Tuesday, 31 January 2017

Nombor SMS untuk roadtax luput, lesen luput dan saman

Salam... Kepada sesiapa yg belum tahu, just nak share.
Kalau nak cek roadtax luput, lesen luput dan saman, boleh direct tekan kat hp *158# dan tekan call..Ada arahan dlm tu utk semakan JPJ dan mcm-mcm jabatan lain..
Kasi forward kpd member lain

Kelemahan Iblis

Ustaz Azhar Idrus Berkata:
Kita relax and bace ni..
*Perbualan* antara
*Rasulullah & iblis*...

*Rasulullah* bertanya :

*Apa yg kau rasakan jika
melihat seseorang dari umatku hendak Solat*

*Iblis* menjawab :

*Aku merasa Panas dinding dan Gementar*

*Rasulullah* :
“kenapa?”

*Iblis* :

"Sebab setiap seorang hamba berSujud 1X
kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 Darjat”

*Rasulullah* :
“Jika seorang umatku berPuasa?”

*Iblis* :
“Tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka”

*Rasulullah* :
“Jika ia berHaji?”

*Iblis* :
“Aku seperti orang Gila”

*Rasulullah* :
“Jika ia membaca Al-Quran?”

*Iblis* :
“Aku merasa meleleh laksana air timah di atas Api”

*Rasulullah* :
“Jika ia berSedekah?”

*Iblis* :
“Itu sama saja org tersebut membelah tubuhku dgn gergaji”

*Rasulullah* :
“Mengapa boleh begitu?“

*Iblis*:
”sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan
baginya, iaitu :

1. Keberkahan dlm hartanya,
2. Hidupnya disukai,
3. Sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara
dirinya dgn api neraka,
4. Terhindar dari segala macam musibah akan
terhalau dr dirinya,

*Rasulullah* :
“Apa yg dapat mematahkan pinggangmu?"

*Iblis* :
“Suara kuda perang di jalan Allah.”

*Rasulullah* :
“Apa yg dapat melelehkan tubuhmu?”

*Iblis* :
“Taubat org yg bertaubat”

*Rasulullah* :
Apa yg dpt membakar hatimu?”

*Iblis* :
“istighfar di waktu siang & malam”

*Rasulullah* :
“Apa yg dpt mencoreng wajahmu?”

*Iblis* :
“Sedekah yg diam2”

*Rasulullah* :
“Apa yg dpt menusuk matamu?”

*Iblis* :
“Solat fajar”

*Rasulullah* :
“Apa yg dpt memukul kepalamu?”

*Iblis* :
“Solat berjemaah”

*Rasulullah* :
“Apa yg paling mengganggumu”

*Iblis* :
“Majlis para ulama”

*Rasulullah* :
“Bagaimana cara makanmu?”

*Iblis* :
“Dengan Tangan kiri dan jariku”

*Rasulullah*:
“Dimanakah kau menaungi anak2mu
di musim panas?”

*Iblis* :
“Dibawah kuku Manusia”

*Rasulullah* :
“Siapa temanmu wahai iblis?”

*Iblis* :
“PenZina”

*Rasulullah* :
“Siapa teman tidurmu?”

*Iblis* :
“Pemabuk”

*Rasulullah* :
“Siapa tamumu?”

*Iblis* :
“Pencuri”

*Rasulullah* :
“Siapa utusanmu?”

*Iblis* :
“Tukang Sihir (Dukun)”

*Rasulullah* :
“Apa yg membuatmu Gembira?”

*Iblis* :
“Bersumpah dgn Cerai”

*Rasulullah* :
“Siapa kekasihmu?”

*Iblis* :
“Org yg meninggalkan Solat Jumaat”

*Rasulullah* :
“Siapa Manusia yg paling
memBahagiakanmu?"

*Iblis* :
“Org yg meninggalkan *Solatnya* dgn *Sengaja*"

*sebarkannya biar bagi 1 dunia tahu apa *kelemahan Iblis*.
  
“* Nabi berpesan Sebarkan walau sepotong ayatku*"

Rambut sideburn Perlu Basah Masa Ambil Wudhuk

"Banyak orang perempuan bila ambil wudhuk, dia selak rambut belah pipi (sideburn) ke belakang telinga.
Hukumnya TIDAK SAH ."
-Ustaz Azhar Idrus-

Rambut sideburn tu WAJIB kena air tak kira panjang mana pun.
Kalau rambut panjang, gunting bahagian sideburn tu pendek sebab tak sah kalau tak kena air wudhuk..
Kalau tak nak gunting, WAJIB keseluruhan rambut sideburn tu dibasuhkan, walaupun panjang sampai paras bahu.
Lelaki takpe sideburn dia pendek, jadi senang nak berwudhuk.

*bila wuduk tidak sah maka solat pun tidak sah kerana salah satu syarat sah solat adalah berwuduk

Sebarkan ☺

Monday, 30 January 2017

Renungan Untuk Guru

🇰 🇬 🇲 📝 news:
Terpampang di pintu gerbang salah sebuah universiti di Afrika Selatan, tertulis:

*"Untuk menghancurkan sebuah bangsa, tidak perlu dengan bom,  roket, dan senjata berat, tapi cukup dengan MEMPERMUDAH MURID TIDAK JUJUR/MENIRU DALAM PEPERIKSAAN dan LEMAH DALAM DISIPLIN  BELAJAR"*
Maka :
Orang akan banyak yang mati di tangan para doktor yang lulus karena tidak jujur itu!

Rumah dan bangunan akan banyak yang roboh di tangan para arkitek yang lulus karena tidak jujur itu!

Perusahaan akan banyak yang bangkrap di tangan para akuntan yang lulus karena tidak jujur itu!

Agama akan menjadi jualan murahan di dalam ceramah dan pidato para ulama, ustaz dan kiyai yang lulus karena tidak jujur itu!

Keadilan akan hilang di tangan hakim yang lulus karena tidak jujur itu !

Kebodohan dan kekasaran akan menjadi karakter anak bangsa yang lulus dari tangan para guru dan pendidik yang lulus karena tidak jujur itu !

KEMUNDURAN DALAM DUNIA PENDIDIKAN ADALAH KEHANCURAN SEBUAH BANGSA !

(Renungan sebagai Pendidik/Guru/Ustadz)

Aluminum Foil Warning By Doctor

Doctors Warn: If You Use Aluminum Foil, Stop It Or Face Deadly Consequences ~

For a long time, aluminum foil has been a kitchen staple. Open up anyone’s utility drawer and you’re bound to find a roll of the silver thinly-printed metal. Why? Because it is extremely useful and effective for many kitchen and household tasks.

Foil is often used to cover your casserole and other oven-ready dishes. But now research is showing that if you cook with aluminum foil, you could be exposing yourself to some pretty serious health risks.

In the article below, we will present you with the facts on cooking with aluminum foil. Learn what can happen and, then, make the decision to use it or not for yourself. But the research is pretty clear…

Simply put, if you cook with aluminum foil, you are playing with your health.

The first thing you need to know is that aluminum is bad for your brain. It is a neurotoxic heavy metal that has been linked to Alzheimer’s disease for years.

Exposing yourself to this metal can lead to mental decline. Prepare to suffer in terms of coordination, bodily control, memory, and balance. Sadly, many who suffer from poisoning with this neurotoxin, the damage is permanent. You could experience gaps in memory that can create a divide between you and your loved ones if this chemical does the worst it can.

Besides damaging your brain, cooking with aluminum foil can also negatively affect your bones. This metal can build-up inside your bones. This is bad because it competes with calcium for space inside your bones and often wins out over the essential mineral. Although an aluminum skeletal frame sounds like something from science fiction, our bodies are made for fact – not fiction. So, it simply won’t work well for us. You need calcium to prevent your bones from breaking in a fall.

From here on out, the risk of cooking with aluminum continues to grow. It is also bad for your lungs. Breathing in aluminum particles has been proven to lead to respiratory problems like pulmonary fibrosis. Even if you grill with aluminum foil, you could be breathing in these particles and slowly destroying your lungs.

Aluminum cans have long been hailed as being risky. But for some reason, tin foil was overlooked for years. No longer...

If you accidentally ingest aluminum flakes, you risk these problems. While you’re not eating a ball of rolled up foil, when you cook with aluminum at high temperatures, parts of the metal are going into your food. High temperatures can create cracks in the metal causing particles to break off into your food.
Even if the minuscule pieces don’t break off, chemical leeching of aluminum can happen if you cook with certain spices or use lemons.

Dr Essam Zubaidy, a chemical engineering researcher at the American University of Sharjah, discovered that just one meal cooked with tin foil can leach 400 mg of aluminum.

“The higher the temperature, the more the leaching. Foil is not suitable for cooking and is not suitable for using with vegetables like tomatoes, citrus juice or spices.”

The World Health Organization warns people not to ingest more than 60 mg of aluminum daily.
The takeaway: If you cook with aluminum, you’re risking your health.

Please SHARE THIS HEALTH WARNING with your family and friends

@ http://awm.com/doctors-now-have-warning-if-you-use-aluminum-foil-stop-it-or-face-deadly-consequences/

Pemuda dan Atheis

Soalan Pertama
Atheis: “Pada zaman bilakah Tuhan kamu dilahirkan?”

Pemuda tersebut tersenyum lalu menjawab: “Allah Taala tidaklah sesuatu yang dilahirkan. Jika Dia dilahirkan sudah tentu Dia punya bapa, Allah juga tidak melahirkan. Jika Dia melahirkan maka sudah tentu Dia punya anak.”

Soalan Kedua
Atheis: “Kalau begitu, bilakah pula Tuhan kamu wujud?”

Pemuda itu seraya menjawab: “Allah Taala itu wujud sebelum adanya zaman, sedangkan zaman itu sendiri adalah ciptaanNya, mana mungkin pencipta wujud selepas makhluk ciptaanNya.”

Soalan Ketiga
Atheis: “Cuba kamu berikan kepada kami sedikit gambaran tentang kewujudan Tuhan kamu yang tiada permulaan ini. Bagaimana mungkin sesuatu itu ada tanpa ada permulaannya?”

Pemuda itu menjawab: “Kamu pandai mengira?”

Kelompok Atheis itu menjawab: “Tentu sekali kami pandai mengira.”

