Wednesday, 22 March 2017

Kaum Akhir Zaman Suka Menyedut Asap

Rokok dah di hisap, baru jumpa hadis, cmna ek? mari berjuang, INI jihad. Mujahadatunnafs.

R O K O K . Rasulullah SAW pernah bersabda
(maksudnya) : “Kelak akan datang kaum-kaum
di akhir zaman, mereka suka menyedut asap
tembakau dan mereka berkata: Kami adalah
umat Muhammad padahal mereka bukan
umat ku dan aku juga tidak menganggap
mereka sebagai umat ku, bahkan mereka
adalah orang yang celaka”

Abu Hurairah R.A
yang mendengar sabda tersebut bertanya:
“Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh
wahai Rasulullah?” Sabda Rasulullah SAW : “
Sesungguhnya setelah Allah menciptakan
Adam dan memerintahkan para malaikat
untuk sujud (tanda penghormatan) kepada
Adam, seluruh malaikat kemudian sujud
kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong
dan termasuk Orang-orang yang kafir. Allah
bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang
menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika
Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih
baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan
ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah
engkau dari syurga, sesungguhnya engkau
terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir.

Iblis keluar dalam ketakutan hingga
terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis
itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang
dinamakan pokok tembakau.” Nabi bersabda
lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam
neraka dan sesungguhnya tembakau adalah
tanaman yang keji”

#sudahdiberitau. jika
tidak ingin berubah.. anda tanggung dosa
sehingga ke akhirat..

-Ustaz Azhar Idrus-         
Merokok  adalah senjata Yahudi yang paling berjaya  , nak tahu kenapa ?         
Sebabnya : Mana ada orang hisap rokok bermula dengan BISMILLAH..!  Mana ada selepas habis merokok ucap ALHAMDULILLAH..!          Menyalakan api adalah kesukaan syaitan... !  Meletakkan jari di mulut adalah amalan Yahudi... !!          Mengepit 2 jari pada rokok adalah melambangan salib... !       Sebarkan Demi Islam...      
astarfirullah'halazim.. allahuakbar
#faktaaa!!!

Monday, 20 March 2017

SPM Dunia dan Akhirat

SPM dunia dan SPM akhirat.
========================

"Puan , dah pernah ambil SPM?"

Tanya ustaz  ketika di dalam kelas Taddabur  bulan lalu. Beliau yang dari depan menghampiri meja saya.

"Eh, mestilah sudah, ustaz. 20 tahun lepas"

Jawab saya yakin.

"Agak-agak kalau diberi peluang, nak ambil lagi sekali lagi tak?"

Tanya ustaz lagi.

"Taknaklah ustaz"

Jawab saya ringkas. Dalam hati berkata sendiri, apalah yang ustaz nak terangkan tentang SPM ni.

Ustaz kembali ke depan memberikan penerangan.

"Hakikatnya, kita semua bakal menduduki SPM kedua. Bezanya, ujiannya sepanjang kehidupan namun tarikh keputusannya kita tidak tahu. Jadi perlu sentiasa ada persediaan. Buku rujukannya sudah ada.

Itulah dia, Sijil Padang Mahsyar (SPM). Bila tarikhnya tidak diketahui. Buku rujukannya adalah Al Quran. Ujiannya sepanjang kita berada didunia. Keputusannya nanti apabila berlakunya akhirat yang kekal.

Semua yang di dalam kelas tertunduk. Seolah sedang membayangkan bagaimanalah keadaannya ketika mengambil keputusan SPM akhirat.

Ustaz menyambung lagi, kali ini dengan penerangan yang lebih menyentap.

"Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di dunia ini nampak besar sangat sebab dengan keputusan baik, seolah-olah nampak cerah sangat masa depan untuk kehidupan yang sementara. Walhal tidak ada jaminan pun. Tetapi inilah yang dikejar-kejarkan.

Tapi keputusan yang kita dapat ketika Sijil Padang Mahsyar (SPM) di akhirat, adalah penentu kemana kita seterusnya selepas kehidupan yang kekal. Balasan syurga dan neraka yang kekal, tetapi kebanyakan kita tidak nampak itu semua.

Ibu bapa menyiapkan anak dengan segala segi persediaan untuk SPM dunia. Hantar anak tuisyen, panggil lagi guru datang kerumah, tak cukup dengan itu, hantar lagi bagaimana cara menjawab soalan yang betul.

Tapi apa usaha ibu bapa untuk persediaan anaknya untuk  mendapatkan keputusan yang baik didalam SPM akhirat kelak?

Maksud Al Fatihah pun tidak tahu, bagaimana mereka dapat melaksanakan solat dengan sempurna, sedang solat adalah amalan yang memberikan markah yang tertinggi disana nanti"

Allahuakbar,  kata-kata ustaz bagai satu pukulan ghaib, tidak nampak dengan mata kasar, tetapi sakitnya menyucuk sampai ke tulang hitam! Saya adalah guru. Yang pernah membawakan propaganda dengan mendapat keputusan SPM dunia yang baik, menjamin masa depan yang cerah!

Ustaz kemudiannya bertanya kami semua,

"Pernah tengok keadaan anak-anak yang ambil keputusan SPM? Masing-masing beratur dengan berdebar. Ahli keluarga ibu bapa semua tunggu di belakang. Menunggu giliran, mengambil keputusan, baik atau tidak. Mereka tertanya adakah sama keputusan seperti adik beradik yang lain?

Nak tahu bagaimana keadaannya kita nanti mengambil keputusan SPM di akhirat?"

Al- Inshiqaq : 7
Kemudian sesiapa yang diberi menerima surat amalnya dengan tangan kanannya, -

Al-Inshiqaq : 8
Maka ia akan dihisab dengan cara yang mudah dan ringan,

Al-Inshiqaq : 9
Dan ia akan pergi kepada keluarganya (yang beriman) dengan sukacita.

Al-Inshiqaq : 10
Dan sesiapa yang diberi menerima surat amalnya (dengan tangan kiri), dari sebelah belakangnya,

Al-Inshiqaq : 11
Maka ia akan meraung menyebut-nyebut kebinasaannya,

Al-Inshiqaq : 12
Dan ia akan menderita bakaran neraka yang marak menjulang.

Al-Inshiqaq : 13
Sebenarnya ia semasa di dunia dahulu bersukaria dalam kalangan keluarganya (yang juga kufur ingkar)!

Al-Inshiqaq : 14
Sesungguhnya ia menyangka bahawa ia tidak sekali-kali akan kembali (kepada Kami untuk menerima balasan) !

Al-Inshiqaq : 15
(Sangkaannya itu tidak betul) bahkan ia tetap kembali! Sesungguhnya Tuhannya sentiasa Melihat dan Mengetahui keadaannya!h

*************
Kita marah anak-anak kita tidak baca dan faham isikandung  buku kerana takutkan mereka gagal dalam peperiksaan. Namun kita tidak pernah marah mereka tidak baca dan faham Al Quran, walhal itulah yang menyelamatkan kita dari menjadi bahan bakaran api neraka.

Analoginya mudah, tak baca / faham buku, mana mungkin dapat keputusan peperiksaan dengan cemerlang. Tak baca /  faham Al Quran, mana mungkin masuk syurga Allah dengan senang...

***********

Thursday, 9 March 2017

8 JENIS REZEKI DARI ALLAH

*1.Rezeki Yang Telah Dijamin.*

‎وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
"Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6).

*2. Rezeki Kerana Usaha.*

‎وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39).

*3. Rezeki Kerana Bersyukur.*

‎لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7).

*4. Rezeki Tak Terduga.*

‎وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا( ) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

*5. Rezeki Kerana Istighfar.*

‎فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta.”
(Surah Nuh : 10-11).

*6. Rezeki Kerana Menikah.*

‎وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32).

*7. Rezeki Kerana Anak.*

‎وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa' : 31).

*8. Rezeki Kerana Sedekah.*

‎مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً
"Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak."
(Surah Al-Baqarah : 245).

Niat-niat Ketika Wuduk

🌸 WUDUK

Nak kongsi ilmu ambil wuduk dpd ustaz abdullah khairi yg diajar oleh seorang wali di Mekah...

👄 BERKUMUR-KUMUR
/ BASUH MULUT
ketika basuh berkumur2 / basuh mulut niatkan
➡ YA ALLAH ampunkan dosa mulutku & lidahku 3x..

🙂 MUKA
ketika basuh muka niatka
➡ YA ALLAH putihkanlah wajahku di padang mahsyar nanti 3x..

✋ TANGAN KANAN
ketika basuh tangan kanan niatkan
➡ YA ALLAH berilah buku amalanku ke tangan kananku ini 3x..

✋TANGAN KIRI
ketika basuh tgn kiri niatkan
➡ YA ALLAH janganlah berikan buku amalanku ke tangan kiriku ini 3x..

