jangan cakap besar.
- Nak dapat ganjaran kena buat haji bersyarat - tak jimak, tak fasiq.
- Doa waktu Arafah sangat mustajab. Doa minta ampun. Allah akan ampun dosa dengan Allah dan dosa dengan manusia. Paling kurang fokus Asar-Maghrib. Jangan lupa doa untuk hidayat. Angkat tangan sampai nampak ketiak.
- Di Madinah kena ada rasa malu dengan Nabi. Seolah-olah ditanya apa yang kita dah buat untuk agama.
- Dam - Janggut bagi perhatian. Sehelai secupak. 3 helai seekor kambing.
- Selipar jangan lagi besar dari kaki. Takut kena pijak orang.
- Di Mina peluang buat dakwah sebanyak-banyaknya.
- Ibadat haji - ibadat sekeluarga Nabi Ibrahim.

*Program Dakwah Haji*
_Lelaki_
- Solat Subuh
- Bayan Subuh 6 points
- Mesyuarat harian
- Taklim 2 jam + taklimi ghast
- Pergi masjid 2 jam sebelum Zohor
- Cari kawasan ramai orang senegara, sebahasa, semuka, orang yang kita boleh berbahasa, orang yang kita pernah pergi ke negaranya (jangan cakap dengan orang Arab terutama serban merah)
- Cakap dengan orang sebelah menyebelah (jangan sampai berdiri)
- Point percakapan - Taaruf, doakan haji mabrur, targhib jaga amal, targhib ajak orang lain jaga amal, tasykil taklim.
- Paling kurang 5 orang sebelum solat, 5 orang selepas solat kena dakwah.
- Siang buat kerja, malam menangis dengan Allah.
- Lepas Zohor balik qailulah.
- Asar-Maghrib usaha di maktab.
- Sejam sebelum Maghrib pergi masjid.
- Maghrib-Isyak di masjid sempurnakan amal infradi seharian.
- Lepas Isyak balik terus tidur.
- Bangun awal tahajud.
_Masturat_
- Buat taklim
- Orang lelaki iklan taklim
- Pergi masjid buat dakwah

*Manasik Haji*
- Dapat surat
- Buat ulangkaji akhir
- Persediaan safar, sunnah safar
- Lapor diri di TH
- Ambil maklum waktu solat dan sedia berwudhu'. Rancang waktu solat.

_Madinah (8 hari)_
- Arrival
- Taklimat program ziarah
- Taklimat ziarah Masjid Nabawi
- Kali pertama, ikut panduan TH. Kemudian boleh infradi.
- Ziarah Baqi'
- Ziarah luar
- 6 hari terakhir infradi

_Mekah_
- Berihram dan niat jenis haji.
- Niat di hotel (Madinah) atau miqat.
- Arrival. Masuk hotel, rehat dan tunggu waktu tawaf.
- Simpan kasut sendiri dalam beg/uncang.
- Tawaf dengan fokus dan yakin. Pelihara wudhu'.
- Saie. Hadap kiblat untuk doa.
- Jarak average 1 km dari penginapan ke pintu masjid.
- Selesai umrah, infradi. Tengok jadual program dll di maktab.
- Banyak sebar salam dan banyak bagi taam. Banyakkan khidmat.
- Di masjid, taaruf dan ikhtilat orang sebahasa.
- Tak ada taklim di masjid.
- Mungkin ada orang tempatan atur program.
- Kalau nak berjalan kaki ke Mina, inform TH.
- Mina, atur sendiri penginapan, makanan.
- Esoknya bergerak ke Arafah 15 km pergi ke khemah.
- Manfaatkan masa di Arafah.
- Lepas Arafah, naik shuttle ke Muzdalifah untuk mabit.
- Lepak di tanah lapang Muzdalifah.
- Lepas 12 tengah malam, bergerak ke Mina (2km)
- Pergi ke khemah di Mina.
- Isi air dalam bekas/botol untuk berwudhuk supaya tak berebut.
- 2-3 hari di Mina, buat amalan Nabi banyakkan dakwah.
- Hari raya, banyakkan jamu makan, dakwah umumi.
- Di Mina, syarat bermalam lebih separuh malam pada hari tasyrik.
- Masuk Mekah, sempurnakan tawaf dan saie haji.