Pemuda itu meneruskan ucapannya: “Bolehkah kamu beritahu aku apakah nombor sebelum nombor empat (4)?”
Atheis: “Nombor 3″
Pemuda: “Nombor sebelum 3?”
Atheis: “Nombor 2″
Pemuda: “Nombor sebelum 2?”
Atheis: “Nombor 1″
Pemuda: “Nombor sebelum 1?”
Atheis: “Tiada”
Pemuda itu tersenyum lalu memberikan penerangan: “Nah, kamu sendiri mengakui bahawa nombor 1 sebelumnya tiada mulanya. Nombor yang merupakan ciptaan Allah ini sendiri kamu akui bahawa tiada permulaan baginya. Apatah lagi pencipta kepada nombor itu sendiri?”

Terpinga-pinga kelompok Atheis tersebut dengan jawapan yang padat dan bernas daripada pemuda itu. Ternyata mereka silap perkiraan bila mana berhadapan dengan anak muda ini. Pada mulanya mereka merasakan bahawa anak muda ini mudah dikalahkan, namun telahan mereka ternyata menyeleweng. Mereka perlu lebih berhati-hati.

Soalan Keempat
Atheis: “Tahniah anak muda di atas jawapanmu sebentar tadi. Jangan sangka kamu berada di dalam keadaan yang selesa. Baik, tolong kamu terangkan kepada kami, pada bahagian manakah Tuhan kamu mengadap?”

Pemuda itu menjawab: “Jika aku bawa sebuah pelita yang dicucuh dengan api ke sebuah tempat yang gelap, pada arah manakah cahaya pada api tersebut mengadap?”

Kelompok Atheis menjawab: “Cahaya itu tentulah akan menerangi keseluruhan arah.”

Pemuda itu berkata: “Jika cahaya yang diciptakanNya itu pun kamu semua tidak mampu menerangkan pada arah manakah ia mengadap, inikan pula Sang Pemilik Cahaya langit dan bumi ini sendiri?”

Kesemua hadirin yang mendengar jawapan daripada pemuda itu bersorak kegembiraan. Kagum mereka dengan kepetahan anak muda itu.

Soalan Kelima
Atheis: “Bolehkah kamu terangkan kepada kami, bagaimana zat Tuhan kamu? Adakah ianya keras seperti besi? Atau jenis yang mengalir lembut seperti air? Atau ianya jenis seperti debu dan asap?”

Pemuda itu sekali lagi tersenyum. Beliau menarik nafas panjang lalu menghelanya perlahan-lahan. Lucu sekali mendengar persoalan kelompok Atheis ini. Orang ramai tertunggu-tunggu penuh debaran apakah jawapan yang akan diberikan oleh pemuda itu.

Pemuda itu menjawab: “Kamu semua tentu pernah duduk disebelah orang yang sakit hampir mati bukan?”

Atheis menjawab: “Tentu sekali.”

Pemuda itu meneruskan: “Bila mana orang sakit tadi mati, bolehkah kamu bercakap dengannya?”

Atheis menjawab: “Bagaimana mungkin kami bercakap dengan seseorang yang telah mati?”

Pemuda itu meneruskan: “Sebelum dia mati kamu boleh bercakap-cakap dengannya, namun selepas dia mati, terus jasadnya tidak bergerak dan tidak boleh bercakap lagi. Apa yang terjadi sebenarnya?”

Kelompok Atheis tertawa lalu memberikan jawapan: “Adakah soalan seperti ini kamu tanyakan kepada kami wahai anak muda? Tentu sekali seseorang yang mati itu tidak boleh bercakap dan bergerak . Ini kerana rohnya telah terpisah daripada jasadnya.”

Pemuda itu tersenyum mendengar jawapan mereka lalu berkata: “Baik, kamu mengatakan bahawa rohnya telah terpisah daripada jasadnya bukan? Bolehkah kamu sifatkan kepada aku sekarang,bagaimanakah bentuk roh tersebut. Adakah ianya keras seperti besi, atau ianya mengalir lembut seperti air atau ianya seperti asap dan debu yang berterbangan?”

Tertunduk kesemua Atheis tersebut bila mana mendengar persoalan pemuda bijak tersebut. Ternyata olokan mereka sebentar tadi kembali
tertimpa ke atas mereka.

Kelompok Atheis menjawab dengan keadaan penuh malu: “Maaf, tentu sekali kami tidak dapat mengetahui bagaimana bentuknya.”

Pemuda itu lalu meneruskan bicaranya: “Jika makhluknya seperti roh itu pun kamu tidak mampu untuk menerangkannya kepada aku, bagaimana mungkin kamu ingin menyuruh aku menerangkan bagaimana bentuk Tuhan Pemilik Roh serta sekalian alam ini?”

Soalan Keenam
Atheis: “Di manakah Tuhan kamu duduk sekarang?”

Pemuda itu kembali bertanyakan soalan kepada mereka: “Jika kamu membancuh susu, tentu sekali kamu mengetahui bahawa di dalam susu tersebut ada terdapat lemak bukan? Bolehkah kamu terangkan kepada saya, dimanakah tempatnya lemak tersebut berada?”

Kelompok Atheis menjawab: “Kami tidak dapat menerangkan kepadamu dengan tepat kedudukan lemak di dalam susu tersebut. Ini kerana lemak itu mengambil keseluruhan bahagian susu tersebut.”

Pemuda itu seraya berkata: “Kamu sendiri lemah di dalam memberikan jawapan terhadap persoalan aku sebentar tadi. Jika lemak di dalam susu pun tiada tempat yang khusus baginya, masakan pula kamu ingin mengatakan bahawa Tuhan Pemilik Arasy itu ada tempat duduk khusus bagiNya? Sungguh aku pelik dengan persoalan-persoalan kamu ini.”

Soalan Ketujuh
Atheis: “Kami pelik bagaimana jika masuk ke dalam syurga ada permulaannya (iaitu selepas dihisab oleh Allah Taala di padang Mahsyar) namun bila mana sudah berada di dalamnya maka tiada lagi pengakhirannya (maksudnya tiada kesudahannya dan akan selama-lamanya di dalam syurga)?”

Pemuda itu tersenyum lagi lalu menjawab: “Mengapa kamu pelik dengan perkara tersebut. Cuba kamu lihat pada nombor. Ianya bermula dengan nombor satu bukan? Namun bolehkah kamu terangkan kepada aku apakah nombor yang terakhir di dalam senarai nombor?”

Terkelu kelompok Atheis ini untuk memberikan jawapan. Tentu sekali nombor tiada kesudahannya. Pemuda itu tersenyum melihat kelompok Atheis ini terkebil-kebil tidak mampu memberikan jawapan.

Kemudian beliau menyambung bicaranya: “Nah, kamu sendiri tidak mampu untuk menerangkan kepadaku apakah nombor terakhir bukan? Jawapannya sudah tersedia di hadapan mata kepala kamu.”

Soalan Kelapan
Atheis: “Kami ingin bertanya lagi, bagaimana mungkin seseorang di dalam syurga menurut Nabi kamu tidak akan kencing dan berak. Sedangkan mereka juga makan dan minum? Ini adalah perkara yang tidak masuk akal.”

Pemuda itu tenang membetulkan kedudukannya. Lalu beliau menjawab: “Aku dan kamu sebelumnya pernah berada di dalam perut ibu sebelum dilahirkan bukan? Sembilan bulan di dalam perut ibu, kita juga makan daripada hasil darah ibu kita. Persoalanku, adakah kamu buang air kecil dan besar di dalam perut ibumu? Sedangkan kamu juga makan di dalamnya?”

Sekali lagi kelompok ini terdiam membisu seribu bahasa. Padat sekali jawapan anak muda ini.

Soalan Kesembilan
Ia soalan terakhir yang ditanyakan oleh kelompok Atheis tersebut kepada pemuda itu bila mana mereka telah mati kutu dan sudah terlampau malu ialah berkenaan: “Jika kamu terlalu bijak , apakah yang dilakukan oleh Tuhanmu sekarang?”

Maka pemuda itu menjawab dengan tenang: “Sebelum aku memberikan jawapan kepadamu, eloklah kiranya kita bertukar tempat. Ini kerana kamu berada pada tempat yang tinggi sedang aku berada di bawah. Jawapan hanya boleh diberikan bila mana aku berada di atas mengambil alih tempatmu.”

Kelompok Athies itu lalu bersetuju dengan cadangan pemuda tersebut, lalu mereka bertukar tempat.

Pemuda itu naik ke atas, manakala sang Atheis turun ke bawah.
Bila mana pemuda itu sudah berada di atas, terus beliau menjawab: “Kamu bertanya sebentar tadi apakah yang Tuhanku lakukan sekarang bukan? Jawapannya ialah, Tuhanku sedang meninggikan yang Haq (dengan menaikkan pemuda itu ke atas) dan menurunkan yang Batil (dengan menurunkan kelompok Atheis tersebut ke bawah).”

Akhirnya mereka mengakui bahawa tiada lagi persoalan yang ingin ditanyakan malah kesemuanya telah dipatahkan oleh pemuda itu dengan penuh hikmah.

Walau sudah hampir ribuan tahun pemuda itu meninggalkan kita, namun namanya disebut orang seolah-olah beliau masih hidup di sisi kita.

Al-Fatihah buat al-Imam al
-A’dzam Abu Hanifah Nu’man bin Thaabit r.a (Imam Hanafi) serta kepada seluruh gurunya dan kesemua muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau yang telah
wafat.
SEBARKAN UNTUK MANFAAT UMAT.

Saturday, 28 January 2017

Kisah Roti Hangit

KISAH ROTI HANGIT

Seorang anak menceritakan:
Setelah sepanjang hari ibu ku melakukan pelbagai kerja yang meletihkan. Ibuku meletak di hadapan ayahku roti bakar, tetapi roti hangit sepenuhnya.

Ayahku menghulur tangan, mengambil cebisan roti sambil tersenyum manis ke arah ibuku.
Kemudian ayahku mengajukan soalan kepadaku, bertanya bagaimana sekolah aku hari itu.

Aku sudah lupa apa jawapan aku padanya. Tetapi yang aku terbayang sampai saat ini, bagaimana aku melihat ayahku menyapu roti dengan butter dan jem, lalu memakannya tanpa bersisa.

Saat aku bangun meninggalkan meja makan aku mendengar ibuku memohon maaf kerana roti hangit ketika dia membakarnya.
Dan aku tidak akan lupa jawapan ayahku terhadap permohon maaf ibuku: "Sayang, jangan risau tentang itu.. Memang terkadang abang teringin makan roti yang dibakar lebih lama sedikit, biar ada rasa hangit sedikit.
Ketika lewat malam, saat aku ingin mencium ayah sambil mengucap selamat malam. Aku bertanya, betulkah ayah suka makan roti dibakar sampai hangit."