😇 KEPALA
ketika basuh kepala niatkan
➡ YA ALLAH lindungilah aku daripada kepanasan
dipadang mahsyar nanti dengan arashMu 3x..

👂👂TELINGA
ketika basuh telinga niatkan
➡ YA ALLAH ampunilah dosa kedua-dua telingaku ini 3x..

👢KAKI KANAN
ketika basuh kaki kanan niatkan
➡ YA ALLAH permudahkanlah aku utk melintasi titian sirothol mustaqim 3x..

👢KAKI KIRI
ketika basuh kaki kiri niatkan
➡ YA ALLAH bawalah aku ke tempat2 yg mendapat rahmat-Mu dan jauhkanlah aku daripada tempat2 maksiat 3x..

👍 cuba amalkan...
mudah-mudahan diberkati ALLAH..
semoga bermanfaat untuk semua..

🌸Aamiin ya robbal 'aalamiin..🌸
SHARE YA

Jangan Cuci Alat Kelamin dengan Sabun

Fauziah Sepawi:
Tolong beritahu isteri anda,, Ini adalah peringatan dari pengamal perubatan [LUTH] kepada semua wanita sama ada bayi, perempuan dewasa atau wanita; elakkan mencuci alat kelamin anda dengan sabun, gunakan air sahaja, ada beberapa kimia dalam sabun secara umumnya sangat bahaya dan sangat boleh mengakibatkan kanser d bahagian alat sulit wanita, kes kes kanser kepada wanita dihospital umumnya sangat banyak dan jangan abaikan pesanan penting ini. Jika anda merasa untuk kebaikan orang lain, tolong kirimkan pesanan ini kepada orang yang bagi anda adalah penting.
⭕ 56  Wanita meninggal kerana mengunakan whisper dan stayfree dan lain lain lagi

⭕ Jangan gunakan tuala wanita dengan jangka masa sehari, kerana ianya akan menukar cecair menjadi seperti gel dan akan menyebabkan kanser salur uterus dan pundi kencing.. Tolong gunakan tuala wanita dari jenis kapas dan jika anda mengunakan tuala wanita ultra, sila tukar selepas 5 jam, sekurang kurangnya sehari. Kerana darah yang diserap akan bertukar menjadi hijau dan kulat akan memasuki badan dan uterus

⭕ Sila hantar pesanan ini kepada wanita ataupun lelaki agar mereka dapat menghantarkan kepada isteri mereka atau orang yang mereka sayang

   ⭕ Misi

Lawan "Kanser Payudara".

🔺Jagalah bayi anda

🔺Cuci coli anda dengan kerap

🔺Elakkan coli hitam pada musim panas

🔺Jangan menggunakan coli ketika tidur

🔺Jangan gunakan coli yang mempunyai besi terlalu lama atau kerap

🔺Selalulah menutup dada anda dengan skaf bila berada dibawah sinar matahari

🔺Gunakan  Deodoran  bukan  Anti  peluh.

🔺Ini adalah pesanan daripada  Tata kanser Hospital.

⭕ Hantar ini kepada semua wanita tanpa teragak agak

⭕ Berjaga jaga adalah penting

⭕ Saya prihatin pada anda

⭕ Tolong jangan teragak untuk memberi pesanan ini kepada kawan anda dan hantar paling kurang dua wanita yang anda kenal..!!...

⭕ Saya mulakan dengan anda

❣❣❣Hantar pesanan ini paling kurang satu group

KANSER BUKAN PENYAKIT TETAPI SATU BISNESS YANG BERNILAI BERBILION DOLAR

Artikel di News Resque yang kini menjadi viral di media sosial. Tajuknya  memang membungkam  dan mengejutkan netizen. Di sana tertulis “A Secret Has Been Uncovered: Cancer Is Not A Disease But Business!”.

Pada mukadimah aartikel itu  tertulis perkataan yang tertera : The word called cancer is a lie… (Kata yang disebut kanser adalah sebuah kebohongan)

Baiklah, untuk selanjutnya, berikut ini disajikan terjemahan dari artikel tersebut yang ditulis di News Rescue:

Anda mungkin tidak percaya ini, tapi kanser bukanlah penyakit; itu adalah bisnes.

(Istilah) kanser telah menyebar luas; dan telah mempengaruhi warga tua, muda, bayi dan semua orang.

Dengan menyebarkan artikel ini, akan mengekspos banyak pihak yang selama ini secara tersembunyi memanipulasi fakta mengenai kanser dan tentu saja artikel ini bakal mengganggu keamanan mereka.

Apakah Anda tahu bahwa buku Dunia Tanpa Kanser (World Without Cancer) hingga sekarang dicegah (oleh tangan-tangan tersembunyi) dari diterjemahkan ke  bahasa lain di dunia?

Ketahuilah: Tidak ada penyakit yang disebut kanser. Kanser timbul hanya karena terjadinya kekurangan vitamin B17. Tidak ada penyebab lainnya.

Hindarilah kimoterapi, operasi, atau megambil ubat ubatan yang realitinya memiliki kesan sampingan yang besar.

Anda tentu ingat bahawa di masa lalu, banyak pelaut kehilangan nyawa mereka karena penyakit kudis; yakni penyakit yang juga telah meragut banyak orang . Dan sejumlah pihak mendapat keuntungan besar dari situasi itu.

Kebelakangan ini ditemukan dan diketahui bahwa penyakit kudis itu hanyalah akibat dari kekurangan vitamin C. Ertinya, kudis bukanlah penyakit.

Kanser juga seperti itu! Para penjajah dan musuh kemanusiaan itu mewujudkann industri kanser dan membuatnya menjadi mata pencarian serta bisnes. Dari usaha itu, mereka mendapatkan hasil lumayan dalam jumlah yg sangat besar.

Industri kanser berkembang setelah Perang Dunia II. Untuk melawan kanser, semua penderita  diarahkan untuk berubat ke pemilik industri kanser itu.

Sebenarnya pencegahan dan penyembuhan kanser boleh diperoleh hanya dengan cara berikut ini:

Mereka yang menderita kanser pertama-tama harus memahami apa itu kanser. Jangan panik! Anda harus menyelidiki dan mendalami keadaan yang Anda hadapi.

Merujuk zaman dulu, maka ketika ini tidak ada orang yang mati gara-gara penyakit yang disebut kudis. Tidak kan, iya. Sebab (penyakit) itu akan sembuh.

Ketahuilah, bahwa kanser hanyalah kekurangan vitamin B17. Maka, dengan makan 15 sampai 20 biji buah aprikot setiap hari sudah cukup untuk Anda.

Makanlah gandum. Gandum adalah ubat anti-kanser yang ajaib. Gandum merupakan sumber makanan yang kaya oksigen cair dan mengandung bahan  anti-kanser yang sangat kuat bernama laetrile. Laetrile juga ada di dalam biji buah epal dan merupakan ekstrak dari vitamin B17 (amygdalin).

Industri ubat Amerika telah membuat aturan hukum yang melarang pengeluaran laetrile. Ubat ini pun kemudian diproduksi di Mexico untuk tujuan diseludupkan ke Amerika Syarikat.

Dr Harold W. Manner, dalam buku “Death of Cancer” telah menyatakan bahwa keberhasilan pengubatan kanker dengan laetrile mencapai kejayaan di atas 90%.

Sumber amygdalin (Vitamin B17)

Makanan yang mengandung vitamin B17 antara lain adalah:

– Inti atau biji buah-buahan. Biji buah-buahan merupakan sumber dari vitamin B17 tertinggi di alam. Termasuk di dalamnya adalah biji buah epal, aprikot, peach, pir, dan prune (plum kering).

– Kacang-kacangan dan jagung (biji-bijian), yang di dalamnya meliputi kacang, lentil kecambah (lentil bud), kacang lima dan kacang tanah.

– Kernels: Bitter Almond (sumber terkaya vitamin B-17 di alam) dan almond India.

– Mulberries: Hampir semua mulberry seperti murbei hitam, blueberry, raspberry dan strawberry.

– Biji-bijian seperti wijen dan biji rami (benih linen / biji rami).

– Menir gandum, barley, beras merah, menir blok gandum, biji rami, millet dan gandum hitam.

– Vitamin B17 juga ditemukan dalam biji-bijian dan biji buah aprikot, ragi, beras kasar (beras sawah) dan manisan labu.

Berikut ini daftar buah-buahan anti-kanser

Aprikot (kernel / biji)
Biji dari buah-buahan lainnya seperti epal, ceri, persik, plum, plum, pir
Kacang lima
Kacang fava
Wheatgrass
Kacang almond
Raspberi
Elderberry
Stroberi
Blackberry
Bluberi
Soba
Sorghum
Jelai
Jewawut
Kacang mete
Kacang macadamia
Tauge
Semuanya adalah sumber tertinggi dari vitamin B17 yang boleh diserap.

Menelan secara tidak sengaja cairan pencuci piring (yang digunakan di dapur) dan pencuci tangan cair (digunakan di kamar kecil) bisa menjadi faktor penyebab kanker utama. Dengan demikian, batasi penggunaannya.