*Tazkiyah Haji*
- Pergi haji untuk maksud nisbat yang khusus kepada kerja agama.
- Nabi-nabi terdahulu buat tawaf di Mekah.
- Pergi Mekah, usaha tertinggi dalam usaha agama.
- Pergi sana, adab Nabi-Nabi adalah beri karkuzari kepada Allah tentang usaha agama yang dibuat di tempat kita, mengadu kelemahan, tak pandai berhikmah dll.
- Karkuzari kepada Allah segala amalan ijtimaie dan infradi.
- Azam dan doa di depan Kaabah usaha yang akan dilakukan selepas ini/balik haji.
- Musim haji adalah medan yang sangat luas untuk usaha dakwah.
- Di Mekah, banyakkan tawaf.
- Banyakkan dakwah untuk tunaikan solat di masjid.
- Kena ada ihtisab di masjid ada bekas tapak-tapak kaki para Anbia. Mudah-mudahan sifat dan roh dakwah masuk ke dalam diri kita.
- Haji mabrur, haji yang sempurna. Yang tidak ada rafats, fusuq, jidal.
- Bahaya fasiq (handphone) tak perlu karkuzari amalan kita kepada orang lain/satu dunia. Merosakkan amalan.
- Di masjid, tengok kaabah itu ibadat. Jangan tengok handphone. Haji jadi hambar.
- Usahakan diri dan orang lain untuk betulkan sifat mazmumah dalam diri.
- Makna fasiq - buat dosa besar, terus-terusan buat dosa kecil.
- Bekalan paling baik - taqwa.
- Haji adalah ujian kepada hamba yang paling besar, rukun Islam kelima.
- Ihram wanita di muka, ihram lelaki di kepala.
- Ujian jaga mata. Ujian terbesar (nafsu, diri, harta, perasaan)
- Kalau tengok perempuan, kena malu dengan Allah sebab buat dosa di depan Allah dalam rumah Allah.

_Madinah_
- Cinta pada orang Ansar (orang Madinah), tanda iman. Kena sayangi mereka. Terima kebaikan mereka dan maafkan kesalahan mereka. Banyak sabar, sangka baik yang mereka adalah salah satu anak cucu orang Ansar.
- Waktu ziarah Nabi, pergi hujung sikit kawasan yang tak sibuk dan karkuzari perlahan-lahan usaha agama yang kita buat pada Nabi dan nyatakan azam kita.
- Lepas penat buat dakwah, banyakkan ziarah Nabi dan bermuraqabah.
- Kena korban tidur rehat. Ingat balik queue panjang nak dapat haji, bukan senang. Banyakkan ziarah, dakwah, ibadah.
- Kerja dakwah harian pun karkuzari dengan Nabi.
- Tertib setempat kena ikut.
- Ikut mesyuarat orang tempatan.
- Jaga akhlak, jaga adab, jaga mulut.
- Di Mekah sibukkan dengan tawaf. Di Madinah sibuk dengan ziarah dan selawat.

Cerita Raja dan 4 Orang Isterinya

CERITA RAJA DAN 4 ISTERINYA

ملك كان متزوج 4 زوجات
Seorang raja memiliki 4 orang isteri.

كان يحب الرابعة حبا جنونيا
ويعمل كل ما في وسعه لإرضائها .
Raja sangat mencintai isteri yang ke-4, cinta yang tergila-gila. Bahkan dia terus berupaya mendapatkan redhanya.