Ayahku merangkul aku ke dada nya dan berbisik ayat-ayat yang perlu diteliti:
"Anak ku, hari ini ibumu telah melakukan kerja-kerja berat dan ibumu sangat letih.
Lagi pun.. Roti yang dibakar lebih daripada biasa, wa hatta rentung sekalipun tidak akan membawa kepada mati.

Hidup ini memang penuh dengan kekurangan, tidak ada orang yang sempurna tanpa ada aib.
Kita perlu belajar membiasakan diri menerima kekurangan pada setengah urusan, kita perlu bersikap terbuka dengan keaiban orang lain.
Ini antara perkara penting dalam membina hubungan dan akan menjamin hubungan kekal utuh.

Jangan sampai roti yang hangit sedikit menjadi punca berkecai hati yang baik. Berilah keuzuran kepada orang lain. Abaikan perkara-perkara remeh.
Asyik membantah akan mematikan kelazatan sesuatu perkara.

Sebab itulah pokok yang ditiup angin berterusan akan kehilangan daun dan berguguran buahnya
Begitulah perumpamaan seseorang yang selalu terdedah kepada kritikan pedas, dia akan menjadi manusia negatif.

Pujilah kebaikan orang sekeliling kamu, langkauilah kesilapan mereka. Percakapan yang cantik umpama anak kunci, ia akan menutup mulut tetapi ia membuka hati.
#istiqamah

Waktu Ziarah Kubur Ibu Bapa Yang Terbaik

RAMAI ORANG TIDAK SEDAR Dan Tidak Tahu Waktu Afdal Ziarah Kubur. Roh Ibu Bapa Ada Di Kubur Tunggu Anak Mereka.

SATU KALI ANDA SEBAR MUNGKIN DAPAT MENGINSAFKAN BERIBU INSAN YG TIDAK TAHU TENTANG INI

Salam.
Kuliah dhuha Masjid Al-Ehsan Bandar Kinrara.

Tajuk : Adab menziarahi kubur.
Terutama kubur ibubapa. Disunatkan menziarah pada hari Khamis selepas Solat Asar, sepanjang hari Jumaat dan hari Sabtu sebelum Zohor. Waktu ini roh ada diperkuburan dan menunggu anak-anak menziarahinya.

Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurarah r.a Hadis rasulullah saw :

Seorang anak yg menziarahi kubur ibubapanya pada hari-hari tersebut diatas akan dicatatkan kepadanya pahala seperti membuat kebaikan kepada kedua ibubapanya semasa hayat mereka. Dan dosa-dosa anak tersebut diampunkan oleh Allah SWT.

Jika anak tersebut adalah seorang yang derhaka semasa hayat ibubapanya, dengan menziarahi kubur ibubapa akan dicatatkan sebagai anak yg taat.

Ketika dikubur :

1. Memberi salam kepada simati dengan panggilan yang biasa semasa hayatnya. Seperti "Assalamualaikum mak/bapa". Roh mendengar dan menjawab salam.

2. Hendaklah kita menghadap kearah muka/kepala simati dan kita membelakangkan kiblat.

3. Membaca quran atau doa-doa yg baik untuk simati.

Kitab Riyadhus Solihin, kupasan oleh Ust. Norazan.

....simpan nota ini anak-anak dan sebarkan. Terima kasih.

Tip Kesihatan Asas Yang Penting Diketahui

Perkongsian dari FB Dato' Dr. Fadhilah Kamsah:

4 PENGETAHUAN AM yg wajar dikongsi:

1. Tersedak makanan,
2. Salah bantal,
3. Kram kaki,
4. Kaki semut2 @ kebas

In Shaa Allah pengetahuan ini berguna utk kita &  menolong orang lain.

Caranya adalah seperti berikut:

1. Jika tersedak makanan
Hanya perlu “mengangkat tangan”.
Di Atlantic City, New Jersey, AS, seorang anak berusia 5 tahun bernama A'Zir Spence dgn bijaknya tlh menyelamatkan nyawa neneknya, dgn hanya perlu “mengangkat tangan”.

Satu hari, Shirldine Stewart berusia 56 tahun sedang menonton TV di rumahnya sambil makan jelly. Cucunya Spence turun ke bawah untuk menanyakan sesuatu kepadanya.Ketika nenek memalingkan muka untuk memandang cucunya, sepotong jelly tersangkut di kerongkongnya. Sinenek berusaha utk melepaskan jelly yg tersekat dengan menekan bhgn perutnya, tp gagal. Spence lalu bertanya: “Nek! nenek tersedak ke?”, namun  nenek tidak mampu menjawab. “Saya rasa nenek tersedak. Nek! Cepat naikkan tangan nenek!” Nenek Stewart lalu mengangkat tangan di atas kepalanya dan ternyata jelly itu keluar dari kerongkongannya. Spence bgtau  kaedah ini dipelajarinya di sekolah.
Jadi cara menangani jika tersedak makanan --- hanya perlu “mengangkat tangan”.

2. Salah bantal
Kadangkala ketika bangun tidur, kita dapati telah tersalah bantal, iaitu merasa sakit di sekitar tengkuk & belikat. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal? Ketika merasa salah bantal, kita hanya perlu mengangkat kaki shj, kemudian tarik ibu jari kaki dan picit dengan memutar kearah atau berlawanan arah jarum jam.

3. Kram kaki
Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi, Dan ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih selesa.

4. Kaki semut2 @ kebas
Ketika kaki kiri semut2, goncang @ ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga, ketika kaki kanan semut2, goncang @ ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga...

Jangan simpan saja info ini. Siapa tahu kita mungkin dapat membantu orang lain. Semoga bermanfaat..

Keeping a journal

Things get better when you get better.
 View problem like scientist, view under microscope, record your research. record the outcome.
Learn from mistake not make same mistake.
Every mistake has it
Life always reward their serious students


5 Keeping a journal

Friday, 27 January 2017

Elektrik Boleh Mengalir Melalui Flash Camera

Fwdd msg:

Salam sejahtera smua. Info dr salah seorg pkerja letrik ini boleh mmberi pringatn kpd kita & anak2 kita utk sntiasa bringat sbelum trkena.

"Saya slaku org letrik ingin menyampaikn satu ilmu... Boleh ke elektrik masuk ke dlm badan kita mlalui flash atau kamera digital?"

*Ya betul... 100% boleh jadi.*

Ini kjadian yg benar. Trjadi kpd plajar Engineering yg brumur 21 tahun & mninggal dunia d hsptal dlm keadaan dia yg trbakar/hangus.

Puncanya time dia mnunggu keretapi dgn kawan2 dia. Ramai yg amik gambar cam biasa selfie lah kan. Pakai kamera dgn phone.

Lelaki tu pun try nak selfie or wefie ramai2. Dr jarak dia brdiri. Dia x boleh nak selfie dgn smua kawan2 dia. Jadi dia pun ke blakang sikit...

Tempat yg dia brdiri tu ada wayar elektrik yg voltannya 40,000 volt sdg mengalir.

Sbaik je dia tekan button kamera tu, elektrik yg 40,000 volt tu terus masuk ke kamera mlalui flash & terus ke sluruh badannya.

Kjadian ini berlaku dlm bberapa saat. 50% dr badannya trbakar. Dgn keadaan mcm tu dia dbawa ke hsptal dgn ambulans. Dia x sedarkn diri utk sehari stengah. Badannya 50% trbakar & doktor pun rasa dia takde harapn. X lama lpas tu dia mninggal dunia.

Benda ni boleh juga jadi kt smua org.

❌*elakkn penggunaan phone d pam minyak

❌*elakkn penggunaan phone ktika mmandu

❌*jgn angkat call bila phone tgh cas... kalau nk angkat call pun, cas kena bukak baru angkat call

❌*bila phone tgh cas jgn letak kt katil atau prabot kayu

❌*jgn guna flash kamera atau phone kt tempat kereta api atau tempat yg ada voltan tinggi

💯ini utk kselamatn. Slepas baca ni tolong sebarkn sbb nyawa boleh dselamatkn.

Pesann yg sgt penting utk smua terutamanya kpd mereka yg rajin selfie.

What's the #1 Key to All Success? Anthony Robbins

Anthony Robbins: What's the #1 Key to All Success?

Power of keeping a JOURNAL by Tony Robbins

Tony Robbins on the Power of keeping a JOURNAL (Great Advice)

Wednesday, 25 January 2017

Bawa Bekal Ke Sekolah Untuk Elakkan Dianiaya

1. Pagi tadi dibincangkan di dalam tv, betapa kotornya sesetengah pengusaha kantin di sekolah menganiaya kanak-kanak naif.

2. Bayangkan anak-anak darjah 1, berwajah kesian, suci, alami perkara-perkara di bawah:

3. Murid yang dah bayar dengan duit besar, tapi tidak kembalikan duit baki. Murid berlalu pergi tanpa diberitahu. Dua-dua pihak rasa tidak bersalah.

4. Apabila murid bertanya harga, pelayan memberitahu, "Dua, seringgit," sedangkan boleh diberitahu harga seunit "Satu, lima puluh sen."

5. Yang kasihannya, anak ini beli saja dua unit, sedangkan dia cuma perlukan satu.

6. Harga secawan (saiz kanak-kanak) air minuman sirap penuh adalah RM1, hampir menyamai harga segelas di luar untuk dewasa.

7. Ini lagi sedih, anak ini cuma ada 50 sen di tangan. Maka, dapatlah dia separuh cawan.

8. Tidak boleh saya bayangkan betapa tergamaknya anak-anak tidak berdosa diperdayakan.

9. Walaupun diketahui syarat sah pihak jualbeli haruslah mumayz/baligh, namun situasi begini amat menyedihkan.

10. Satu lagi kes, bila ramai murid beratur ambil makanan, sampai di hujung barisan, ada makanan yang habis.

11. Ada kes lain, bila dah bunyi loceng, anak ini tak jadi makan. Ditinggalkan begitu saja, terus masuk kelas kelaparan. Sedih lagi T_T

12. Wahai ibu bapa, kita sajalah penyelamatnya. Mari kita budayakan semula amalan bekal makanan.

13. Jika satu Malaysia ibu bapa sediakan bekal, alamat pengusaha kantin pun kena fikir cara lain untuk cari makan.

14. Ada sesetengah pengusaha yang melarang anak yang bawa bekal makan di kantin. Abaikan saja undang-undang ini. Bawah pokok pun tak mengapa. Kenangan terindah.