Anda pasti akan mengatakan bahwa kita tidak mungkin makan cairan pencuci. Namun fajtanya banyak dari Anda yang sehari-hari mencuci tangan dengan sabun tangan cair dan mencuci piring dengan cairan pencuci piring.

Cairan yang terserap tidak akan pernah hilang meski kita sudah mencuci piring. Ketika memasak atau makan makanan, sabun yang ada di piring atau hidangan akan melekat saat makanan dipanaskan dan akhirnya tercampurlah cairan pencuci piring dengan makanan kita. Bahkan jika Anda bilas ratusan kali piring itu, usaha tersebut tidak ada gunanya.

Penyelesaiannya bagaimana? Tuangkan setengah bagian dari cecair pencuci pinggan dan pencuci tangan dengan setengah bagian cuka. Itu adalah solusi sederhana.

Yang jelas, dengan mencegah salah satu penyebab timbulnya kanser, maka Anda telah menyelamatkan keluarga dari bahaya kanser ini.

Demikian juga, berhentilah mencuci sayuran dengan cairan pencuci piring meski hanya setitis. Sebab, seberapa banyak pun Anda membilasnya, bahan kimia yang sudah menyerap sayuran tidak akan boleh dibilas.

Sebaliknya, rendam buah-buahan dan sayuran dengan garam dan kemudian bilas dengan air bersih. Agar tetap segar, tambahkan cuka.

Sila sebarkan artikel ini dengan orang lain sehingga mereka juga boleh mendapatkan manfaat dari maklumat ini.

https://simomot.com/2017/01/05/terbongkar-kanker-bukanlah-penyakit-tetapi-bisnis/

Wednesday, 8 March 2017

KANSER BUKAN PENYAKIT TETAPI SATU BISNESS YANG BERNILAI BERBILION DOLAR

Artikel di News Resque yang kini menjadi viral di media sosial. Tajuknya  memang membungkam  dan mengejutkan netizen. Di sana tertulis “A Secret Has Been Uncovered: Cancer Is Not A Disease But Business!”.

Pada mukadimah aartikel itu  tertulis perkataan yang tertera : The word called cancer is a lie… (Kata yang disebut kanser adalah sebuah kebohongan)

Baiklah, untuk selanjutnya, berikut ini disajikan terjemahan dari artikel tersebut yang ditulis di News Rescue:

Anda mungkin tidak percaya ini, tapi kanser bukanlah penyakit; itu adalah bisnes.

(Istilah) kanser telah menyebar luas; dan telah mempengaruhi warga tua, muda, bayi dan semua orang.

Dengan menyebarkan artikel ini, akan mengekspos banyak pihak yang selama ini secara tersembunyi memanipulasi fakta mengenai kanser dan tentu saja artikel ini bakal mengganggu keamanan mereka.

Apakah Anda tahu bahwa buku Dunia Tanpa Kanser (World Without Cancer) hingga sekarang dicegah (oleh tangan-tangan tersembunyi) dari diterjemahkan ke  bahasa lain di dunia?

Ketahuilah: Tidak ada penyakit yang disebut kanser. Kanser timbul hanya karena terjadinya kekurangan vitamin B17. Tidak ada penyebab lainnya.

Hindarilah kimoterapi, operasi, atau megambil ubat ubatan yang realitinya memiliki kesan sampingan yang besar.

Anda tentu ingat bahawa di masa lalu, banyak pelaut kehilangan nyawa mereka karena penyakit kudis; yakni penyakit yang juga telah meragut banyak orang . Dan sejumlah pihak mendapat keuntungan besar dari situasi itu.

Kebelakangan ini ditemukan dan diketahui bahwa penyakit kudis itu hanyalah akibat dari kekurangan vitamin C. Ertinya, kudis bukanlah penyakit.

Kanser juga seperti itu! Para penjajah dan musuh kemanusiaan itu mewujudkann industri kanser dan membuatnya menjadi mata pencarian serta bisnes. Dari usaha itu, mereka mendapatkan hasil lumayan dalam jumlah yg sangat besar.

Industri kanser berkembang setelah Perang Dunia II. Untuk melawan kanser, semua penderita  diarahkan untuk berubat ke pemilik industri kanser itu.

Sebenarnya pencegahan dan penyembuhan kanser boleh diperoleh hanya dengan cara berikut ini:

Mereka yang menderita kanser pertama-tama harus memahami apa itu kanser. Jangan panik! Anda harus menyelidiki dan mendalami keadaan yang Anda hadapi.

Merujuk zaman dulu, maka ketika ini tidak ada orang yang mati gara-gara penyakit yang disebut kudis. Tidak kan, iya. Sebab (penyakit) itu akan sembuh.

Ketahuilah, bahwa kanser hanyalah kekurangan vitamin B17. Maka, dengan makan 15 sampai 20 biji buah aprikot setiap hari sudah cukup untuk Anda.

Makanlah gandum. Gandum adalah ubat anti-kanser yang ajaib. Gandum merupakan sumber makanan yang kaya oksigen cair dan mengandung bahan  anti-kanser yang sangat kuat bernama laetrile. Laetrile juga ada di dalam biji buah epal dan merupakan ekstrak dari vitamin B17 (amygdalin).

Industri ubat Amerika telah membuat aturan hukum yang melarang pengeluaran laetrile. Ubat ini pun kemudian diproduksi di Mexico untuk tujuan diseludupkan ke Amerika Syarikat.

Dr Harold W. Manner, dalam buku “Death of Cancer” telah menyatakan bahwa keberhasilan pengubatan kanker dengan laetrile mencapai kejayaan di atas 90%.

Sumber amygdalin (Vitamin B17)

Makanan yang mengandung vitamin B17 antara lain adalah:

– Inti atau biji buah-buahan. Biji buah-buahan merupakan sumber dari vitamin B17 tertinggi di alam. Termasuk di dalamnya adalah biji buah epal, aprikot, peach, pir, dan prune (plum kering).

– Kacang-kacangan dan jagung (biji-bijian), yang di dalamnya meliputi kacang, lentil kecambah (lentil bud), kacang lima dan kacang tanah.

– Kernels: Bitter Almond (sumber terkaya vitamin B-17 di alam) dan almond India.

– Mulberries: Hampir semua mulberry seperti murbei hitam, blueberry, raspberry dan strawberry.

– Biji-bijian seperti wijen dan biji rami (benih linen / biji rami).

– Menir gandum, barley, beras merah, menir blok gandum, biji rami, millet dan gandum hitam.

– Vitamin B17 juga ditemukan dalam biji-bijian dan biji buah aprikot, ragi, beras kasar (beras sawah) dan manisan labu.

Berikut ini daftar buah-buahan anti-kanser

Aprikot (kernel / biji)
Biji dari buah-buahan lainnya seperti epal, ceri, persik, plum, plum, pir
Kacang lima
Kacang fava
Wheatgrass
Kacang almond
Raspberi
Elderberry
Stroberi
Blackberry
Bluberi
Soba
Sorghum
Jelai
Jewawut
Kacang mete
Kacang macadamia
Tauge
Semuanya adalah sumber tertinggi dari vitamin B17 yang boleh diserap.

Menelan secara tidak sengaja cairan pencuci piring (yang digunakan di dapur) dan pencuci tangan cair (digunakan di kamar kecil) bisa menjadi faktor penyebab kanker utama. Dengan demikian, batasi penggunaannya.

Anda pasti akan mengatakan bahwa kita tidak mungkin makan cairan pencuci. Namun fajtanya banyak dari Anda yang sehari-hari mencuci tangan dengan sabun tangan cair dan mencuci piring dengan cairan pencuci piring.

Cairan yang terserap tidak akan pernah hilang meski kita sudah mencuci piring. Ketika memasak atau makan makanan, sabun yang ada di piring atau hidangan akan melekat saat makanan dipanaskan dan akhirnya tercampurlah cairan pencuci piring dengan makanan kita. Bahkan jika Anda bilas ratusan kali piring itu, usaha tersebut tidak ada gunanya.

Penyelesaiannya bagaimana? Tuangkan setengah bagian dari cecair pencuci pinggan dan pencuci tangan dengan setengah bagian cuka. Itu adalah solusi sederhana.

Yang jelas, dengan mencegah salah satu penyebab timbulnya kanser, maka Anda telah menyelamatkan keluarga dari bahaya kanser ini.

Demikian juga, berhentilah mencuci sayuran dengan cairan pencuci piring meski hanya setitis. Sebab, seberapa banyak pun Anda membilasnya, bahan kimia yang sudah menyerap sayuran tidak akan boleh dibilas.

Sebaliknya, rendam buah-buahan dan sayuran dengan garam dan kemudian bilas dengan air bersih. Agar tetap segar, tambahkan cuka.