🎐
أما الثالثة فكان يحبها أيضا ولكنه يشعر أنها قد تتركه من أجل شخص آخر .
Adapun isteri yang ketiga, juga sangat dicintainya. Tapi dia berasa isteri ini berpotensi meninggalkannya dan bernikah dengan lelaki lain.
🎐
الثانيه كانت هي من يلجأ إليها عند الشدائد وكانت دائما تستمع إليه وتتواجد عند الضيق .
Adapun isteri yang kedua, adalah tumpuannya selama ini dalam susah dan duka. Dialah yg selalu memperhatikan suaminya dan berada disampingnya di kala sempit.
🎐
أما الزوجة الأولى فكان يهملها ولا يرعاها ولا يؤتيها حقها مع أنها كانت تحبه كثيرا وكان لها دور كبير في الحفاظ على مملكته .
Adapun isteri pertama, sering diabaikannya, tidak dirawatnya dan tidak ditunaikan hak-haknya. Padahal dialah isteri yang paling mencintainya, dan berperanan penting dalam menjaga kerajaannya.
🎐
مرض الملك وشعر باقتراب أجله ففكر وقال :
أنا الآن لدي 4 زوجات ولا أريد أن أذهب إلى القبر وحيداً .
Suatu hari raja jatuh sakit dan berasa ajalnya sudah dekat. Dia merenung dan berkata kepada dirinya: Aku punya 4 isteri. Aku tidak mahu sendirian masuk kubur.
🎐
فسأل زوجته الرابعه :
أحببتك أكثر من باقي زوجاتي ،
ولبيت كل رغباتك وطلباتك ،
فهل ترضين أن تأتي معي لتؤنسيني
في قبري ❔
فقالت : ( مستحيل )
وانصرفت فورا بدون إبداء أي تعاطف
مع الملك ❕
Maka dia bertanya kepada isteri yang ke 4: Engkaulah isteri yang paling aku cintai daripada semua isteri-isteriku. Dan aku penuhi semua keinginan dan permintaanmu. Sekarang, mahukah kamu menemani aku di kubur dan menghiburkanku?
Isteri ke 4 menjawab: Mustahil aku lakuan itu.
Dia pun berlalu meninggalkan suaminya dan tidak mempedulikannya.
🎐
فأحضر زوجته الثالثه :
وقال لها : أحببتك طيلة حياتي فهل ترافقيني في قبري ❔
فقالت : ( بالطبع لا )
الحياة جميلة وعند موتك سأذهب وأتزوج من غيرك ❕
Dipanggilnyalah isteri ke 3: "Aku mencintaimu sepenuh hidupku. Mahukah kamu menemaniku di kuburku?"
Isteri ke 3 menjawab: "O pastilah aku tidak mahu. Kehidupan sepeninggalmu terlalu indah. Aku akan kahwin dengan lelaki lain...."
🎐
فأحضرالزوجة الثانيه :
وقال لها : كنت دائما ألجأ إليك عند الضيق وطالما ضحيت من أجلي وساعدتيني ،
فـهل ترافقيني في قبري ❔
فقالت : سامحني لا أستطيع تلبية طلبك ،
ولكن أكثر ما أستطيع فعله هو ،
أن أوصلك إلى قبرك ❕
Lalu dia panggil isteri ke 2: Aku dulu selalu bersandar kepadamu di kala susah. Dan engkau selalu berkorban utukku. Mahukah kamu menemaniku di kuburku?
Isteri ke 2 menjawab: "Maafkan aku, aku tidak boleh menemanimu. Tetapi aku akan menghantarmu sampai ke liang kuburmu.."
🎐
حزن الملك حزنا شديدا ،
على جحود هؤلاء الزوجات .
Raja sangat sedih sekali, kerana semua isterinya telah durhaka kepadanya...
🎐
وإذا بصوت يأتي من بعيد ويقول :
Tiba-tiba ada suara dari jauh, berkata:
أنا أرافقك في قبرك ❕
أنا سأكون معك أينما تذهب ❕
"Aku akan menemanimu di kuburmu... aku akan selalu bersamamu ke manapun kau pergi....!"
🎐
فـنظر الملك ، فـإذا بزوجته الأولى ،
وهي في حالة هزيله ضعيفه مريضه ،
بسبب إهمال زوجها لها ،
فـندم الملك على سوء رعايته لها ،
في حياته .
Raja menengok ke arah suara itu, rupanya isterinya yang pertama, keadaannya sangat kurus, lemah dan sakit, kerana telah disia-siakannya. Maka raja pun menyesal atas buruknya perhatiannya kepada isteri pertama selama hidupnya.

وقال :
كان ينبغي لي أن أعتني بك أكثر من الباقين
ولو عاد بي الزمان لكنت أنت أكثر من أهتم به من زوجاتي الأربعه .
Suami berkata: "Seharusnya aku lebih memperhatikanmu berbanding yang lain. Kalau waktu boleh kembali, nescaya engkaulah yang paling aku perhatikan daripada seluruh isteriku.

🎐
{ في الحقيقه أحبائي الكرام }

 كلنا لدينا 4 زوجات ؛
Sebenarnya wahai saudara tercinta, semua kita mempunyai 4 isteri.
🎐
{ الرابعه }
الجسد :
مهما اعتنينا بأجسادنا وأشبعنا شهواتنا ،
فستتركنا الأجساد فورا عند الموت .
Yang ke 4 itu adalah jasad kita. Betapapun kita memperhatikannya, menurutkan syahwatnya, ia akan segera meninggalkan kita begitu mati.
🎐
{ الثالثه }
الأموال والممتلكات :
عند موتنا

ستتركنا وتذهب لأشخاص آخرين .
Yang ke 3 adalah harta dan aset kita. Ketika kita mati ia akan pergi berpindah tangan kepada pemilik yang lain.
🎐
{ الثانيه }
الأهل والأصدقاء :
مهما بلغت تضحياتهم لنا في حياتنا ،
فلا نتوقع منهم أكثر من إيصالنا للقبور ،
عند موتنا .
Yang ke 2 adalah keluarga dan teman-teman, betapapun pengorbanannya kepada kita selama hidup, maka saat mati takkan lebih pengorbanannya daripada menghantarkan ke kuburan.
🎐