15. Anak-anak yatim lagi macam mana? Hai sayunya hati.

16. Cerita pasal makan ni, semua orang boleh sentap. Kita mak-mak ayah-ayah ni makan sedap waktu tengahari, anak kita makan apa di sana?
# share pada group2 lain..
anak kita..harta kita..aset kita..
tQ

Monday, 23 January 2017

Wahai Ibu Berdoalah

Doktor Fauziah Ad-Dabbus, seorang pakar psikologi yang amat popular di Kuwait pernah menulis mengenai rahsia-rahsia doa seorang ibu jika setiap malam dia mendoakan anak-anaknya, dan ternyata kesan dari tulisannya  itu  telah mengubah jalan hidup ramai orang. Alhamdulillah.
Isi tulisannya sebagai berikut :

" Aku bersumpah demi Allah.... wahai setiap ibu, agar jangan tidur pada setiap malam sebelum engkau memohon pertolongan Allah SWT dan mengkhabariNya bahwa engkau redha atas anak-anakmu seredha-redhanya.
dan aku bersumpah demi Allah.... agar Engkau tidak menghijab/menghalangi RedhaNya kepada anak-anakmu.

Dan aku memintamu wahai para ibu agar jangan engkau tidur setiap malam sebelum engkau angkat kedua tanganmu sambil menyebut satu persatu nama anak-anakmu dan mengkhabarkan kepadaNya bahwa engkau redha atas mereka masing-masing. "

Begini doanya:

(Ya Allah aku bersaksi kepadaMu bahwa aku redha kepada anak-anakku...(Sebutkan nama-nama mereka satu persatu)... dengan redha dan sempurna. Maka turunkan Ya Allah keredhaanMu kepada mereka demi redhaku kpd mereka.

Oleh kerana beratnya kehidupan sehari-hari seringkali seorang ibu melupakan doa untuk anak-anaknya, sering juga dia menganggap bahwa pusat-pusat bimbingan psikologi adalah jalan lebih baik untuk perkembangan anak-anaknya.

Padahal, justeru doa seorang ibu itu adalah sebenarnya jalan tersingkat untuk mencapai kebahagiaan anak-anak di dunia dan akhirat In Shaa' Allah

Khas untuk ibu ayah dlm group ini:
Jgn pernah LETIH untuk berdoa..

Sunday, 22 January 2017

Berhati-hati Jika Kereta Diekori

*Hati-hati sekiranya diekori spt ini.. diorang mungkin ugut@rompak duit atau rompak kereta* 👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼😡😠

Semalam (15/1/16) tengahari sy dgn husband nk g amik anak kat presint 5..sekolah kt sana..tetiba husband perasan yg kereta kami diekori..x sedap hati dia wt u turn byk kali still kereta tu ikut..tetiba dia overtake kitorg and minta stop..ms tu kt depan sekolah presint 5 tu..

Apa yg kami perasan kereta proton saga plat no BKA 8550..ada 4 lelaki india..kata nak tarik kereta kami.

Dorg dh gertak2 minta kami keluar kereta tp sbb ada anak2 mmg kereta kami dilock sentiasa..sy minta surat bank tp xde katanya..bank call minta ambil je kereta tu.sy terus call polis..semasa tgu polis tu dorg ugut2 lg..tunjuk sy kad kuasa tp apa yg sy perasan kad tu dh expired..sy amik phone n amik gambar dia..marah betul dia..nak tercabut pintu kereta..

Polis call sy balik kata dh di area sy tu..trus mereka ni cabut lari naik kereta..polis sampai tp dorg lari. Polis ambil report dan minta hati2 juga..kata ada gak kes cmni berlaku..

Apa yg sy risaukan ialah klu sy memandu seorg diri ms tu..n ada anak2..kawan2 pn ada yg memandu sendiri..Klu sy yg drive td myb sy x perasan pn diekori. Husband pn dah call bank n xde mslh pn akaun kereta kami.. mmg bkn dr bank nak tarik kereta tu..myb gak nak curi kereta.

So kawan2 semua take care..n jgn cepat panik..

Sila SHARE sebagai tanda keprihatinan anda.

Sumber: Adilla Rashid

===============

Jom join Kelas Metafizik Seminar RM10

*PERHATIAN* :  Xifu minta tolong anda untuk sebarkan melalui fb , group2 WhatsApp , instagram , twitter dan mulut ke mulut.

SELAMAT DATANG KE DUNIA SEMINAR RM10 Xpandables 2017
*[EDISI METAFIZIK DAN BMC]*
*******************************

[ EDISI JOHOR]
Tarikh : 21.01.2017 ( Sabtu )
Masa : 9 pagi - 11 malam
Lokasi : Edata Network Setia Tropika (JB)

[ EDISI KL-SELANGOR]
Tarikh : 25.02.2017 (Sabtu)
Masa : 9pg - 11mlm
Lokasi : PKNS Biz Point, Shah Alam atau Ara Melawati Event Hall, KL (belum finalize)

[EDISI KEDAH]
Tarikh : 25.03.2017 (Sabtu)
Masa : 9pg - 11mlm
Lokasi : Alor Setar, Kedah (lokasi belum finalize)

[EDISI KELANTAN]
Tarikh : 01.04.2017 (Sabtu)
Masa : 9pg - 11mlm
Lokasi : Bangunan FAMA, Kota Bharu

[EDISI TERENGGANU]
Tarikh : 22.04.2017 (Sabtu)
Masa : 9pg - 11mlm
Lokasi : YPU Kuala Terengganu

[EDISI PAHANG]
Tarikh : 20.05.2017 (Sabtu)
Masa : 9pg - 11mlm
Lokasi : OUM Kuantan, Pahang

*********************************

1. *Xifu Ihsan*: Membongkar Potensi Bisnes 2017

> Teknik Mengenalpasti Bisnes 2017
> Teknik Serangan Industry Leader
> Teknik Mencipta W.O.W Branding
> Teknik Close Sale  Metafizik
> Teknik FollowUp Metafizik
> Potensi Hot Market 2017
> Potensi Kewangan 2017
> 7 Jurus Perniagaan 2017

2. *Encik Muskrizam*(Encik Psikologi):
Membina Roadmap Bisnes Dari Zero to Superb

> Kenali Segmen Pelanggan Anda
> Cipta Keunikan Bisnes Anda
> Kenali Method Pemasaran
> Bagaimana Mencipta Kesetiaan Pelanggan
> Teknik Membawa Duit Dalam Perniagaan
> Kenali Sumber Perniagaan Anda
> Bagaimana Mencipta Aktiviti Bisnes Anda
> Kenali Rakan Niaga Anda
> Teknik Susun Atur Kos Perniagaan Anda

KAMI HANYA PERLUKAN 60 Peserta sahaja untuk dibimbing bagi Setiap Zon.

Adakah Anda orang itu? Jika YA sila join grup whatsApps berikut 👇mengikut Negeri anda masing2 sekarang !

JOHOR:
https://chat.whatsapp.com/2K7XmJglXneJKDBxk2cXLb

KL/SELANGOR:
https://chat.whatsapp.com/0K5ytqC57CKA3yaCzbJsRh

KEDAH:
https://chat.whatsapp.com/F5iuKXG3ENELBFEZVFdKxk

KELANTAN:
https://chat.whatsapp.com/8YYiLv4VpQtId13vMJKDix

TERENGGANU:
https://chat.whatsapp.com/9umVkdyr8RUH4iDaxLEtg0

PAHANG:
https://chat.whatsapp.com/9umVkdyr8RUH4iDaxLEtg0

Nantikan Update Terkini!

Sebahagian Muka Surat Al-quran Hilang

Menjelang Kiamat, Al Quran akan diangkat !! Naskhah Al Quran di Perak ini sudah KOSONG tanpa Surah !!



Mohamad Khori menunjukkan perbandingan dua muka surat ayat al-Quran hilang di satu naskhah dengan naskhah al-Quran lain di Masjid Hijau Kampung Kedah, pagi tadi.

PARIT BUNTAR - Seorang naib kadi Pejabat Agama Islam Parit Buntar tidak menyangka dua muka surat ayat suci al-Quran milik Masjid Hijau, Kampung Kedah di sini, lenyap sewaktu hendak membacanya pagi tadi.

Mohamad Khori Junus berkata, lebih kurang jam 11.05 pagi, dia menunaikan solat sunat di masjid berkenaan dan berhajat membacakan Surah Al-Waqi’ah sementara menunggu kehadiran pasangan pengantin untuk dijalankan upacara akad nikah.

Menurutnya, dia segera mengambil salah satu naskhah al-Quran yang diletakkan di bahagian mimbar masjid dan terkejut mendapati sebahagian besar ayat Surah Ar-Rahman dan permulaan ayat Surah Al-Waqi’ah yang ingin dibaca ‘hilang’ ketika membukanya.

“Saya sangat terkejut dan memaklumkan perkara itu kepada imam masjid yang kebetulan turut berada di situ bagi menjadi saksi nikah.

“Beliau (imam masjid) memaklumkan tidak pernah mengetahui terdapat sebarang naskhah al-Quran tidak sempurna disimpan pihak masjid dan meminta saya memaklumkan kejadian itu kepada Jabatan Agama Islam Negeri Perak (Jaipk),” katanya kepada media di sini hari ini.

Mohamad Khori berkata, hasil pemeriksaannya mendapati sebahagian ayat dari Surah Ar-Rahman yang hilang bermula ayat 41 hingga ayat 78, manakala ayat dari Surah Al-Waqi’ah pula bermula ayat pertama sehingga ayat 16.

Menurutnya, pada mulanya dia menganggap mungkin berlaku kesilapan pencetakan pada naskhah al-Quran Resam Uthmani yang merupakan cetakan keempat pada sembilan tahun lalu.

“Namun, apabila memikirkan proses pencetakan al-Quran perlu melalui prosedur amat ketat oleh panel pemeriksaan dilantik Jabatan Kemajuan islam Malaysia (Jakim), saya memutuskan penemuan ayat al-Quran hilang mungkin merupakan satu peringatan kepada umat Islam,” katanya.

Lebih mengejutkan, Mohamad Khori mendedahkan intipati sebahagian ayat al-Quran hilang terutama ayat permulaan Surah Al-Waqi’ah menceritakan tentang kejadian-kejadian besar pada hari kiamat.