Sila sebarkan artikel ini dengan orang lain sehingga mereka juga boleh mendapatkan manfaat dari maklumat ini.

https://simomot.com/2017/01/05/terbongkar-kanker-bukanlah-penyakit-tetapi-bisnis/

Monday, 6 March 2017

Adakah sisa diberi kepada Allah?

                        Renungan

Mengapa beri sisa kepada Allah?

Kadang-kadang dalam kesibukan kita hanya memberikan sisa-sisa masa, tenaga dan keinginan kita sahaja kepada Allah SWT. Bukan yang berkualiti kita persembahkan kepada-Nya.

 Kita siapkan tugasan kita dahulu, kita tengok tv dahulu, kita habiskan perbincangan dahulu, mesyuarat dahulu. Kita anggap itu amat penting. Selepas itu barulah kita nak solat.

Dalam masa yang tersisa itupun kita masih berkira-kira dengan Allah. Nak duduk berzikirpun rasa cukup berat, nafsu rasa berat, kita rasa nak cepat saja.

Itulah nilai yang kita sembahkan kepada-Nya sedangkan Dialah yang mencipta dan menentukan ke mana kita nanti.

( Ustazah Norhafizah Musa)

BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR?

BOLEHKAH WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR?

๐ŸŒฟNota: Rakaman ini dibuat di kelas Dhuha Muslimat bersama Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid di Masjid Darul Ehsan, Tmn Tun Abdul Razak, Ampang. Habib membahaskan tafsir ayat surah Al-Baqarah ayat 234-237. Ayat 234 ada kaitan dgn soalan yg ditanyakan, dan disebabkan byk berlaku kesilapan dlm hal ini akhir zaman ini.

■Jawapan:
TIDAK BOLEH, !!
khususnya bagi isteri yg suaminya yg meninggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak blh keluar meninggalkan rumah suami kecuali darurat.

↔Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yg ditetapkan oleh syarak.*Antara sebab yg dibenarkan utk meninggalkan rumah suami adalah *jika keselamatannya terancam. Sebab2 seperti ingin menziarahi kubur, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk sebab yg darurat.

↪Ibadah mesti mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau ingin suami yg meninggal mendpt redha Allah Ta'ala, isteri tidak boleh keluar drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari. Yg beri suami dan yg tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi arahan Allah dan bukan dgr apa masyarakat kata.

■Ambil iktibar drpd kisah Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa ketika suaminya meninggal. Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan menurut apa yg diajar Rasulullah ๏ทบ, dan akhirnya diganjar Allah dgn dia akhirnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda RasuluLlah ๏ทบ sendiri. Iktibarnya – bila mana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di dunia ataupun disimpan utk akhirat.

■Isteri tidak perlu merasa bersalah dgn anggapan masyarakat yg mungkin mengatakan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kuburlah.” Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh sikit drpd tmpt dikebumikan. Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan hukum Allah, dan bukan hukum budaya masyarakat. Jgn takut apa org cakap.

■Pada zaman RasuluLlah ๏ทบ sudah ada golongan wanita yg nak ikut ke kubur, lalu Nabi ๏ทบ bertanya kpd mereka, “Kamu nak pergi kubur, adakah kamu pikul jenazah itu? Jawab mereka, “Tidak.” Baginda RasuluLlah ๏ทบ bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dlm kubur utk menguburkan jenazah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ๏ทบ berkata, “Kamu balik kamu dpt ganjaran, lebih baik drpd kamu ikut dan kamu dapat dosa.”

↔Ini bukan menunjukkan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan mengatakan seorg isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jenazah ke kubur. Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli keluarga hadir di kubur. Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak suami jika tak masuk dlm kubur. Perubahan demi perubahan akan berlaku jika ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yg sumbernya tak tetap. Tapi jika ikut hukum Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.

■Jika ada yg kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.
Jawab padanya, “Eh, Allah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yg Allah Ta'ala suruh.

■Jika ikut cakap org kita dpt dosa, tapi ikut cakap Nabi ๏ทบ, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd Allah Ta'ala, kita akan dpt pahala. Maka, rugi jika seseorg itu ikut cakap org !
Di akhirat nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan Allah, bahkan dia akan menjauh drpd kita.

■Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jenazah pulang ke rumah seblm dikebumikan. Siapa kata jenazah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?

■Jika ingin solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.

■Isteri tak boleh keluar menunggu suami
dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula setelah suami meninggal.

■Perempuan, kalau nak pergi ke kubur, pergi pada hari selain drpd hari pengkembumian. Kecuali, jika satu kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini – perempuan yg bawa jenazah, yg gali kubur, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.

■Perempuan bukan dilarang pergi ke kubur, tapi risau berlaku perkara yg tidak sesuai dgn syarak jika ikut bersama lelaki yg menguruskan jenazah.
Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan menurut syarak.

■Biarkan org lelaki siap menguruskan. Esok pagi2, baru anak dan ahli keluarga pergi utk bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan tenang dan tak bercampur dgn lelaki.

■Ambil iktibar drpd kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yg ketika ingin mengambil air drpd perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.

■Terdpt byk perbahasan ulama dlm kes isteri yg kematian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari. Dlm keadaan darurat, seseorg dibenarkan melakukan sesuatu yg haram sekalipun. Dlm hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak. Kalau dgn dia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dpt dipenuhi, maka itu bukan darurat yg membolehkan dia utk keluar bekerja. Tapi, kalau dgn dia tak bekerja, dia tak blh makan atau anak2nya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak mampu menanggungnya, dia ada sebab yg menyebabkan dia tidak boleh berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri. Jadi, dlm hal ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh meninggalkan tuntutan lain seperti berhias, dan melakukan hanya yg diperlukan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tmpt2 yg tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan minuman sahaja.

Wallahu'alam bissawab.
Semoga bermanfaat.

Jika Subuh Tidak Dijaga

                        Kman Asia:
JIKA SUBUH ...

Jika subuhnya sentiasa dipelihara
Tanda akan selamat dari neraka

Jika subuhnya tiada dia tinggal
Allah melindunginya dari aral

Jika subuhnya didahului sunat
Berganda isi dunia dia mendapat

Jika subuhnya bergelapan ke musolla
Di kegelapan akhirat mendapat cahaya

Jika subuh ke cerah berwirid lagi
Mendapat pahala umrah dan haji

Namun...

Jika subuhnya tiada dijaga
Pada wajahnya tiada cahaya

Jika subuhnya sengaja terlupa
Tanda imannya tiada bernyawa

Jika subuhnya terasa berat
Tanda munafik sudah mendekat

Jika subuh tiada dipeduli
Tanda iman menghampiri mati

Jika subuhnya tiada berjama’ah
Tanda hidupnya akan hilang barakah

Jika subuhnya tiada ke masjid
Tanda imannya ada penyakit

Jika subuhnya selalu terlewat
Tanda imannya semakin cacat

Jika subuhnya di akhir waktu
Tanda iman semakin kelabu

Jika subuhnya hari dah siang
Tanda rezekinya sudah hilang

Jika di subuh masih berdengkur
Tanda syaitan memeluknya tidur

Dan...
Jika subuh berjama’ah diringan-ringan
Dapatkah dia memimpin perjuangan

Manfaat Pembacaan Surah-surah pendek dalam Al-Quran

                        ๐ŸŒปIni sangat menarik, tolong luangkan waktu untuk membacanya..๐ŸŒป

★suatu hari Rasulullah SAW pernah bersabda kepada Ali ( R.A. ) :  Wahai Ali, lakukanlah 5 hal ini sebelum tidur...

◆ 1. Berikan sedekah 4000 Dinar, kemudian tidurlah.

◆2. Khatamkan Quran, lalu tidur.

◆3. Belilah surga, lalu tidurlah.

◆4. Perbaikilah hubungan dua orang  yang tengah berselisih faham,
kemudian tidurlah.

◆5. Tunaikanlah satu kali haji, lalu tidurlah.

★Ali ( R.A. ) pun menjawab,
     Ya Rasulallah !
    Mana mungkin aku bisa melakukannya ?
    Lalu nabi ( SAW ) menjawab :

◆4 kali membaca Al Fatihah adalah sama dengan sedekah  4,000 Dinar.

◆3 kali membaca surah Al Ikhlas  sama nilainya dengan menamatkan satu Al-Qur'an.

◆3 kali membaca Shalawat ( minimal membaca Sallallahu Alaihi Wa Salam ) adalah harga surga.

◆10 kali bacaan istighfar sama nilainya dengan menyambungkan silaturrahim dua orang yg berselisih faham

◆4 kali membaca Subhanallah,
  Alhamdulillah, Laa ilaaha ilallah, Allahu Akbar sama dengan menunaikan satu kali Haji.

★Lalu Ali (R.A.) pun berkata, Ya Rasulallah ( SAW )!
Kini aku akan menjalankan semua nasihatmu ini sebelum tidur !