{ الأولى }
العمل الصالح :
ننشغل عن تغذيته والاعتناء به ،
على حساب شهواتنا وأموالنا وأصدقائنا ?
مع أن اعمالنا هي الوحيدة التي ستكون معنا في قبورنا .
Yang pertama adalah amal soleh. Kita terlanjur  dan lalai daripada memberinya makanan dan perhatian, demi memenuhi syahwat, harta, dan teman-teman kita. Padahal amalan kitalah satu-satunya yang akan bersama kita dalam kubur.
🎐
يا ترى إذا تمثل عملك لك اليوم
على هيئة إنسان ........
كيف سيكون شكله وهيئته ؟؟؟...
هزيل ضعيف مهمل ؟
أم قوي مدرب معتنى به ؟
Kira-kira, seandainya amalanmu haNbri ini tampil di hadapanmu dalam bentuk manusia, bagaimanakah kira-kira bentuknya? Kurus, lemah dan terlantar? Ataukah kuat, cergas dan terurus?

Saturday, 16 July 2016

10 Orang Terkaya Di Malaysia 2014

10 org terkaya di malaysia 2014...

Guess who's number 1??? Jelosnyeeeeee..... huh!!
💸💸💸💸💸💸💸💸💸

10.Datuk Mokhzani Mahathir

-Naib Pengerusi Eksekutif SapuraKenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b💷💳

9.Puan Seri Lee Kim Hua

-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b

8.Tan Sri Lim Kok Thay

-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b

7.Tan Sri Syed Mokhtar

-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b

6.Tan Sri Lee Shin Cheng

-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b

5.Tan Sri Quek Leng Chan

-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b

4.Tan Sri Teh Hong Piow

-tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan RM18.07b💷💴💸

3.T Ananda Krishnan

-ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b💴💵

2.Tan Sri Robert Kuok

-hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong,memiliki kekayaan RM54.48b 💶💷💳💳

1.Org yg solat subuh berjemaah

-memiliki kekayaan yg melebihi dunia dan segala isinya 🌍🌎🌏

Dari Aisyah ra, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Dua rakaat shalat sunnah fajar, lebih baik daripada dunia dan segala isinya.” (HR. Muslim, Turmudzi, Nasa'i & Ahmad)

Jgn lupa share.. mana taw esok ada kawan2 kita yg baca tergerak hati solat subuh berjemaah dapat pahala free kat kita.. hehehe.. insyaAllah...

SEBARKAN SEBANYAKNYA....

Buang Sifat Negatif Anda Elak Kanser

*TAZKIRAH*

*🍃MONYET DAN DENDAM🍃*                       

Di Afrika, ada sebuah teknik yang unik untuk berburu monyet di hutan Afrika. Si pemburu menangkap monyet dalam keadaan hidup2 tanpa menggunakan senapang dan ubat bius serta tanpa cedera.

Cara menangkapnya biasa-biasa saja, pemburu hanya menggunakan balang berleher panjang dan sempit. Balang itu diisikan dgn kacang yang telah diberi bau atau aroma untuk memikat monyet2 itu datang ke balang-balang itu.

Setelah diisi kacang, balang-balang itu ditanam dalam tanah dengan dibiarkan mulut balang itu tanpa tutup.

Para pemburu mula melakukannya di waktu petang. Besoknya, mereka akan menangkap monyet2 yang tangannya sudah terperangkap di dalam balang dan tangan mereka tak boleh dikeluarkan.

*Bagaimana monyet2 itu terperangkap ?*

Sesungguhnya haiwan hanya ada nafsu tapi tak menggunakan otak seperti manusia. Monyet-monyet itu akan tertarik pada aroma yang keluar dari setiap balang itu.

Mereka mengamati lalu memasukkan tangan untuk mengambil kacang2 yang ada di dalamnya. Oleh kerana menggenggam kacang itu, maka monyet2 itu tidak boleh menarik keluar tangannya.

Sepanjang mempertahankan kacang2 itu, selama itu pula mereka terperangkap.

Balang-balang itu terlalu berat untuk diangkat. Jadi, monyet2 itu tidak akan dapat pergi ke mana-mana..!

Sebenarnya monyet2 itu boleh selamat jika mau melepaskan genggaman tangannya, tapi mereka tak mahu melepaskannya...

Wahai Sahabatku...

Mungkin kita akan tertawa melihat tingkah monyet2 itu.
Tapi, tanpa disedari sebenarnya ramai manusia melakukan hal yang sama seperti monyet-monyet itu. Ini bermakna manusia mengikut hawa nafsu spt haiwan monyet itu walaupun  mereka boleh berfikir manakala monyet tak boleh.

Mereka ini mengenggam erat setiap masalah yang dimiliki tanpa mahu melepaskannya.