"Dewasa kini, amalan membaca al-Quran dalam kalangan umat Islam di negara ini dilihat semakin berkurangan terutama dalam kalangan golongan muda.

“Saya berharap penemuan ini tidak disalah tafsir, sebaliknya dijadikan iktibar dan pedoman buat diri saya dan seluruh umat Islam untuk kembali taat kepada perintah Allah SWT dan Rasulnya,” katanya.

Mohamad Khori turut mendedahkan pengalaman ini pertama kali dialaminya dan berharap perkongsian pengalaman itu dapat mengingatkan umat Islam supaya kembali mengimarahkan bacaan al-Quran setiap masa.

--------------------







اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله

اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب


Perasankah kita bila nanti terdengar bunyi lebah..mencarikah kita di mana bunyi itu..memandangkah kita ke langit melihat bunyi itu di mana..hairankah kita waktu itu kenapa banyak bunyi lebah..lalu timbulkah rasa penyesalan..




حدثنا ‏ ‏علي بن محمد ‏ ‏حدثنا ‏ ‏أبو معاوية ‏ ‏عن ‏ ‏أبي مالك الأشجعي ‏ ‏عن ‏ ‏ربعي بن حراش ‏ ‏عن ‏ ‏حذيفة بن اليمان ‏ ‏قال ‏
قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏

Jom Infak Madrasah

KEPERLUAN ASAS INI DIPERLUKAN
SEGERA

SEBELUM 25 JAN 2017

Barang-Barang Yang Diperlukan
Dengan Harga Anggaran :

1) KITAB FEKAH
= diperlukan 60 buah
( rm 23 x 60 = rm 1,380 )

TELAH DI INFAQ

2) KITAB SELAWAT
= diperlukan 20 buan
( rm 25 x 20 = rm 500 )

TELAH DI INFAQ

3) KITAB MANZIL
= diperlukan 53 buah
( rm 10 x 53 = RM 530 )

TELAH DI INFAQ

4) KAMUS BERGAMBAR BAHASA ARAB
= diperlukan 105 buah
( rm 10 x 105 = rm 1,050 )

TELAH DI INFAQ

5) REHAL DHO MODEL 2G
= diperlukan 30 biji
( rm 28 x 30 = rm 840 )

TELAH DI INFAQ

6) ID KAD PELAJAR
= diperlukan 100 unit
( rm 15 x 100 = rm 1500 )

7) AL-QURAN POKET
= diperlukan 30 buah
( rm 18 x 30 = rm 540 )

TELAH DI INFAQ

8) SERBAN
= diperlukan 60 helai
( rm 12 x 60 = rm 720 )

9) RIDA’
= 20 helai
( rm 30 x 20 = rm 600 )

10) ALMARI
= 23 unit
( rm 250 x 23 = rm 5,750 )

11) MESIN BASUH
= 2 biji
( rm 1200 x 2 = rm 2,400 )

DI INFAQ RM 500

DIPERLUKAN LAGI RM 1900

12) SEJADAH BELAJAR
= 15 unit
( rm 350 x 15 = rm 5,250 )

13) KELENGKAPAN ASRAMA
= RM 3500

14) INSURAN PELAJAR ( KELOMPOK )
= RM 500

15) PERALATAN SUKAN
= RM 2500

16) PROGRAM TAHUNAN
= RM 5000

CARA INFAQ :

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

BOLEH BANKIN SUMBANGAN IKHLAS KEPERLUAN ASAS KE AKAUN MADRASAH

AL-HUFFAZ WAL-ULUM COLLECTION MAYBANK
MAYBANK 5621 3350 6405
MAYBANK 5621 3350 6405
MAYBANK 5621 3350 6405

CIMB 8602 5509 59
CIMB 8602 5509 59
CIMB 8602 5509 59

Hubungi / WhatsApp
Pengerusi Madrasah
018 - 325 1843 Ustaz Hafiz
018 - 325 1843 Ustaz Hafiz
018 - 325 1843 Ustaz Hafiz

Pengetua Madrasah
011 - 1788 1769 Ustaz Ahmad
011 - 1788 1769 Ustaz Ahmad
011 - 1788 1769 Ustaz Ahmad

Bagi sebarang soalan berkaitan
KEPERLUAN ASAS

TOLONG SEBARKAN KEPADA
HAMBA ALLAH YANG INGIN INFAQ

Kenapa Poket Kosong?

*Poket Kosong*

*_Imam Masjidil Harram Al-Makki dalam khutbahnya mengatakan:_*
إحذروا *الكيس المثقوب*

*Hati-hati dengan poket yang kosong*

" تتوضأ أحسن وضوء " لكــن. .. تسرف في الماء' *كيس مثقْوب*
Engkau telah berwuduk dengan sebaik2 wuduk akan tetapi engkau membazir mengguna air, (itu sama dengan) *poket kosong*

" تتصدق عَلى الفقراء بمبلغ ثم .. تذلهم وتضايقهم *كيس مثقْوب.*
Engkau bersedekah kepada fakir miskin kemudian, engkau menghina dan menyulitkan mereka, (itu seperti)
*poket kosong*

تقوم الليل وتصوم النهار وتطيع ربك" لكــن. .. قاطع الرحم *كيس مثقْوب*
Engkau solat malam hari, puasa di siang hari, dan mentaati tuhanmu, tapi engkau memutuskan (tali) silaturrahm, (jelas itu adalah) *poket kosong*

تصوم وتصبر عَلى الجوع و العطش" لكـن .. تسب وتشتم وتلعن *كيس مثقْوب*
Engkau sabar dengan haus dan lapar,  tapi engkau menghina dan mencaci, (sama dengan) *poket kosong*

" *تلبسين الطرحه والعباية فوق الملابس* "لكـن .. العطر فواح *كيس مثقْوب*
Engkau memakai baju kurung dan berjubah, tapi minyak Wangi menyengat, (itu) *poket kosing*

تكرم ضيفك وتحسن إليه لكـن .. بعد خروجه تغتابه وتخرج مساوئه *كيس مثقْوب*
Engkau memuliakan tamumu dan berbuat baik kepadanya, tapi setelah dia pergi engkau mengumpatnya, (sungguh itu *poket kosong*

أخيرا ً لا تجمعوا حسناتكم في كيس مثقْوب . تجمعوها بصعوبة من جهة .. ثم تسقط بسهولة من جهه أخرى..
*يا رب اسألك لي ولأحبتي الهداية والغفران* .
Pada akhirnya *kamu hanya mengumpulkan kebaikanmu dalam poket kosong,*kamu mengumpulkan dengan susah payah kemudian kamu membazirkannya dengan mudah pula.
Ya Rabb, kami mohon Hidayah dan keampunan atas kami dan orang-orang yang kami cintai.

*عجائب الشعب العربي* :
*_Keganjilan-keganjilan orang-orang Arab (secara khusus dan kaum muslimin umumnya)_*

1- لايستطيع السفر للحج لأن تكلفة الحج مرتفعه .. لكن يستطيع السفر رغبةً في تغيير الجو !
*ألا إن سلعة الله غالية*
1. Tidak mampu menunaikan Haji kerana konon belanjanya besar, tetapi sanggup pergi melancung menggantinya, *bukankah perdagangan Allah itu mahal*

2- لايستطيع شراء الأضحية لغلاء السعر لكن يستطيع شراء آيفون لمواكبة الموضة.
*ألا إن سلعة اللَّـه غالية*
2. Tidak sanggup membeli haiwan qurban kerana harganya mahal, tapi sanggup dan mampu membeli iPhone untuk mengganti model yang ada. *bukankah perdagangan Allah itu mahal*

3- يستطيع قراءة محادثات تصل إلى ١٠٠ محادثه في اليوم ..
ولا يستطيع قراءة ١٠ آيات من القرآن بحجة ليس لديه وقت لقراءة القرآن
*ألا إن سلعة الله غالية*
Sanggup membaca beratus-ratus mesej _(whatsapp, fb dll)_ setiap hari,  namun tidak sanggup membaca 10 ayat Al-Quran  dengan alasan tiada waktu yang cukup untuk membaca... *bukankah perdagangan Allah itu mahal*

قليل من سيرسلها لأنه يشعر بالحرج .
Sedikit yang mau menyebarkannya kerana merasa berat dan tak guna.

*تخيل ان الله يراك وانت تنشرها لاجله*.
*Benamkan di fikiranmu bahwa Allah selalu melihatmu. Dan engkau menyebarkannya kedanaNya.*

اذا اعجبتك الفكرة ..  فانشرها .
وإذا لم تعجبك .. فمر كأنك لم ترى شيئا.
Jika engkau terpanggil sebab tulisan ini maka sebarkanlah.. Namun jika tidak maka anggap engkau tidak pernah melihatnya..

*يارب من يرسلها ترزقه من حيث لايحتسب*

*Ya Robb siapa yang mau berkongsi tulisan ini berilah rezki dari arah yang tidak disangka-sangka.*

Saturday, 21 January 2017

How To Eliminate Cancer

Johns Hopkins Update
This is an extremely good article.
Everyone should read it.

AFTER YEARS OF TELLING PEOPLE CHEMOTHERAPY IS THE ONLY WAY TO TRY ('TRY', BEING THE KEY WORD) TO ELIMINATE CANCER, JOHNS HOPKINS IS FINALLY STARTING TO TELL YOU THERE IS AN ALTERNATIVE WAY ..

Cancer Update from Johns Hopkins:

1. Every person has cancer cells in the body.. These cancer cells do not show up in the standard tests until they have multiplied to a few billion. When doctors tell cancer patients that there are no more cancer cells in their bodies after treatment, it just means the tests are unable to detect the cancer cells because they have not reached the detectable size.

2. Cancer cells occur between 6 to more than 10 times in a person's lifetime.

3. When the person's immune system is strong the cancer
cells will be destroyed and prevented from multiplying and forming tumors.

4. When a person has cancer it indicates the person has nutritional deficiencies. These could be due to genetic,
but also to environmental, food and lifestyle factors.

5. To overcome the multiple nutritional deficiencies, changing diet to eat more adequately and healthy, 4-5 times/day and by including supplements will strengthen the immune system.

6. Chemotherapy involves poisoning the rapidly-growing
cancer cells and also destroys rapidly-growing healthy cells in the bone marrow, gastrointestinal tract etc., and can cause organ damage, like liver, kidneys, heart, lungs etc.