★Hanya memerlukan kurang dari lima minit untuk menjalankannya,
namun lihatlah semua kebaikan amalan tersebut!
Siapa tak ingin menorehkan semua kebajikan itu dalam buku catatan amal baiknya?

★untuk mengingatkan seseorang akan amalan ini, cara termudah adalah dengan menuliskan kesemua dzikir tersebut pada sehelai kertas, untuk dibaca sebelum tidur, dan tampalkan di dekat tempat tidur Anda, untuk dibaca ๐Ÿ˜Š....
Dan tentu saja, dengan niat mengingat Allah ....

๐ŸŒปIndahnya jika Anda mahu berkongsi tulisan ini dgn seramai mungkin Muslim yang Anda kenal, kerana jika atas usaha Anda seseorang menjalankan amalan2 ini, maka Anda pun akan menerima pahala dan kebaikannya ...
     In sya ALLAH.
     Aamiin...Ya Robbal 'Aalamiin...

๐ŸŒปSuratul Faatihah melindungi seseorang dari kemurkaan Allah

๐ŸŒป Surah Yasiin melindungi seseorang dari kehausan pada hari pengadilan.

๐ŸŒปSuratul Waaqi'ah melindungi seseorang dari kefakiran dan kelaparan.

๐ŸŒปSurah Al-Mulk melindungi manusia dari azab kubur.

๐ŸŒปSurat Al-Kautsar melindungi seseorang dari kejahatan musuh.

๐ŸŒปSurat Al-Kaafiruun melindungi dari kekafiran saat ajal menjemput.

๐ŸŒปSurat Al-Ikhlaas melindungi seseorang dari kemunafikan.

๐ŸŒปSurat Al-Falaq melindungi seseorang dari bahaya.

๐ŸŒปSurat An-Naas melindungi seseorang dari fikiran jahat.

๐ŸSeandainya seseorang mengindahkan amalan2 dalam pesan yang Anda kirimkan
ini dan mengamalkannya,
andapun akan meraih kebaikan kerana telah menyampaikannya... ๐Ÿƒ

๐ŸŒปSaran⚠ Jangan tunggu nanti.
Kirimkan sekarang !
     Semoga Allah melimpahkan kejayaan untuk setiap orang yang telah mengamalkan dan menyampaikan pesanan ini.
"Aamiin Yaa  Robbal Aalamiin "

๐ŸŒธ๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐ŸŒบ

Kombinasi Jus Buah-buahan Untuk Pelbagai Masalah Kesihatan

Saja nak share kepada kawan-kawan resepi kombinasi Jus Buahan dekat Ground Floor IJN. Semoga bermanfaat..

Carrot + Ginger + Apple
Boost dan membersihkan sistem dalaman badan..

Apple + Timun + Saderi
Mencegah kanser, mengurangkan kolesterol, dan menghapuskan sakit perut dan sakit kepala.

Tomato + Carrot + Apple
Meningkatkan kompleksi kulit dan menghapuskan nafas berbau.

Peria + Apple + Milk
Elakkan nafas berbau dan mengurangkan haba dalaman badan.

Orange + Halia + Timun
Meningkatkan tekstur kulit dan kelembapan dan mengurangkan panas badan.

Nanas + Epal + Tembikai
Untuk menghilangkan garam berlebihan, membersihkan pundi kencing dan buah pinggang.

Apple + Timun + Kiwi
Untuk mencerahkan warna kulit .

Pear & Banana
mengawal kandungan gula.

Carrot + Apple + Pear + Mango
meredakan panas badan, nyah toksik, menurun tekanan darah dan melawan pengoksidaan…awet muda !

Honeydew + Grape + Tembikai + Susu
Kaya dengan vitamin C + Vitamin B2, meningkatkan aktiviti sel dan kuatkan imuniti badan

Betik + Nanas + Susu
Kaya dengan vitamin C , E, Besi, Mencerahkan warna kulit dan metabolisme.

Pisang + Nanas + Susu
Kaya dengan vitamin yang berkhasiat dan mengelakkan sembelit

Carrot + buah keras + madu
Dikisar halus, jadikan jus, minum seminggu dua kali. Dapat mngurangkan seterusnya menghilangkan pnyakit Gout.

Selamat mencuba!

#kopipes
# kredit 2 ustaz iqbal

LANGKAH MENUJU SYURGA

                        Kiriman drpd Ustazah Nurhafizah.

Tengok Pertandingan 90 minit...
Tengok Drama bersiri 60 minit...
Tengok Movie 130 minit...
Tunaikan Solat hanya 5 minit saja...
Di dalam api neraka Jahannam sepanjang hayat...

Untuk akal yang maju!!
Renungkanlah...

Di Whatsapp 300 kawan...
Di Blackberry 500 kawan...
Di Contact phone 80 kawan...
Di Kampung 50 kawan...

Dalam keadaan susah hanya ada 1 kawan...

Dalam jenazahmu, hanya keluargamu saja yang menguruskannya.

Dalam kubur hanya kau sendirian. Jangan anggap aneh kenyataan ini...

Sebab memang seperti inilah kenyataan hidup...

Pada Hakikatnya:
"Tidak ada yg dapat memberikan kemanfaatan bagimu kecuali solatmu"...

Duduk setelah salam dari solat yang telah diwajibkan adalah waktu yang paling mulia sebab pada waktu itu turun rahmat Allah Azza Wajalla.

Jangan tergesa-gesa berdiri, bacalah istighfar, bertasbihlah, baca ayat Al Qursi, dan jangan lupa bahwa sesungguhnya engkau berada dalam jamuan Dzat Yang Maha Rahman Azza Wa Jalla.

 Apabila kamu telah selesai, kerjakanlah dengan bersungguh-sungguh dan hanya kepada Allah swt hendaknya kamu berharap.

LANGKAH MENUJU SYURGA...

Langkah ini membuat aku kagum hingga aku pilih untuk aku bagikan kepada orang yang aku cintai. Ada 5 perkara kita semua pasti inginkan serta berusaha untuk mendapatkannya:

1. Wajah yang cantik.
2. Duit berjuta-juta.
3. Sihat dan kuat.
4. Anak-anak yang patuh serta berjaya.
5. Tidur nyenyak tanpa ubat penenang.

Hal itu mudah kita perolehi, hanya perlukan waktu 15 minit saja.

Bagaimana caranya???

1. Nabi SAW bersabda: Barangsiapa yg tinggalkan solat Subuh maka wajahnya tak akan ada cahaya.

2. Barangsiapa yang tinggalkan solat Zohor nescaya tak ada keberkatan dlm rezekinya.

3. Barangsiapa yang tinggalkan solat Asar nescaya tak ada kekuatan dlm jasadnya.

4. Barangsiapa yang tinggalkan solat Maghrib nescaya tak ada buah atau hasil yg boleh dipetik dari anak2nya.

5. Barangsiapa yg tinggalkan solat Isya' tak ada kenyamanan dlm tidurnya.

Tahu kenapa kalimah 'Laa ilaaha Illallah' tidak sampai menggerakkan bibir jika diucapkan??

Sebab ini adalah rahmat dari Allah swt ke atas orang Islam, supaya jika maut menghampiri dengan mudah ia menyebutkan kalimah itu.

Mudah-mudahan tangan yang mengirim dan menyebarkan ini kelak tidak susah untuk melafazkan kalimah
Laa ilaaha Illallah.

Bila ini bermanfaat bagimu, sila kongsikan dengan orang2 yang kita sayangi, berbahagi perkara yg bermanfaat adalah bahagian dari amal2 soleh.

Sahabatmu dlm perkongsian...
Wallahu A'lam...

Penawar Pelbagai Penyakit dari AlMarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din

Kene simpan ilmu ni baik2...
Orangnya pun dah takda lagi...
(AlMarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din)

1) - Apabila dipatuk ular, penawar ada pada ular itu.
-Ambil sisik terakhir (hujung ekor ) ular tersebut.
-Ambil & makan. InsyaAllah ia akan jadi penawar bagi bisa ular itu.