Mereka sering menyimpan dendam, benci dan iri, tak mudah memberi maaf, tak mudah memaafkan.

Mulut mungkin berkata ikhlas, tapi dendam marah membara masih ada di dalam dada. Sehingga tak mampu melepaskannya. Terus mempertahankannya.

Bahkan, kadang-kadang membawa "balang-balang" itu ke mana pun & pada bila-bila mereka pergi. Mereka terus menjalani kehidupan ini dengan memikul beban berat itu.

Tanpa disedari, mereka sebenarnya sudah terperangkap dengan penyakit kepahitan yang berat, yg boleh pada merosakkan sel2 tubuh mereka, dan putusnya saraf-saraf DNA-nya.

Jika hal ini dibiarkan berlarutan, maka kemungkinan besar sel-sel yang rosak tadi perlahan berubah menjadi sel-sel barah..!!

Kajian tentang sel tubuh yg rosak menjadi sel barah inilah yang menyebabkan Prof. Dr. Bruce Lipton, dari USA, menerima hadiah Nobel dlm bidang Biologi Molecular.

Sebenarnya mereka akan selamat dari sakit berbahaya ini jika mereka mau melepaskan semua fikiran, perasaan dan emosi negatif (su'u zhon, kecemasan, marah, dendam, benci, iri dengki, menganggap diri benar, orang lain selalu salah...dll) terhadap sesiapa pun.

Jika kita perhatikan dalam kehidupan kita seharian masih ramai orang2 yg hatinya seperti tangan monyet tersebut.

Jom Saudara-saudara ku! *marilah kita lepaskan, maafkan, ikhlaskan*. Kita boleh.

*"Taqobbalallaahu minnaa  wa minkum"*

Baarokallaahu Fiikum.

Ya Allah
Maafkan segala  kesalahan  dan khilaf Kami serta berkatikanlah umur kami dlm ketaatan kpdMu,  Matikan kami dgn husnul khootimah dan izinkan kelak kami boleh bertemu dgnMu...

Yaa Robb...aamiin...
aamiin Ya Robbal 'Alamin

WALLAHU A'LAM.

Friday, 15 July 2016

Penting Lakukan Setiap Hari

📜 *KITA TAHU, TAPI SAYANG…*❓

✏ *Oleh: Ustadz Zainal Abidin*, ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ

*Imam Ibnul Qayyim rahimahullah pernah mengisahkan* :
“Seorang anak perempuan meninggal karena Tho’un, kemudian ayahnya melihatnya di dalam mimpi, maka ayahnya berkata kepadanya : “Wahai anakku kabarkan kepadaku tentang akhirat!”
Anak perempuan itu menjawab :

_“Kami telah melewati perkara yang sangat besar, dan sesungguhnya kita telah mengetahui, tapi kita tidak mengamalkannya. Demi Allah, sesungguhnya satu ucapan tasbih atau satu raka’at sholat yang tertulis dalam lembaran amalku lebih aku sukai daripada dunia dan seluruh isinya”.._

*Berkata Ibnul Qayyim* :

_“Anak perempuan itu telah mengatakan perkataan yang dalam maknanya (sesungguhnya kami mengetahui, tapi kita tidak mengamalkan), *akan tetapi banyak diantara kita yang tidak memahami maknanya..”*_

🍃 Kita mengetahui, bahwa ucapan *“Subhaanallaahi wa bihamdihi”* sebanyak 100 kali dalam sehari akan menghapuskan dosa-dosa kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak hari kita yang berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

🍃 Kita mengetahui, bahwa pahala *dua raka’at Dhuha* setara dengan pahala 360 shodaqah, akan tetapi sayang, Hari berganti hari tanpa kita melakukan sholat Dhuha.

🍃 Kita mengetahui, bahwa orang yang *berpuasa sunnah* karena Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tapi sayang, kita tidak mau menahan lapar.

🍃 Kita mengetahui, bahwa siapa yang *menjenguk orang sakit* akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yang memintakan ampun untuknya. Tapi sayang, kita belum juga menjenguk satu orang sakit pun pekan ini.

🍃 Kita mengetahui, bahwa siapa yang *membantu membangun masjid* karena Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di surga. Tapi sayang, kita tidak tergerak untuk membantu pembangunan masjid
walaupun hanya dengan beberapa puluh ribu.

🍃 Kita mengetahui, bahwa siapa yang *membantu janda dan anak yatimnya,* pahalanya seperti berjihad di jalan Allah, atau seperti orang yang berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, atau orang yang sholat sepanjang malam tanpa tidur. Tapi sayang, sampai saat ini kita tidak berniat membantu seorang pun janda dan anak yatim.