7. Radiation while destroying cancer cells also burns, scars and damages healthy cells, tissues and organs.

8. Initial treatment with chemotherapy and radiation will often reduce tumor size.
However prolonged use of chemotherapy and radiation do not result in more tumor destruction.

9. When the body has too much toxic burden from chemotherapy and radiation the immune system is either
compromised or destroyed, hence the person can succumb to various kinds of infections and complications.

10. Chemotherapy and radiation can cause cancer cells to mutate and become resistant and difficult to destroy. Surgery can also cause cancer cells to spread to other sites.

11. An effective way to battle cancer is to starve the cancer
cells by not feeding it with the foods it needs to multiply.

*CANCER CELLS FEED ON:

a. Sugar substitutes like NutraSweet, Equal, Spoonful, etc. are made with Aspartame and it is harmful. A better natural substitute would be Manuka honey or molasses, but only in very small amounts. Table salt has a chemical added to make it white in color Better alternative is Bragg's aminos or sea salt.

b. Milk causes the body to produce mucus, especially in the gastro-intestinal tract. Cancer feeds on mucus.. By cutting off milk and substituting with unsweetened soy milk cancer cells are being starved.

c. Cancer cells thrive in an acid environment. A meat-based diet is acidic. Meat also contains livestock antibiotics, growth hormones and parasites, which are all harmful, especially to people with cancer.

d. A diet made of 80% fresh vegetables and juice, whole grains, seeds, nuts and a little fruits help put the body into an alkaline environment. About 20% can be from cooked food including beans. Fresh vegetable juices provide live enzymes that are easily absorbed and reach down to cellular levels within 15 minutes to nourish and enhance growth of healthy cells. To obtain live enzymes for building healthy cells try and drink fresh vegetable juice (most vegetables including bean sprouts) and eat some raw vegetables 2 or 3 times a day. Enzymes are destroyed at temperatures of 104 degrees F (40 degrees C).

e. Avoid coffee, tea, and chocolate, which have high caffeine green tea is a better alternative and has cancer fighting properties. Water-best to drink purified water, or
filtered, to avoid known toxins and heavy metals in tap water. Distilled water is acidic, avoid it.

12. Meat protein is difficult to digest and requires a lot of
digestive enzymes. Undigested meat remaining in the intestines becomes putrefied and leads to more toxic buildup.

13.. Cancer cell walls have a tough protein covering. By refraining from meat it frees more enzymes to attack the protein walls of cancer cells and allows the body's killer cells to destroy the cancer cells.

14. Some supplements build up the immune system
(IP6, Flor-ssence, Essiac, anti-oxidants, vitamins, minerals,
EFAs etc.) to enable the body's own killer cells to destroy cancer cells.. Other supplements like vitamin E are known to cause apoptosis, or programmed cell death, the body's normal method of disposing of damaged, unwanted, or unneeded cells.

15. Cancer is a disease of the mind, body, and spirit.
A proactive and positive spirit will help the cancer warrior
be a survivor. Anger, unforgiveness and bitterness put the body into a stressful and acidic environment. Learn to have a loving and forgiving spirit. Learn to relax and enjoy life.

16. Cancer cells cannot thrive in an oxygenated
environment. Exercising daily, and deep breathing help to
get more oxygen down to the cellular level. Oxygen therapy is another means employed to destroy cancer cells.

This is an article that should be sent to everyone important in your life...

A very informative article and should be circulated amongst all friends.

Friday, 20 January 2017

How to Prime Your Body for Success by Tony Robbins

Tony Robbins about how to prime your body for success with specific daily habits.

Whether we notice it or not, Robbins says that we prep ourselves to be and act a certain way every day—and that by doing 10 minutes of priming in the morning, you can train your brain to do what you need it to do, no hesitation.

“I do this physical change with my breath and my body and change my biochemistry, and then I do three minutes of just thinking of three things that I’m incredibly grateful for,” he says. “I literally wire myself for it.”

After praying for himself and those around him, Robbins sets aside three minutes for his “Three to Thrive.” He thinks about the three things he’s most determined to achieve and considers them done. Soon enough the lifestyle he practices is what his body expects—but the key to making that happen is pursuing something you were born to do, he says.

“If you’re trying to push yourself to run, there’s going to be days where you do it and days you’re not…. If it’s pull, there’s something out there you want so much,” he says. “Pull is 100 times more powerful than push.

From: ”http://www.success.com/videos/youtube/tony-robbins-on-how-to-prime-your-body-for-success

Cara Mendapat Apa Yang Anda Inginkan

Tony Robbins: How to Influence People and Get what you Want

manifest instantly

Abraham Hicks - It is so easy to manifest instantly!

Thursday, 19 January 2017

Waktu berlalu begitu pantas

TERLENA

Waktu berlalu begitu pantas menipu kita yang terlena

Belum sempat berzikir di waktu pagi, hari sudah menjelang siang, Belum sempat bersedekah pagi, matahari sudah meninggi.

Niat pukul 9.00 pagi hendak solat Dhuha, tiba-tiba azan Zuhur sudah terdengar..

Teringin setiap pagi membaca 1 juzuk Al-Quran, menambah hafalan satu hari satu ayat, itu pun tidak dilakukan.

Rancangan untuk tidak akan melewatkan malam kecuali dengan tahajjud dan witir, walau pun hanya 3 rakaat, semua tinggal angan-angan.

Beginikah berterusannya nasib hidup menghabiskan umur? Berseronok dengan usia?

Lalu tiba-tiba menjelmalah usia di angka 30, sebentar kemudian 40, tidak lama terasa menjadi 50 dan kemudian orang mula memanggil kita dengan panggilan "Tok Wan, Atok...Nek" menandakan kita sudah tua.

Lalu sambil menunggu Sakaratul Maut tiba, diperlihatkan catatan amal yang kita pernah buat....

Astaghfirullah, ternyata tidak seberapa sedekah dan infak cuma sekadarnya, mengajarkan ilmu tidak pernah ada, silaturrahim tidak pernah buat.

Justeru, apakah roh ini tidak akan melolong, meraung, menjerit menahan kesakitan di saat berpisah daripada tubuh ketika Sakaratul Maut?

Tambahkan usiaku ya Allah, aku memerlukan waktu untuk beramal sebelum Kau akhiri ajalku.

Belum cukupkah kita menyia-nyiakan waktu selama 30, 40, 50 atau 60 tahun?

Perlu berapa tahun lagikah untuk mengulang pagi, siang, petang dan malam, perlu berapa minggu, bulan, dan tahun lagi agar kita BERSEDIA untuk mati?

Kita tidak pernah merasa kehilangan waktu dan kesempatan untuk menghasilkan pahala, maka 1000 tahun pun tidak akan pernah cukup bagi orang-orang yang terlena.

Muhasabah diri yg sering terlena dan lalai

Kaedah Penyeluk Saku Digital


Doa Untuk Mengelakkan Rumah, Pejabat atau Kedai Dari Diceroboh

Pernah tak dengar pencuri pecah masuk rumah tapi tak boleh keluar, dia nampak laut... , dia nampak air...

Berenang-renang dia kat ruang tamu atau kat atas simen didapur... atau dia duduk termenung atau menangis ditengah-tengah rumah... atau dalam bilik mandi...

Jom kita pakat amalkan tips di bawah ini...
Moga kita sama-sama dirahmati Allah SWT.

๐Ÿ‘ณ DOA dan AMALAN mengelakkan rumah, pejabat atau kedai anda yg ditinggalkan dari dimasuki atau dicerobohi oleh si PENCURI/PEROMPAK atau yg sama waktu dengan JIN/SYAITAN/IBLIS.

๐Ÿ”ด Ketika rumah, pejabat atau kedai anda telah dikunci dengan rapi, maka letakkan TAPAK TANGAN KANAN anda ke pintu atau dinding rumah, pejabat atau kedai dan bacalah ayat-ayat DOA seperti berikut ::

1⃣ Mengucap DUA KALIMAH SYAHADAH ~ (1x)
2⃣ Berselawat keatas Nabi SAW ~ (3x)
3⃣ Baca Ayatul Qursi ~ (1x)
4⃣ Baca surah Yasin (ayat ke : 9) ~ (1x)

 ูˆَุฌَุนَู„ْู†َุง ู…ِู†ْ ุจَูŠْู†ِ ุฃَูŠْุฏِูŠู‡ِู…ْ ุณَุฏًّุง ูˆَู…ِู†ْ ุฎَู„ْูِู‡ِู…ْ ุณَุฏًّุง ูَุฃَุบْุดَูŠْู†َุงู‡ُู…ْ ูَู‡ُู…ْ ู„َุง ูŠُุจْุตِุฑُูˆู†َ

"Wa ja'alna mim baini aidihim saddaw wamin kholfihim saddan fa aghsyaina hum fa hum laa yubsiruun"

Bermaksud :: "Dan KAMI adakan dihadapan mereka dinding-dinding dan dibelakang mereka dinding-dinding (pula), dan KAMI menutup mata mereka sehingga mereka tidak dapat melihat".

5⃣ Lafazkan "BISMILLAHITAWAKKALTUA'LALLAH" ~ "LA HAULAWALA KHUWATA I'LLA BILLAH 'ILL 'ALIYIL 'AZIIIM" ~ (1x)

Petikan dari kuliah :: Al-Fadhil Ustadz Fadhly Syam

Semoga kita mendapat perlindungan Allah jua.
Aamiiin...

Peringatan: Burudanga Pada Bisnes Kad

BURUNDANGA
          Vvvvvvvvvvvbv

Berhati2 dgn jenayah terbaru di Malaysia!

Sila share kan sebanyak mungkin untuk kebaikan bersama.

Berkongsilah dgn semua org yg anda tahu, terutamanya:-
- isteri,
- adik-beradik anda,
- kawan2    
&
- rakan2

Di stesen minyak, seorg lelaki datang & memperkenalkan diri beliau sebagai pelukis kpd wanita untuk menawarkan perkhidmatan :-
- mengisi petrol ke dlm kereta wanita itu
 &
- meninggalkan biznes kad.

 Mangsa tidak berkata apa2 tetapi menerima biznes kad beliau kerana kebaikan lelaki itu
&
 terus masuk ke dlm kereta.

 Lelaki itu kemudian masuk kedlm kereta yg dipandu oleh org lain.

Apabila wanita meninggalkan stesen minyak, dia melihat lelaki tersebut keluar dari stesen itu pada masa yg sama.
 Hampir serta-merta, dia mula berasa pening & tidak dpt manarik nafas dgn sempurna. Dia cuba utk membuka tingkap & menyedari bahawa bau adalah pada tangannya; tangan yg sama digunakan menerima kad dari lelaki artis di stesen minyak semasa menerima perkhidmatan dari lelaki tadi.