2) - Disengat ikan sembilang atau ikan keli, penawar ada pada otak ikan tersebut.
   - Ketuk kepala ikan, ambil kecik seperti gel
   - Ambil & sapu pada bahagian yang disengat

3) - Terkena duri kelapa sawit. Penawarnya ada pada buah kelapa sawit.
   - Ambil buah, diketuk/ dipecahkan dan diambil minyaknya
   - Jangan ambil menggunakan tangan,  sapu menggunakan sabut kelapa sawit itu sekali
   - InsyaAllah hilang rasa sakit & cepat sembuh

4) Terkena sihir untuk menceraikan suami isteri
Surah Al - Baqarah, ayat 102

5 ) Resdung
- Ambil 7 botol air kolah dari 7 buah masjid yg berlainan
- Mestilah masjid yang aktif (masjid yang ada org dtg bersolat)
- Setiap kolah masjid, 1 botol.
- Ambil air, letak atas sejadah, buat solat hajat untuk sembuhkan penyakit resdung
- Letak air pada tangan kanan, Baca surah Al- Anbya' , ayat 83.
- Sebelum masukkan air ke dalam hidung, baca selawat syifa'
- Masukkan air ke dalam hidung & buang semula
- Ulang sebanyak 7 kali
Surah Al - Anbya', ayat 83

6) Masalah sakit tumit / sakit2 sendi (rheumatism)
- Gunakan minyak zaitun
- Baca Al - Fatihah & Ayat kursi
- Sapu minyak tersebut atau urut sambil membaca doa di bawah ini :
Surah At- Taubah ayat 14
&
 surah Al - Hashr ayat 21

7) Fibroid, atau masalah yang melibatkan wanita
- Menggunakan madu asli
- Baca Al- Fatihah & Ayat kursi
- Baca Surah An - Nahl, ayt 69, jampi ayat tersebut pada madu
- Makan 1 sudu sehari
Surah An -Nahl, ayat 69

8) Angin pasang
- Menggunakan madu
- Amalkan ayat- ayat di bawah ini
-Surah Al - Isra', ayat 82
Surah Al - Hashr, ayat 21
Surah Ash - Shua'ra' ayat 70

9) Penyakit darah tinggi, kencing manis, & masalah jantung
Bahan - bahan :
- Ambil serai 3 batang ( titikkan supaya pecah)
- Halba (yang selalu diletakkan dalam nasi dagang)
- Buah kelapa (yang berhingus)
Cara - cara :
- Serai apabila sudah dititikkan, letak dalam buah kelapa,1 buah kelapa, 3 btg serai.
- Ambil 7 halba, letak sekali dlm buah kelapa.
- Ambil buah kelapa, letak atas api gas & pnaskan.
- Jadikan serai sebagai sudu, ambil isi guna serai.
- Minum air kelapa yang telah suam.
*Satu bji kelapa, selang 2 hari.

10) Susah tidur malam
Surah Al - kahf, ayat 11

11) Angin dalam badan, sakit - sakit sendi
Surah - fussilat, ayat 44

12) Merawat histeria
- Genggam tangan kanan, baca Bismillah, MasyaAllah..
- Baca 3 kali, tiup dalam penumbuk, muncungkan mulut, tiup dengan tiupan yg halus, Tepuk atas tulang belikat pesakit yang terkena histeria.
*Pagar diri dahulu sebelum mengubati orang lain
- As saffat , ayat 7

[Almarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din]

3 Sifat Mendapat Jaminan Syurga

                        PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Tiga Sifat Mendapat Jaminan Syurga

ุนَู†ْ ุฃَุจِูŠ ุฃُู…َุงู…َุฉَ ู‚َุงู„َ ู‚َุงู„َ ุฑَุณُูˆู„ُ ุงู„ู„َّู‡ِ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ุฃَู†َุง ุฒَุนِูŠู…ٌ ุจِุจَูŠْุชٍ ูِูŠ ุฑَุจَุถِ ุงู„ْุฌَู†َّุฉِ ู„ِู…َู†ْ ุชَุฑَูƒَ ุงู„ْู…ِุฑَุงุกَ ูˆَุฅِู†ْ ูƒَุงู†َ ู…ُุญِู‚ًّุง ูˆَุจِุจَูŠْุชٍ ูِูŠ ูˆَุณَุทِ ุงู„ْุฌَู†َّุฉِ ู„ِู…َู†ْ ุชَุฑَูƒَ ุงู„ْูƒَุฐِุจَ ูˆَุฅِู†ْ ูƒَุงู†َ ู…َุงุฒِุญًุง ูˆَุจِุจَูŠْุชٍ ูِูŠ ุฃَุนْู„َู‰ ุงู„ْุฌَู†َّุฉِ ู„ِู…َู†ْ ุญَุณَّู†َ ุฎُู„ُู‚َู‡ُ

Dari Abu Umamah ia berkata, "Rasulullah SAW bersabda: "Aku akan menjamin rumah di tepi syurga bagi seseorang yang meninggalkan perdebatan meskipun dia benar. Aku juga menjamin rumah di tengah syurga bagi seseorang yang meninggalkan pendustaan meskipun bersifat gurau, Dan aku juga menjamin rumah di syurga yang paling tinggi bagi seseorang yang berakhlak baik." (HR Abu Daud No: 4167) Status: Sanad Sahih

Pengajaran:

Rasulullah memberikan jaminan syurga kepada mereka yang memiliki sifat-sifat berikut:

1.  Meninggalkan perdebatan walaupun dia dipihak yang benar.

a.  Orang yang berdebat @ berbantah-bantahan, akan berusaha mengalahkan lawannya dengan berbagai cara seperti mencela, memperleceh dan menghina lawannya dan menunjukkan keegoan untuk mempertahankan pandangannya.

b.  Tidak semua perdebatan dilarang. Contoh yang dibenarkan ketika mempertahankan aqidah. Walaubagaimanapun berdiskusi itu lebih baik.

2.  Meninggalkan perbuatan berbohong meskipun bersifat gurauan.
(Islam menuntut kejujuran dalam pertuturan mahupun penulisan)

3.  Berakhlak baik
(Berbudi pekerti mulia ketika berinteraksi dan  berhubungan dengan kawan dan lawan)

Milikilah sifat yang Rasulullah SAW memberi jamin syurga. Orang yang meninggalkan perdebatan, rumahnya ditepi syurga. Orang yang meninggalkan pendustaan, rumahnya ditengah syurga. Orang yang berakhlak baik, rumahnya paling tinggi di syurga.


02hb Mac  2017
03hb Jamadil Akhir 1438H

3 Perkara Diharam dan Dibenci Allah

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

3 Perkara Diharam 3 Perkara Dibenci Allah

ุนَู†ْ ุงู„ْู…ُุบِูŠุฑَุฉِ ุจْู†ِ ุดُุนْุจَุฉَ ุนَู†ْ ุฑَุณُูˆู„ِ ุงู„ู„َّู‡ِ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ู‚َุงู„َ ุฅِู†َّ ุงู„ู„َّู‡َ ุนَุฒَّ ูˆَุฌَู„َّ ุญَุฑَّู…َ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ุนُู‚ُูˆู‚َ ุงู„ْุฃُู…َّู‡َุงุชِ ูˆَูˆَุฃْุฏَ ุงู„ْุจَู†َุงุชِ ูˆَู…َู†ْุนًุง ูˆَู‡َุงุชِ ูˆَูƒَุฑِู‡َ ู„َูƒُู…ْ ุซَู„َุงุซًุง ู‚ِูŠู„َ ูˆَู‚َุงู„َ ูˆَูƒَุซْุฑَุฉَ ุงู„ุณُّุคَุงู„ِ ูˆَุฅِุถَุงุนَุฉَ ุงู„ْู…َุงู„ِ

Dari Mughirah bin Syu'bah dari Rasulullah SAW, baginda bersabda: "Sesungguhnya Allah 'azza wajalla mengharamkan kalian menderhakai seorang ibu, mengubur anak perempuan hidup-hidup, dan tidak suka memberi dan suka meminta-minta. Dan membenci atasmu tiga perkara; mengatakan sesuatu yang tidak jelas sumbernya, banyak bertanya dan menyia-nyiakan harta." (HR Muslim No 3237) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

Seorang Muslim diharamkan melakukan tiga perkara:

a.  Derhaka kepada ibu

b.  Menanam anak perempuan hidup-hidup

c.  Tidak suka memberi (bakhil, sombong & tidak menunaikan hak harta seperti zakat, sedekah) dan suka meminta-minta

Allah benci tiga sifat jika dilakukan oleh seorang Muslim:

a.  Mengatakan sesuatu yang tidak jelas sumbernya (sekadar copy & paste) @ suka forward tanpa disahkan kebenarannya.

b.  Banyak bertanya (bertanya pada perkara yang tidak perlu dan mendatangkan kesukaran kepadanya).

c.  Menyia-nyiakan harta (boros dan membazir).

Jauhilah sifat buruk dan akhlak keji dalam hidup kita.


03hb Mac  2017
04hb Jamadil Akhir 1438H

Untuk Menangkan diri, Tak perlu mengecilkan orang lain,

Seorang Guru membuat garis sepanjang 10 cm di atas papan tulis, lalu berkata : "Anak2, cuba pendekkan garisan ini!"

Murid pertama maju ke depan, dia memadam 2 cm dari garis itu, skrg menjadi 8 cm. Guru mempersilakan anak murid ke 2. Diapun melakukan hal yg sama, 'sekarang' garisnya tinggal 6 cm. Anak murid ke 3 & ke 4 pun maju kedepan, sekarang garis itu tinggal 2 cm.

Terakhir, anak yg Bijak maju kedepan, dia membuat garis yang lebih panjang, sejajar dengan garis pertama, yg tinggal 2 cm itu.