🍃 Kita mengetahui, bahwa orang yang *membaca satu huruf dari Al Qur’an*, baginya sepuluh kebaikan dan satu kebaikan akan dilipatgandakan sepuluh kali. Tapi sayang, kita tidak pernah meluangkan waktu membaca Al-Qur’an dalam jadwal harian kita.

🍃 Kita mengetahui, bahwa *haji yang mabrur,* tidak ada pahala baginya kecuali surga, dan akan diampuni dosa-dosanya sehingga kembali suci seperti saat dilahirkan oleh ibunya. Tapi sayang, kita tidak bersemangat untuk melaksanakannya,
padahal kita mampu melaksanakannya.

🍃 Kita mengetahui, bahwa orang mukmin yang paling mulia adalah yang yang paling banyak *sholat malam*, dan bahwasanya Rasulullah shalallaahu ‘alaihi wa sallaam dan para shahabatnya tidak pernah meremehkan sholat malam di tengah segala kesibukan dan jihad mereka. Tapi sayang kita terlalu meremehkan sholat malam.

🍃 Kita mengetahui, bahwa *hari kiamat pasti terjadi,* tanpa ada keraguan, dan pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yang ada di dalam kubur. Tetapi sayang, kita *tidak pernah mempersiapkan diri untuk hari itu.*

🍃 Kita sering menyaksikan orang-orang yang meninggal
mendahului kita. tetapi sayang, kita selalu *larut dengan senda gurau dan permainan dunia* seakan kita mendapat jaminan
hidup selamanya dan tidak akan akan menyusul mereka.

📣 Wahai Saudaraku yang dirahmati Allah...
Semoga kita segera
mengubah keadaan kita mulai detik ini, dan mempersiapkan
datangnya hari perhitungan yang pasti akan kita hadapi..
Hari dimana kita mempertanggung jawabkan setiap perbuatan kita di dunia..

🌋 Hari ketika lisan kita dikunci, sedangkan mata, kaki, dan
tangan kita yang menjadi saksi..
Dan pada hari itu, *setiap orang akan lari* dari saudaranya, ibu dan bapaknya, teman-teman dan anaknya, karena pada hari itu setiap orang akan *disibukkan dengan urusannya masing2*.

Saya telah mengirimkan nasihat ini kepada orang yang saya cintai karena Allah, maka *kirimkanlah nasihat ini kepada orang yang Anda cintai.*

Nilai Diri Tetap Sama

" Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik. Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin:

“Siapa yang nak duit ini?”.

Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda, tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”

Dia berdiri mendekati hadirin. Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk. Lalu bertanya lagi:

“Siapa yang masih mahu duit ini?”

Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.

“Baiklah,”

jawabnya,

“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”

Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor, lusuh dan amat renyuk.

“OK, sekarang masih ada yang berminat?”.

Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

“ Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya. Biarpun renyuk, lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga.

Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu. Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti. Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan. Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga. Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.”

Thursday, 14 July 2016

Minyak Masak Kitar Semula

Mesej dp YB Dato' Abdul Rahim Md Noor, CEO Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal n Pmb Awam ttg minyak kitar semula: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah mengesan lebih 90 peratus restoran dan premis makanan di Malaysia menggunakan minyak masak paket dikitar semula di dalam masakan yang boleh mengundang pelbagai penyakit termasuk kanser. Ia bukan saja memberi kesan kepada kesihatan seseorang, malah aktiviti kutipan minyak terpakai di merata tempat di negara ini memberikan keuntungan kepada pihak ketiga dengan nilai mencecah jutaan ringgit

Kemungkinan minyak masak kitar semula yang diproses daripada minyak yang dikumpul daripada dapur RESTORAN TIDAK HALAL dimana mungkin minyak tersebut telah di gunakan untuk goreng daging Babi "Khinzir" dan di simpan sehingga banyak kemudian nya  dijual kepada peniaga-peniaga pasar malam dengan harga yang murah. Pihak berkuasa juga tidak membuat tinjauan dan memeriksa peniaga pasar malam yang menggunakan minyak masak kitar semula yang berkemungkinan membeli minyak itu daripada pihak tidak bertanggungjawab terbabit.

Awas bila menggunakan minyak masak dalam bentuk paket! Jangan kompromi dengan harga yang murah. Selidiki dulu sebelum membeli di pasar malam atau gerai-gerai pisang goreng di tepi jalan.

Cara Memastikan Minyak Masak Yang Anda Beli Asli Bukan Kitar Semula

Bagaimana nak pastikan jika minyak masak adalah kitar semula

Letakkan minyak masak dalam petisejuk lebih kurang 2jam, kalau ada buih keputihan atau berbuih, jadi kita tau minyak tu dibuat dari minyak buangan kitar semula. kita patut beritau orang2 yang kita sayang.