Beliau kemudian melihat lelaki tersebut mengekori dibelakangnya & dia merasakan dia perlu utk melakukan sesuatu yg pada ketika itu. Dia memandu ke jalan masuk rumah org yg pertama di temui & mula membunyikan hon berulang kali utk meminta bantuan.

Lelaki tersebut terus memandu pergi tetapi wanita masih berasa agak teruk kerna selama beberapa minit barulah dia boleh menarik nafas.

Rupa2nya, ada bahan pada kad yg boleh membahayakan sistem pernafasan manusia.
Dadah ini dipanggil 'BURUNDANGA'. (Tidak diketahui Org Setakat ini) & ia digunakan oleh orang2 yg ingin melumpuhkan mangsa dlm usaha untuk mencuri daripada atau mengambil kesempatan daripada mereka.
Dadah ini adalah empat kali lebih berbahaya daripada dadah biasa.

Jadi sila berhati2 & pastikan anda tidak menerima kad daripada seseorang apabila anda bersendirian.

 Kongsi jika anda fikir ianya penting!

Mesej dari PDRM

Rahsia Sujud Ketika Solat

"RAHSIA SUJUD KETIKA SHOLAT"

Sujud melibatkan 5 anggota badan yang bertumpu pada bumi, yaitu:
dahi, hidung, kedua telapak tangan, lutut dan kedua ujung kaki (jari).

Sujud adalah konsep merendahkan diri, memuji Allah swt dan meminta segala macam permintaan kepada Allah swt.
Sekaligus, mengikis sifat sombong, riya', takabur, dll.

Dr Fidelma O'Leary, Phd Neuroscience dari St Edward's University, telah menjadi mu'allaf, karena mendapati fakta tentang manfaat sujud bagi kesehatan.

Dalam kajiannya ditemukan bahwa
ada beberapa urat syaraf di dalam otak manusia yg tidak dimasuki darah, dan urat ini baru bisa dimasuki darah ketika manusia bersujud.

Tetapi urat saraf ini hanya memerlukan darah untuk beberapa saat tertentu saja.
Yaitu, pada waktu-waktu sholat yang telah ditetapkan Islam (shubuh, dzuhur, 'ashar, maghrib, Isya').

SubhanAllah...
Jadi, siapa yang tidak sholat maka urat ini tidak menerima darah sehingga otaknya tidak berfungsi secara normal.
Salah satu indikasinya adalah timbul macam-macam gejala sosial di masyarakat yg tidak bersholat saat ini.

Karena letak otak di atas jantung, maka kata Prof Hembing, jantung hanya mampu membekalkan 20% darah ke otak manusia,
maka dibantu lagi dengan sujud yang lebih lama agar menambah kekuatan aliran darah ke otak.

Hal ini sesuai dengan apa yang disampaikan Rasulullah saw, supaya kita sujud berlama-lama pada raka'at terakhir.

Manfaat sujud berlama-lama ini, untuk menolak pening, dan migrain, menyegarkan otak, menajamkan akal pikiran (peka), melegakan sistem pernafasan, membetulkan pundi peranakan yang jatuh, memperbaiki kedudukan bayi sungsang, dll.

Dan yang menakjubkan, jika kita memperhatikan, bentuk saraf yang ada dalam otak kita berbentuk seperti orang yang bersujud...

SUBHANALLAH..........

Jika anda berkongsi ini kepada 1 orang artinya anda sudah menyebarkan 10 kebaikan di akhirat.

Tuesday, 17 January 2017

Saturday, 14 January 2017

Perlu Keluar Dari Comfort Zone Untuk Berjaya

Bob Proctor - Magic Happens Outside Your Comfort Zone (Law Of Attraction)

Friday, 13 January 2017

Soalan Untuk Seorang Jutawan.

Assalamualaikum
selamat pagi jumaat ๐Ÿ˜Š

p/s: semoga perkongsian kisah dibawah memberi manfaat.

Soalan Bodoh Kepada Seorang Jutawan

Semalam Abam tanyakan beberapa soalan bodoh kepada seorang jutawan bernama Abd Hakim Awang D'Apple.

Ini jawapan yg Abam dapat.

Tuan,lagu mana nak start bisnes, nak bisnes gapo yang molek?... kita pon terliur tgk bos paka Audi.

" Tanya Allah la, ambo sendiri pon tak tahu apa yg akan berlaku seminit lagi, kita sibuk pikir sendiri, usaha sendiri, sendiri rasa bijak.... Mintak dengan Alllah dulu.

Dia tanya Abam balik. " Pernah minta sungguh sungguh sampai 40 hari ke ? "

Abam.. . Krik krik krik.

"Ambo sendiri pon hari hari mintak, hari2 tak tinggal solat hajat minta Allah bg petunjuk, hari hari.... ". Kata Tauke D Apple ni

Dia Jutawan.

Restoran ada 4 - 5 cawangan. Hari Hari Mintak dengan Yg Maha Kaya.

Abam ada jugak kereta proton, hutang bank ada lagi 5 tahun, hari hari duk pikir mana nak cari duit sendiri......

#CopyByGroupKuasaFbAds

Cara Berfikir Dan Action Untuk Mencapai Matlamat Anda

Law of Attraction - Change Your Mindset to Change Your Reality (Psychology)
Cara berfikir step by step untuk ubak fikiran anda dari negatif dan pemikiran yang tak betul kepada fikiran yang positif dan menuju kepada matlamat (gol) anda.☝☝



How to Change your mindset using the Law of Prosperity (LISTEN & LEARN)
Apa yang anda fikir itulah yang anda dapat. Dan apa yang anda fikirkan dulu adalah anda sekarang. Fikiran anda adalah anda sekarang. Untuk penerangan lanjut tengok video di atas.

Thursday, 12 January 2017

Cara Delete Fungsi Pay Wave Pada Kad Debit Anda

Tahukah anda, Kad debit ATM yang baru dikemaskini mempunyai ciri Pay Wave?

Dengan ciri PAY WAVE, sesiapa sahaja boleh menggunakan kad anda untuk membuat pembelian di bawah RM250 dengan hanya mengimbas pada mesin di Terminal Juruwang dengan tidak memerlukan nombor PIN. Hanya pembelian melebihi RM 250 memerlukan PIN.

Jadi jika kad ATM anda jatuh ke tangan orang yang salah seperti peragut dan lain-lain, mereka boleh menggunakan kad ATM anda untuk membeli barang-barang bawah RM250.

Berikut adalah cara untuk mengatasi risiko tersebut,
(Ini adalah untuk Maybank. Bank-bank lain juga mungkin mempunyai arahan yang sama.)

Masukkan Kad Debit anda di mesen ATM dan memasukkan PIN anda (prosedur biasa).

Pergi ke "Lain-lain Transaksi"
Klik pada "Tukar Limit"
Pergi ke "Had Pembelian"
Pilih "Tidak Membeli."
Masukkan nombor kad pengenalan anda dan mengesahkannya.
Anda akan diminta untuk mengesahkan bahawa anda telah memilih "Tidak Membeli."
Sahkan dan anda telah selesai proses ini...

Simple tapi mungkin ramai yang tak tahu ๐Ÿ˜Šselamat mencuba

Sebuah kata kata hikmah Sheikh Nuruddin

Sebuah kata kata hikmah Sheikh Nuruddin .

" Mungkin saja, satu kemaksiatan yang dilakukan seseorang, yang menjadikan hatinya bersedih dan kembali kepada Allah, maka itu lebih baik dari berbuat ketaatan tetapi ada takabbur. Maksiat yang membuatkan kita jadi malu, merasa hina, segan dengan orang lain, itu jauh lebih baik dari banyak berbuat ketaatan, yang membuatkan kita jadi ujub dan sombong." .

Daripada kata hikmah ini banyak pengajaran boleh kita ambil.
1. Jangan hina pendosa.
2. Jangan rasa hebat bila berbuat ketaatan.
3. Jangan rasa selamat bila lihat diri dalam ketaatan.
4. Jangan putus asa dari mohon keampunan.
5. Sentiasa bersangka baik.
6. Sentiasa melihat aib diri sendiri.
7. Sentiasa tanam sifat malu kepada Allah.
8. Sentiasa memohon taufiq dan hidayah kepada Allah supaya diberikan cinta kepada ketaatan .
"Sometimes people who have the worst past, will have the best future." .
- Saidina Umar Al-Khatab.

Apa Patut Buat Bila Berlaku Kematian Di Rumah?

BAGAIMANA JIKA ADA KEMATIAN MENGEJUT DALAM RUMAH KITA TENGAH MALAM??

1. Jangan cemas

2. Maklumkan kpd ahli jawatankuasa masjid terdekat. InsyaAllah orang masjid akan membantu uruskan jenazah. ( kena simpan no tel ahli jwtkuasa masjid)

3. Sementara itu sapu minyak di kelopak mata arwah untuk lembutkan kemudian cuba rapatkan mata arwah jika masih terbuka.

4. Begitu juga dengan tangan, sapu2 sedikit minyak di kedua2 siku untuk lembutkan kemudian letakkan kedua-dua tangan di atas perut.

5. Letak sesuatu yg agak berat sikit spt gunting besi atas perut, supaya tak masuk angin.

6. Kelopak mata kalau payah nak tutup,letakkan syiling

7. Tangan diikat dengan perca kain.

8. Kepala hingga dagu juga elok ikat dgn perca kain.

9. Jika ada darah yang keluar dari hidung/telinga, sumbatkan dengan kapas untuk menahan darah dari terus menitik keluar

10. Selimutkan arwah dengan kain yang dapat menutup seluruh jasad dari kepala hingga kaki.. boleh guna sebarang kain samada kain batik panjang dsb, asal saja dapat menutupi jenazah

11. Rehatlah dan cubalah untuk tidur dulu sementara menunggu subuh kalau kematian berlaku seawal jam 12 atau 1 pagi.

12. Mesti ada pengesahan kematian dari doktor klinik/hospital.

13. Bila dapat surat pengesahan tersebut baru buat laporan di balai polis berhampiran.

14. Polis kemudiannya akan keluarkan Permit Pengkebumian/surat mati untuk urusan pengkebumian jenazah.

Menjadi ahli khariat kematian samada di surau berdekatan rumah/masjid.