Sang Guru menepuk bahunya,
"Kau memang bijak. Utk membuat garis itu menjadi pendek, tak perlu menghapusnya - cukup membuat satu garis yg lebih panjang. Garis pertama akan menjadi lebih pendek dgn sendirinya."

Untuk memenangkan diri, Tak perlu mengecilkan orang lain, Tak usah memburukkan orang lain, kerana secara tak langsung, membicarakan keburukan orang lain adalah  cara tak jujur utk memuji diri sendiri. Cukup lakukan yg terbaik yg dpt kita lakukan untuk semuanya, biarkan waktu akan membuktikan kebaikan tersebut.
Sama2 kita renungkan bersama..Selamat mlm..anok manggil tido..
As Salam semua..

Harta Yang Baik Pada Orang Yang Baik

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Harta Yang Baik Pada Orang Yang Baik

ุนَู†ْ ุนَู…ْุฑَูˆ ุจْู†َ ุงู„ْุนَุงุตِ ูŠَู‚ُูˆู„ُ ูَู‚َุงู„َ ุฑَุณُูˆู„ُ ุงู„ู„َّู‡ِ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ูŠَุง ุนَู…ْุฑُูˆ ู†ِุนْู…َ ุงู„ْู…َุงู„ُ ุงู„ุตَّุงู„ِุญُ ู„ِู„ْู…َุฑْุกِ ุงู„ุตَّุงู„ِุญِ

Dari Amru bin Ash berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Wahai Amru, sebaik-baik harta adalah harta yang dimiliki oleh hamba yang Soleh." (HR Ahmad No: 17096) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Orang yang soleh ialah yang sentiasa menunaikan hak-hak Allah dan hak sesama manusia.

2.  Harta yang baik yang dimiliki oleh orang yang soleh, adalah harta yang dimanfaatkan untuk maslahah dunia dan akhirat. Ada yang digunakan untuk keperluan diri, ada yang digunakan untuk zakat, sedekah dan sumbangan pada jalan Allah.

3.  Sebaik-baik harta adalah yang dikelolakan oleh orang yang soleh.

4.  Harta yang tidak digunakan untuk kebaikan dan tidak ditunaikan hak harta, akan hilang keberkahannya.

ุนَู†ْ ุฃَุณْู…َุงุกَ ุฃَู†َّ ุฑَุณُูˆู„َ ุงู„ู„َّู‡ِ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ู‚َุงู„َ ุฃَู†ْูِู‚ِูŠ ูˆَู„َุง ุชُุญْุตِูŠ ูَูŠُุญْุตِูŠَ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْูƒِ ูˆَู„َุง ุชُูˆุนِูŠ ูَูŠُูˆุนِูŠَ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْูƒِ

Dari Asma' bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Berinfaklah hartamu. Janganlah engkau menghitung-hitungnya (menyimpan tanpa bersedekah). Jika tidak, maka Allah akan menghilangkan barakah rezeki tersebut. Janganlah menghalangi anugerah Allah untukmu. Jika tidak, maka Allah akan menahan anugerah dan kemurahan untukmu.” (HR Bukhari No: 2402)

5.  Milikilah harta semampu yang boleh melalui cara yang halal asalkan kita bertakwa dan memiliki sifat qanaah.

Semoga kita menjadi sebaik-baik pemilik harta. Tunaikan hak harta yang dimiliki.

04hb Mac  2017
05hb Jamadil Akhir 1438H

Kekayaan dan Kebahagiaan Jiwa

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Kekayaan dan Kebahagiaan Jiwa

ูَู‚َุงู„َ ุงู„ู†َّุจِูŠُّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ู„َุง ุจَุฃْุณَ ุจِุงู„ْุบِู†َู‰ ู„ِู…َู†ْ ุงุชَّู‚َู‰ ูˆَุงู„ุตِّุญَّุฉُ ู„ِู…َู†ْ ุงุชَّู‚َู‰ ุฎَูŠْุฑٌ ู…ِู†ْ ุงู„ْุบِู†َู‰ ูˆَุทِูŠุจُ ุงู„ู†َّูْุณِ ู…ِู†ْ ุงู„ู†َّุนِูŠู…ِ

Rasulullah SAW bersabda: "Tidak mengapa kekayaan bagi orang yang bertakwa kepada Allah dan kesihatan bagi orang yang bertakwa kepada Allah itu lebih baik (dari kekayaan) dan kebahagiaan jiwa itu termasuk sebahagian dari kenikmatan." (HR Ahmad No:  22144)  Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Kekayaan yang dimiliki oleh seseorang tidak tercela asalkan ia diurus dengan cara yang bertakwa.

2. Pemilik yang bertakwa akan memastikan sumber hartanya bersih lagi halal disamping menunaikan hak terhadap harta yang dimiliki.

3.  Orang kaya yang dicela apabila ia tidak menunaikan hak harta dan tidak pernah merasa cukup dengan apa yang dimiliki.

ุนَู†ْ ุนَุจْุฏِ ุงู„ู„َّู‡ِ ุจْู†ِ ุนَู…ْุฑِูˆ ุจْู†ِ ุงู„ْุนَุงุตِ ุฃَู†َّ ุฑَุณُูˆู„َ ุงู„ู„َّู‡ِ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ู‚َุงู„َ ู‚َุฏْ ุฃَูْู„َุญَ ู…َู†ْ ุฃَุณْู„َู…َ ูˆَุฑُุฒِู‚َ ูƒَูَุงูًุง ูˆَู‚َู†َّุนَู‡ُ ุงู„ู„َّู‡ُ ุจِู…َุง ุขุชَุงู‡ُ

Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash, Rasulullah  bersabda, “Sesungguhnya sangat beruntung orang yang telah masuk Islam, diberikan rezeki yang cukup dan Allah menjadikannya merasa puas (qanaah) dengan apa yang diberikan kepadanya.” (HR Muslim no: 1746)

4.  Kesihatan yang dimiliki oleh orang yang bertakwa kepada Allah itu lebih baik dari harta kekayaan. Kesihatan yang dimiliki tidak boleh ditukar dengan wang ringgit dan harta.

5.  Kebahagiaan jiwa (ketenangan, ketenteraman dan kelapangan) merupakan sebahagian dari kekayaan  kenikmatan hidup.

6. Memiliki wang ringgit dan kekayaan harta belum menjamin ketenangan jiwa.

Biar berharta, asalkan memiliki sifat qanaah (merasa cukup) dan sentiasa bersyukur dengan menunaikan hak-hak harta serta jiwa pemilik harta sentiasa merasa tenang dan bahagia.


05hb Mac  2017
06hb Jamadil Akhir 1438H

Cara Menangkap Nyamuk Dalam Botol Secara Alami Tanpa Racun


Nyamuk cukup mengganggu dan sangat berbahaya sebagai penyebar berbagai penyakit merbahaya sehingga membawa maut.

Cairan pembunuh serangga di pasaran kurang efisien dan bahkan membawa kesan sampingan yang serius.

Berikut ini cara MUDAH dan MURAH yang boleh dicuba.
Sesuai untuk segala keadaan pemukiman, sekolah, hospital dan lain lain.Sangat KREATIF bila dikenalkan kepada pelajar sekolah untuk dicuba di sekolah dan di rumah masing-masing.

Yang diperlukan :

– 200 ml air

– 50 gram gula merah

– 1 gram ragi

– botol plastik 1.5 liter

Langkah-langkah pembuatan
๐Ÿ”น1. Potong botol plastik di tengah. Simpan bagian atas/mulut botol.
๐Ÿ”น2. Campur gula merah dengan air panas. Biarkan hingga sejuk dan kemudian tuangkan di separuh bahagian potongan bawah botol.
๐Ÿ”น3. Tambahkan ragi. Tidak perlu dikacau.  Ini akan menghasilkan karbon-dioksida.
๐Ÿ”น4. Pasang/masukkan potongan botol bagian atas dengan posisi terbalik seperti corong.
๐Ÿ”น5. Bungkus botol dengan sesuatu yang hitam, kecuali bahagian atas, dan diletakkan di beberapa sudut rumah Anda.

Dalam dua minggu, Anda akan melihat jumlah nyamuk yang mati di dalam botol.

Selain membersihkan habitat mereka, tempat berkembang biak nyamuk, kita dapat
menggunakan metod ini dgn berkesan di sekolah-sekolah, Taska, hospital dan rumah.

Selengkapnya silahkan buka link dibawah ini....๐Ÿ‘‡

Ayuh kita bersihkan Nyamuk dirumah kita masing-masing dengan cara sederhana tapi hasilnya aduhai.!
Kurangilah Risiko Demam Berdarah, Zika, Malaria dan lainnya.!

https://bas28.wordpress.com/2011/11/20/cara-menangkap-nyamuk-dalam-botol-secara-alami-tanpa-racun/

Share pada semua teman2 dilingkungan Rumah anda masing2.
Semoga berhasil & kita hidup Sehat.!

Apa Punca Engine Overheat?

Jom kita lihat satu-satu persatu mengikut kes Apa Punca Engine Overheat.