Ujian yang senang::

*masukkan seulas bawang putih bila goreng sayur2an, jika bawag putih jadi merah, itu menunjukkan kandungan minyak kitar semula yang sangat beracun. Bawang putih akan kekal putih jika minyak berkualiti baik*

Dr menegaskan jika semua penerima maklumat ini menyebarkannya kita akan menolong yang lain untuk menjaga kesihatan!

#Sila panjangkan mesej ini.... tkasih atas keperihatinan anda 👍

Pencen: Elak Penjara dan Denda

Nak bgi pndangan skit...trutama pnjwat awm....at..pncen...

Elak dari mlakukn jnayah...yg boleh dpnjara..at..dnda...ex..
1.Srang pak cik..dpt..duit..gnjaran..pncen...bli kreta..bgi pd
ank....tiba2 dpt brblas sman....dmhkamh...pakcik mngaku slah...djtuh hkumn..
pnjara 6 hri..atau dnda....lk sribu lbih...
Pcik..plih pnjara..krana
mkn free...pndek crita
stu ari...pncen tk msuk
dlm akaun...cek2..dio
tlh khilangan pncen akibat pnjara...

2.Nk pkul bini,ank atau..sapo2..atau jnayah tipu..rsuah dll..elok fkir 1000x...
Silap ariblan...kna pnjara..shari..atau dnda lbih pd pencen..a.
gji...abis sgala..gala

Mnkin ado kta pduli
apo...ingat...skarng gyang..kaki dpt
ribu..sbuln....dgn hrga
gtah rm 1.80 skg...nk dpt rm300 sbulan pon susah..gth pawah....

Boleh bincng...jgn mnyesal kmudian...
Pkcik azib

Kata2 Prof Muhaya

💡Sedap pulak kata2 Prof Muhaya ni...

Bait2 ayat Prof Muhaya ni menarik utk dijadikan sedikit pedoman kita 📝

👉Waktu sedang "di puncak" kita merasa banyak teman di sekeliling kita.

👉Waktu sedang "Berkuasa" kita percaya diri boleh melakukan apa saja.

👉Waktu sedang "Tak Berdaya" barulah kita sedar siapa sebenarnya sahabat sejati yang kita ada..

👉Waktu sedang "Jatuh" kita baru sedar selama ini, siapakah teman yang memperalat dan memanfaatkan kita.

👉Waktu sedang "Sakit" kita baru tahu bahawa sihat itu sangat penting, jauh melebihi harta.

👉Waktu kita "Miskin" baru kita insaf  pentingnya amalan sedekah walau pun seringgit dan saling membantu saudara kita..

👉Masuk "Usia Tua" baru kita tahu rupanya masih banyak amalan dituntut Allah yang belum dikerjakan/banyak ilmu yang kurang dan baru kenal jalan ke masjid.

👉Saat "di Ambang Ajal" kita baru tahu ternyata begitu banyak waktu yg terbuang sia-sia.

👉Hidup tidaklah lama,
Sudah saatnya kita bersama-sama membuat HIDUP LEBIH BERHARGA:

Saling menghargai,
Saling membantu,
Saling memberi,
Saling mendukung.

Jadilah teman setia tanpa syarat ...

Jangan saling memotong dan menggunting sesama teman...

Tunjukkanlah bahawa anda masih mempunyai Hati Nurani yang tulus. Jauhkan niat jahat untuk mencelakai atau memfitnah.

Jauhkan niat memaksa seseorang melakukan suatu hal untuk kepentingan peribadi kita.

Apa yang ditabur itulah yang akan dituai

Allah swt tidak pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru, bunga selalu mekar, dan mentari selalu bersinar.

Tapi ketahuilah bahawa Allah swt selalu memberi pelangi disetiap badai, senyum disetiap air mata, Rahmat dan berkat di setiap cubaan, dan jawapan di setiap doa......

Jangan pernah menyerah , Teruslah istiqamah beribadah... kerana..
hidup ini terlalu indah....

Hidup bukanlah suatu tujuan, melainkan sebuah persinggahan sementara..

Sahabatku,
Indahnya hidup bukan kerana banyak orang mengenal kita, namun berapa banyak orang yang merasa bahagia kerana mengenal kita

-peringatan kpd diri sendiri juga 😊

Wednesday, 13 July 2016

Cara Mengatasi Tersedak Makanan, Salah Bantal, Kram Kaki & Kaki Kebas / Semut2

Dari fb Dato Dr Fadhilah Kamsah
Boleh cuba sebab selalu kena ☺

4 PENGETAHUAN AM yang wajar dikongsi:

1. Tersedak makanan.
2. Salah bantal.
3. Kram kaki.
4. Kaki semut2 @ kebas

Semoga pengetahuan ini berguna untuk diri sendiri mahupun menolong orang lain.