Jika kita tiada khairat kematian, hanya perlu ada sejumlah RM520(mungkin jumlah RM berbeza di masjid lain) untuk pengurusan jenazah dari awal urusan dimandikan, dikafankan sehinggalah selamat dikebumikan(wang boleh serah kemudian, pihak masjid boleh dahulukan).

Pihak masjid yang akan menghubungi penggali kubur untuk menyediakan tempat, begitu juga urusan kain kapan dan sebagainya. waris simati tidak perlu bimbang tentang semua perkara itu.

Patut juga kita ambil tahu nama-nama ajk masjid, yang lebih baik lagi kenal dan cam wajah2 mereka.

Ramai yang tidak tahu dan tak terfikir tentang adanya kemungkinan perkara itu tiba-tiba terjadi dalam rumah masing2.

Harus bersedia menghadapi kematian. Mati yang pasti.
Share dgn semua orang.

TOLONG SEBARKAN WALAUPUN ANDA TELAH MEMBACANYA SEBELUM INI. SEBAGAI PERINGATAN

Wallahu’alam.

Ketahui Jenis-jenis Makanan Yang Bagus Untuk Kesihatan Anda Di sini. Sadhguru

Diet pemakanan apa yang bagus untuk kesihatan kita? yang penting kita perlu makan banyak sayur, buah, kekacang,sprout dan kurngkan sayur yang dimasak. kalau boleh makan mentah. Sebab kita makan makanan sumber haiwan ialah untuk mendapatkan protin.Badan kita hanya perlukan 3% protin sahaja. Jika tak dimasak sayur, buah, kekacang dan sprout sudah cukup. Tapi jangan dimasak sebahagian besar zatnya akan musnah. Banyakkan makan sumber tumbuh-tumbuhan secara mentah.

How to Manage Your Diet? Sadhguru

Tuesday, 10 January 2017

Energy and EFT Tapping, Chakra To Boost Energy


How To Boost Your Energy- Easy Tapping Techniques



Donna Eden - The Energy Medicine Kit

Monday, 9 January 2017

Zikir Asma Al-Husna Untuk Melunaskan Hutang

Cuba lah baca zikir-zikir berikut untuk melunaskan hutang anda. Koleksi gambar zikir melunaskan hutang ini diberi oleh seorang kawan kepada saya. Saya letakan di sini untuk kita semua. Semoga ia bermanfaat. Insyaallah...







Zikir untuk melunaskan hutang. Amalkan setiap hari. Insyaallah akan dapat membantu lunaskan hutang anda.

Saturday, 7 January 2017

7 Kalimah Penghapus Dosa

7 KALIMAH PENGHAPUS DOSA

Barang siapa hafal tujuh kalimah, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa- dosanya walau sebesar lautan:

①. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak    melakukan sesuatu.

②. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai    melakukan sesuatu.

③. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.

④. Mengucap Insya Allah jika  . merencanakan berbuat sesuatu dihari esok.

⑤. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika   menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

⑥. Mengucap Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika  menghadapi dan menerima musibah.

⑦. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad  Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya.

″Semoga allah melapangkan rezeki dan kebahagiaan yang melimpah buat sahabat yang     mengucapkan ″

Sampaikanlah kepada orang lain, maka ini akan menjadi Sadaqah Jariyah pada setiap orang yang Anda kirimkan pesan ini. Dan apabila kemudian dia     mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat   pahalanya sampai hari kiamat... aamiiin

Tip dan Cara Mengubat Sakit Jantung Ketika Kecemasan

Tip dan Cara Mengubat Sakit Jantung Ketika Kecemasan


Cara Mudah Mengelakkan dan Mengubati Strok

⛔ STOP STROKE
( Hanya dengan wudhu')

 STROKE hampir pasti tiada ubatnya..Seseorang yg  hebat dan dihormati, bila terkena stroke hilanglah wibawanya, lebih malang isteri anak2 pun tak sanggup menjaganya.๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ .. isteri muda awal2 dah cabut...๐Ÿ˜ฑ

KISAH BENAR
Seorang jutawan SAUDI
-keturunan Yaman terkena stroke, dimana doktor Saudi pun angkat tangan. Akhirnya  pergi berubat di Switzerland

Setelah diperiksa, doktor berkata sambil tertawa kecil: "Anda kan orang Arab tentu beragama Islam, ubatnya ada didalam Kitab Suci Anda."
Terkejut pak arab tu diam , malu dan tercengang
 Katanya lagi......

 "HIRUPLAH AIR DI HIDUNG SETIAP BERWUDHU' SAMPAI TERASA DI UBUN-UBUN"๐Ÿ˜ช๐Ÿ˜ช๐Ÿ˜ช

Masyaa Allah !!! Sunat  Wudhu' rupanyaaaaa...

Pak Arab tu pun amallah
Pendek cerita, tanpa ubat dgn izinNya beliau sembuh seperti sebelumnya
Kemudian disebarkanlah kejadian yg telah dialaminya.
Dia berkata: "Jangan lupa hisap air dgn hidung 3x ketika berwudhu'. Dimana masih ramai kita memperlekehkan sunnah Rasulullah saw yg hebat penuh rahsia ini cuma manusia tidak tahu atau tahu tapi buat tak tahu...

STOP ⛔⛔⛔ STROKE SEKARANG

Sebarkan... moga anda beroleh pahala amal ibadah insyA.
(Tambahan: masukkan air ke hidung juga boleh mencegah resdung)

Friday, 6 January 2017

Pekara Yang Patut di Elakkan Dallam Solat Jumaat

KESILAPAN SOLAT JUMAAT
YANG RAMAI LELAKI TIDAK SEDAR
Berikut beberapa kesilapan ketika solat Jumaat yang telah disemak betul oleh Ustaz Noehas semuga menjadi mengajaran untuk kita semua insan lemah.

1. Datang lewat ke masjid. Kata Rasulullah SAW: Pada hari Jumaat para malaikat duduk di pintu-pintu masjid, bersama mereka lembaran-lembaran catatan. Mereka mencatat (orang-orang yang datang shalat), apabila imam telah keluar (untuk memberi khutbah), maka lembaran-lembaran itu ditutup. (Hasan, Ahmad:21756)

2. Membaca al-Quran atau memasang rakaman bacaan al-Quran dengan kuat. Kata Nabi SAW: Ketahuilah sesungguhnya kalian semua bermunajat kepada Tuhan. Oleh itu, janganlah sebahagian kalian mengganggu sebahagian yang lainnya, dan janganlah sebahagian mengangkat suara atas yang lainnya dalam membaca al-Quran, atau baginda berkata di dalam solat. (Shahih, Abu Dawud:1332, disahihkah oleh Ibn Abdil Barr)

3. Tidak memenuhkan saf hadapan. Kata Nabi SAW: Jika kalian atau mereka mengetahui apa yang terdapat dihadapan saf paling hadapan, nescaya akan dilakukan undian. [bagi mendapatkan saf hadapan] (Shahih, Muslim:439)

4. Bermain tasbih, bersiwak dan lain-lain ketika mendengar khutbah. Barangsiapa memegang batu kerikil [ketika khutbah], maka dia telah berbuat hal yang sia-sia. (Shahih, Muslim:857)

5. Tidak melakukan solat tahiyatul masjid apabila tiba ketika imam berkhutbah. Kata Nabi SAW: Jika salah seorang daripada kalian tiba (di masjid) pada hari Jumaat dan imam sedang berkhutbah, maka solatlah dua rakaat dan ringkaskanlah solat tersebut. (Shahih, Muslim:875)

6. Masih melakukan urusan keduniaan apabila azan telah berkumandang. Firman Allah: Wahai orang-orang Yang beriman! apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); Yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (Surah al-Jumuah:9)

7. Bercakap ketika khutbah. Rasulullah SAW berkata: Jika engkau berkata kepada teman engkau Diam pada hari Jumaat dan imam sedang berkhutbah, maka engkau telah membuat sesuatu yang sia-sia. (Shahih,al-Bukhari:934, Muslim:851)

8. Bersandar ke dinding dan tidak menghadap khatib. Kata Ibn Masud r.a: Jika Rasulullah SAW sudah berdiri tegak di atas mimbar, maka kami menghadapkan wajah kami ke arah beliau. (Hasan, at-Tirmizi:509)

Semuga sedikit perkongsian ini dapat memberi ilmu yang bermanafaat kepada kita untuk mendapat santapan minda setiap hari Jumaat melalui khutbah yang dibaca oleh khatib. Jom azam sama-sama tutup telefon dan jangan layan internet, wassap, facebook dan instagram ketika khutbah kerana talian ALLAH lebih penting dari segala-gala urusan dunia..

Monday, 2 January 2017

Cara Minum Air Yang Terbaik dan Kenapa Perlu Jaga Air Yang Ada Dalam Badan.

Terbaik! Cara minum air yang terbaik dan kesan air yang ada dalam badan kita dengan getaran alam sekitar seperti bulan dan lain-lain untuk kesihatan dan kebahagian. Insyaallah.



Water Body: How Water Influences Human Health & Life



Sadhguru ~ The Key To Health
Air adalah salah satu key to health. Jom tonton kedua2 video ini untuk manfaat air dan macamana nak minum air dengan betul dan how to react with water. Sangat penting untuk diketahui oleh semua.

Sadhguru ada menyebutkan tentang imploded water. Pernah dengar imploded water? Kalau nak tahu boleh juga search google.

Harap ini bermanfaat. Insyaallah..

12 Habits of Successful People to Follow For Your Success


TOP 12 BEST SUPER SUCCESSFUL THINGS TO KNOW

Software For Making Instruction Video or Screen Recorder


Top 5 Best FREE Screen Recording Software 2016-2017

Sunday, 1 January 2017

Tip dan Panduan Law of Attraction Terbaik


Powerful Law of Attraction Technique - Use This When You Are Unable To Believe
From: MindBodySpirit Channel by Mr Suyash

Sejenis Wang Yang Boleh Membeli Kebahagiaan

Selamat tahun baru 2017. Hari ini 1/1/2017 kita buka dengan satu rahsia yang semua orang nak tahu. Wang (Currency) untuk membeli kebahagiaan dan kejayaan. Wow! Luar biasa hebat! Boleh beli rupanya kebahagiaan dan kejayaan ni. Tak percaya? Nak tahu? Tengok video di bawah atau tanya di ruangan komen di bawah. Jom..

Dr. Wayne Dyer - Do this 5 Minutes before sleep! (Life Changer!)