1. Anda bawa kereta waktu tengahari...dan anda tersangkut dengan kesesakan lalulintas, tiba-tiba temperature engine naik?
Tetapi semasa bergerak....indicator suhu turun semula kepada normal.
Punca: Radiator Fan tak berfungsi mungkin kerana motor rosak ataupun fuse rosak.

2. Anda baru memandu waktu pagi ke tempat kerja...tak sampai 10 minit memandu....tiba-tiba temperature enjin naik?
Anda periksa, tiada hose yang bocor, radiator tak pecah.
Punca: Thermostat rosak atau Water Pump

3. Anda memandu, tiba-tiba enjin anda dah macam sauna, berasap.
Punca: Ada kebocoran hose ataupun upper radiator tank crack.

4. Anda memandu tempoh yang lama...awalnya tiada masalah tiba-tiba enjin panas. Anda periksa under hood, tiada sauna...tiada hose yang bocor, radiator tak pecah.....radiator fan ok.
Tapi air kering !!!!
Punca: Air dah berzaman tak top up atau gasket ada kebocoran kecil (bila buka radiator cap....nampak buih buih kecil naik, itu tanda ada kebocoran gasket)

5. Anda memandu dalam tempoh lama.....tiba-tiba temperature enjin naik.
Anda berhenti....anda tengok tiada wap air.....tiada tanda-tanda hos bocor...selepas enjin sejuk, anda buka radiator cap...air penuh.
Radiator Fan pun berfungsi baik...dah tu apa?
Punca: Sensor Problem

6. Anda memandu.....enjin tak panas, tapi lepas isi minyak, anda yang jadi panas...!!!!
Punca: Minyak naik harga

Friday, 3 March 2017

Rawatan Tradisional untuk Demam Denggi

Demam denggi boleh mencuba beberapa rawatan tradisional seperti minum jus herba. Berikut ini minuman untuk pesakit demam denggi.

1. Jus Betik dan Limau Nipis

Bahan-bahan:
100 gram daging betik matang
½ sudu teh air hasil perasan limau nipis
½ sudu teh madu
50 ml air mineral

Cara buat jus betik untuk rawat denggi:
Potong-potong buah betik, lalu isikan ke dalam pengisar bersama bahan lain.
Giling sampai halus dengan menghidupkan pengisar.
Tuang hasil gilingan bahan ke dalam gelas. Hidang segera.

2. Jus Daun Betik
Selain buah betik, Anda juga bisa memilih konsumsi daun betiknya yang banyak sekali penduduk Malaysia minum apabila terkena denggi.

Bahan:
2 lembar daun betik tanpa batang dan getah

Cara buat jus daun betik:
Cuci daun betik dengan air biasa, jangan pakai air panas kerana boleh hilang khasiatnya.
Tumbuk daun betik, lalu peras pakai penapis kain hingga keluar airnya.
Minum air daun betik.

Memang terasa sangat pahit, tapi khasiatnya sangat mujarab untuk merawat demam denggi.

3. Jus Tomato, Mangga, dan Tembikai

Bahan-bahan:
100 gram buah mangga dan tomato
50 gram buah tembikai
100 ml air mineral

Cara bikin jus:
Potong-potong tomato, lalu rendam dalam air panas selama beberapa minit.
Masukkan semua bahan ke dalam pengisar, giling hingga halus.
Saring hasil gilingan ke dalam gelas, minum airnya.

4. Jus Buah Bit dan Tomato

Bahan-bahan:
1 buah bit dan tomato
5 sudu makan yoghurt kental
200 ml air mineral

Cara mengolah jus:
Kupas buah bit, dipotong-potong kemudian. Rendam tomato pada air panas, potong-potong seperti pada jus sebelumnya.
Masukkan semua bahan ke dalam pengisar, giling hingga halus.
Tuang dalam gelas, minum.

5. Jus Oren dan Kiwi

Bahan-bahan:
75 gram buah kiwi warna hijau
50 gram buah oren rasa manis
100 ml air mineral
2 sudu makan sirap gula

Cara membuat jus penawar demam denggi:
Potong-potong buah kiwi.
Lepaskan biji buah oren.
Masukkan semua bahan ke dalam pengisar.
Tuang air dan sirap gula agar jus menjadi manis.
Giling hingga semua bahan rata tercampur.
Siapkan gelas, tuang jusnya. Minum segera.

6. Jus Jambu Batu Merah

Bahan-bahan:
100 gram buah jambu batu merah
1 sudu makan madu
100 ml air

Cara membuat jus:
Sediakan pengisar, bersihkan buah jambu lalu dihiris agar mudah halus.
Masukkan ke dalam pengisar beserta madu dan air.
Haluskan, saring jus ke dalam gelas, lalu minum.

Minumlah segera jus-jus buah agar khasiatnya boleh didapati secara maksimum. Selain minum jus, ada juga makanan dan minuman selain jus yang boleh Anda cuba. Sila dilihat.

7. Air Kelapa Muda
Badan Makanan Dunia PBB (FAO - Food & Agriculture Organization) menyatakan khasiat dari air kelapa muda sebagai penghilang dahaga sebab kaya akan zat elektrolit semula jadi. Air kelapa muda saat ini telah menjadi minuman bagi atlet kelas Olimpik sebab rasanya lazat dan kaya vitamin.

Di dalam air kelapa muda tersedar mineral berupa kalsium, magnesium, klorida, dan sodium. Zat-zat tersebut merupakan elektrolit yang diperlukan tubuh ketika mengalami dehidrasi. Kekeringan adalah masalah utama yang perlu dihadapi oleh pesakit demam denggi. Minumlah air kelapa sebagai rawatan demam denggi.

8. Minuman Isotonik
Kalau Anda sudah mencari air kelapa muda, maka penuhi cecair badan yang hilang ketika diserang demam denggi dengan minum minuman isotonik. Ini boleh menangkal dehidrasi dan meningkatkan stamina.

9. Sup Ketam
Para saintis telah lama kesulitan mencari ubat penawar demam denggi. Namun, belum lama telah ditemui bahawa ketam boleh dijadikan penawar untuk melawan demam denggi. Pada ketam terdapat protein tinggi yang boleh membantu pembinaan semula platelet darah yang hilang kerana virus denggi. Bila pesakit tidak ditangani segera, maka akan terjadi sindrom penurunan platelet akibat virus tersebut yang berhujung pada kematian.

Makanlah sup ketam. Kesannya adalah panas badan meningkat sekaligus peningkatan platelet dalam masa singkat, iaitu hanya antara 5 hingga 8 jam sahaja dan pesakit boleh pulih 99.9% dalam tempoh tersebut. Anda boleh makan sup ketap beserta meminum kuahnya. Ayo tangani denggi dengan sup ketam.

10. Bubur
Untuk mengembalikan keadaan tubuh yang lemah, pesakit demam denggi boleh makan bubur. Bubur menjadi pilihan makanan terbaik kerana mudah dicerna dan boleh memenuhi tenaga. Masukanlah komposisi makanan penambah tenaga pada bubur.

Jom Bantu Anak Yatim di Sik, Kedah

Assalamualaikum. Bantulah. 4 BERADIK YATIM PIATU di No 42 kg baru,seri dacing,sik kedah (dekat felcra)
ayah anak2 ini baru saja meninggal pada bulan 1 tahun ni,ibunya pulak meninggal tahun 2014

Tarikh meninggal ibu 11/7/2014
Tarikh meninggal ayah  28/1/2017

1)Mohd danish fitri
Umur 9 tahun

Tiada dlm gambar Sorang lagi tinggal rumah tok sebelah arwah maknya

2 )mohd danish adha
Umur 7 tahun.pelajar sk haji hussein sik kedah. Tak dapat ke sekolah sekarang.masa arwah ayahnya ada,arwah yang hantar ke sekolah

3)mohd danish faris
Umur 3 tahun

Ibu baru
4)mohd danish asraf
Umur 10  bulan

Kini anak-anak ini tinggal di rumah (tokwan&tok) mereka,pakcik mat nor tokwan kepada anak2 kecil ni pula mengidap sakit "tulang belakang" dan "bengkak hati"

tak boleh nak bergerak banyak,dulu pakcik matnorlah yg bekerja untuk cari rezeki,sekarang dia sakit,hilanglah punca pendapatan untuk menyara cucu2nya
makcik (tok) kepada anak2 kecil pula tidak bekerja,hanya suri rumah sepenuh masa

Sekiranya di luar sana sudi membantu kurangkan beban mereka di persilakan saya sediakan no telefon pakcik matnor dan akaun bank untuk mudahkan sebarang sumbangan

Mohd Noor Ibrahim
0174370835
Bank islam
02-020-02-030329-8

Sekiranya tidak mampu bantu,bantulah share,semoga ada insan2 yang dapat membantu anak2 kecil ini dan pakcik mat nor.. Allah kira semua itu walaupun kita hanya sekadar share..