Caranya adalah seperti berikut:

1. Jika Tersedak Makanan ---

Hanya perlu “mengangkat tangan”.
Di Atlantic City, New Jersey, AS, seorang anak berusia 5 tahun bernama A'Zir Spence dgn bijaknya tlh menyelamatkan nyawa neneknya, dgn hanya perlu “mengangkat tangan”.

Satu hari, Shirldine Stewart berusia 56 tahun sedang menonton TV di rumahnya sambil makan jelly. Cucunya Spence turun ke bawah untuk menanyakan sesuatu kepadanya.Ketika nenek memalingkan muka untuk memandang cucunya, sepotong jelly tersangkut di kerongkongnya. Sinenek berusaha utk melepaskan jelly yg tersekat dengan menekan bhgn perutnya, tp gagal. Spence lalu bertanya: “Nek! nenek tersedak ke?”, namun  nenek tidak msmpu menjawab. “Saya rasa nenek tersedak. Nek! Cepat naikkan tangan nenek!” Nenek Stewart lalu mengangkat tangan di atas kepalanya dan ternyata jelly itu keluar dari kerongkongannya. Spence bgtau  kaedah ini dipelajarinya di sekolah.
Jadi cara menangani jika tersedak makanan --- hanya perlu “mengangkat tangan”.

2. Salah Bantal

Kadangkala ketika bangun tidur, kita dapati telah tersalah bantal, iaitu merasa sakit di sekitar tengkuk & belikat. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal?

Ketika merasa salah bantal, kita hanya perlu mengangkat kaki shj, kemudian tarik ibu jari kaki dan picit dengan memutar kearah atau berlawanan arah jarum jam.

3. Kram Kaki

Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi,

Dan ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih selesa.

4. Kaki Semut-semut @ Kebas

Ketika Kaki Kiri Semut-semut, goncang @ ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga,

Ketika Kaki Kanan Semut-semut, goncang @ ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga...

Jangan simpan saja info ini. Siapa tahu kita mungkin dapat membantu orang lain.

Semoga bermanfaat...😊😊

Manusia Memerlukan Sesama Sendiri

*Kebergantungan Sesama Manusia*

Syurga *lelaki* pada  perempuan iaitu ibu.
Syurga *perempuan* pada lelaki iaitu *suami.*

Sehebat-hebat *suami* kena patuh pada *ibu.*
Sehebat-hebat *ibu* kena patuh pada *suami.*

Masa *hidup* anak perlukan *doa ibubapa.*                                                      Masa *mati* ibubapa perlukan *doa anak.*

Di *dunia* nasab itu pada *lelaki.*
Di *akhirat* nasab itu pada *perempuan.*

*Sehebat-hebat manusia*, bila mati dia tetap *perlukan orang lain* untuk *kebumi jenazahnya.*

*Setinggi-tinggi ilmu* yang manusia ada. Dia tetap perlu *belajar* daripada seorang *guru.*

Berapa jauh pun seorang manusia itu mengembara. Pasti yang dirindu adalah *keluarga.*

Walau *sekaya* manapun seorang manusia. Dia tetap perlu *berurusan* dengan *orang lain...*

Seorang *General Manager* tidak akan mampu menguruskan perjalanan premis tanpa *general worker.*

Seorang *raja* tidak berkuasa tanpa ada *rakyat jelata.*

Inilah manusia... *Lemah.* Walau sehebat mana pun kita didunia. Walau memegang pangkat dan darjat tertinggi. Taraf kita hanya seorang *"Hamba".*

Lalu kenapa mahu rasakan kita adalah yang *terbaik* dan *terhebat*???

Bukankah itu hanya akan membawa kita kepada taraf *ujub, riak, sombong dan hina.*

Ingatlah wahai diriku dan yang sedang membaca. Iblis itu terlaknat hanya kerana satu sifat. Iaitu *sombong dan merasa dia lebih baik.*

Alangkah baiknya jika dunia yang sementara ini kita isi dengan kebahagian. Bahagia lihat orang lain bahagia. Derita bila lihat orang lain derita.
Mahu yang terbaik buat diri sendiri dan orang lain.

Ingatlah...
Dunia untuk dikongsi bersama. Jika tidak, pasti Tuhan beri setiap seorang manusia itu sebuah bumi untuknya sendiri.

Sesungguhnya Tuhan tidak pernah salah merencana sesuatu. Pasti ada hikmahnya.

Sama2 kita renungkan...🤔